Het PCM-PPM electro draadje

• Topicstarter Topicstarter fredje
  • Startdatum Startdatum
F

fredje

Guest
Hallo iedereen,

Ik vlieg met trex maar ik had onlangs een crash. Nu wil ik de perfecte setup voor mijn rexje zodat ik eindelijk er mee kan 3D'en.
De mensen van mijn club zeggen dat ik PPM moet vliegen op de ontvanger omdat je dan de storingen ziet als ze er zijn. Want als je met een PCM vliegt zie je ze niet, maar als er plotseling een is zal ze zéér groot zijn en gaat je heli in failsafe, in de grond dus.
Deze theorie maakt wel sence maar ik heb toch nog af en toe een glitch in PPM. Als ik nu naar PCM ga worden deze glitchen dan een failsafegeval??? Of wordt een groot deel genegeerd door de ontvanger??? De eerste keer dat ik vloog had ik enorm veel glitchen. Nu heb ik de positie van regelaar en ontvanger veranderd en heb ik bijna geen glitchen meer in PPM. Maar ik wil 3D vliegen met mijn rexie dus is de kleinste glitch zeeer vervelend. Nu ik bijna geen glitchen meer heb in PPM zou ik dan overstappen naar PCM of is die theorie toch zeer juist? Ik moet waarschijnlijk mijn regelaar vervangen. Ik denk dat deze de oorzaak is dat de motor uitviel. Ik heb nu een SPIN regelaar van JETI besteld want deze regelaar onthoud alle gegevens van tijdens de vlucht, dan kan ik mooi zien of er een dipje is geweest in de spanning ofzo. Wat te doen??? PPM of PCM

Gr,
Fréderic

Ik zou gewoon voor PCM gaan. Elke glitch wordt er dan uitgefilterd. Alleen wanneer je veel en langdurige storing hebt schiet een PCM ontvanger pas in failsafe. Ik heb dat gehad met een slechte regelaar. Er viel niet mee te vliegen met ppm, met PCM af en toe een hold. Als je met PPM kan vliegen maar af en toe een tik hebt is PCM dus de goede oplossing.

Hoe testen of het goed werkt met PCM: Failsafe zo instellen dat met storing de motor uit gaat. Dan met ingeschoven antenne een flink eind weglopen (net als normaal). Dan met draaiende motor proberen. Als er storing is die je ontvanger beinvloed zal je motor uit gaan, daarna weer aan, en weer uit. Zodra de motor stopt is de storing weg en heb je weer ontvangst, motor gaat lopen en weer storing enz. Hiermee kan je ook het effect van een geschakelde bec bekijken.

Ik vlieg alleen maar meer PCM en weet ook hoe het is met flinke storing vanuit de heli. Dat merk je met PCM ook als een traag en af en toe niet reagerende heli. Hij zal alleen niet opeens fel wegdraaien, rollen of pitchen. Ik vindt PCM dan nog steeds veiliger.

Kortom, als je maar af en toe een glitch hebt dan is PCM zeker een goede keus.

He Fredje,
Ik heb zelf op al mijn heli's PCM. Simpelweg omdat alleen met PCM Failsafe mogelijk is en met PPM niet. Ik vind het onverantwoord om met mijn Trex 600 (ruim 500 km p/u tipsnelheid rotobladen) zonder failsafe te vliegen. Afgezien van glitches bestaat er ook nog de mogelijkheid van een grotere storing of block-out. Stel je eens voor een 3,5kg wegende gehaktmolen volgas ongeleid ervan tussen. brrrrr..... ik moet er niet aan denken!
Echt hoor, zeker met heli vliegen: PCM mode. Als er dan wat foutgaat komt ie naar beneden. verticaal en zonder aandrijving (throttle cut)
Met zwevers, auto's en boten is het anders, maar zelfs voor motorvliegtuigen is failsafe uit veiligheidsoverwegingen nog het overwegen waard.

Hey,

Zoas aangegeven is je (electronische wolk) setup inmiddels redelijk vertrouwd! Idd zorg altijd voor de ideale omstandigheden voor een goed ontvangst, maar om dat te doen door PPM ontvangst en trial/error methode :hammer: ??
Persoonlijk... Altijd PCM, maar dan wel een GOEDE PCM (waar een behoorlijk ontvangstgedeelte inzit, met minimaal 3 filters. Dus niet een indoor PCM ontvanger).
Gebruik je Futaba of JR?

Greetz van Aldert

hallo,

alleen met pcm ben je er niet, althans wat de Robbe-Futaba-pcm-ontvangers betreft.
Je moet daarbij nog een keuze maken wat je wilt in geval van een storing.
De keuze daarbij is dan: failsafe of hold-modus.
Dat moet je zelf programmeren via de zender.

In de failsafe-modus nemen de servo's een positie aan, die je zelf hebt geprogrammeerd.
Dat kan bij voorbeeld "gas dicht" of "motor-uit" zijn op kanaal 3.
Voor elk aangesloten ontvangerkanaal kun je een failsafe-positie kiezen.

Programmeer je zelf helemaal niets, dan gaat de ontvanger in de HOLD-modus !!!!
Dat wil zeggen dat in geval van een storing de servo's zich richten naar het laatste ontvangen signaal.
Zou je op dat moment vol gas vooruit vliegen en er komt een storing die de ontvanger in de HOLD-modus zet, dan blijft de heli dus voorlopig ook volgas vooruit vliegen!
Net zo lang totdat de storing voorbij is of de heli weg is of de heli toch crasht..................

Dus vind ik het het beste om bij PCM-ontvangers altijd failsafe te programmeren, zodanig dat de heli er niet ongecontroleerd vandoor kan gaan.
Zelf programmeer ik altijd gas dicht of motor-loop ietsjes boven stationnair (zodat hij net niet hovert) op het gaskanaal/regelaar-kanaal.

Een alternatief voor de toch duurdere pcm-ontvanger, kan de PPM-ontvanger van Schulze zijn: de Alpha 8.35W
Dit is een ppm-ontvanger maar met de mogelijkheid om failsafe te programmeren.
Standaard wordt deze ontvanger uitgeleverd met failsafe op kanaal 3 = motor uit ingeval van een storing.
De andere aangesloten servo's gaan in de holdmodus.
Deze ontvanger heeft bovendien een controle-led voor het aangeven van storingen/glitches.
Dat is een goede indicatiemogelijkheid van storingen.
De Alpha is aanmerkelijk goedkoper dan de pcm-ontvanger.

Deze Alpha werkt bij mij bij de Kontronik en Schulze-regelaars probleemloos.
Ik behoefde de programmering niet te veranderen of aan te passen.
Op andere merken regelaars heb ik dat niet geprobeerd.

Het grote verschil tussen de pcm en de alpha is dat je dus de PCM-ontvanger MOET programmeren via de zender (die dan ook geschikt moet zijn voor pcm) en dat de Alpha ontvanger bij de meeste regelaars niet behoeft te worden geprogrammeerd voor wat betreft failsafe op het gaskanaal 3.

Belangrijk is wel dat je altijd van te voren test of de ontvanger reageert op hold of failsafe.
Bij hold is dat niet zo moeilijk: gewoon de zender en ontvanger aan zetten.
De knuppels in een bepaalde stand houden en dan de zender uitzetten.
De servo's moeten dan terug gaan naar een bepaalde positie bij voorbeeld de neutraalpositie.

LET wel: geen vliegakku aansluiten voor de test omdat je niet weet wat het motorkanaal doet.
Gebruik je een bec, dan even de regelaar afkoppelen en een ontvangerakku aansluiten voor deze test.

Voor het testen van failsafe op het ontvangerkanaal (bij pcm-ontvangers dus eerst programmeren !!):
Rotorbladen van de heli halen. Zender en ontvanger inschakelen.
Bij sommige Robbe-pcm ontvangers even een minuutje wachten omdat de failsafemodus elke minuut naar de ontvanger wordt gestuurd !!
Na die minuut motor starten en dan de zender uitzetten.
Als het goed werkt en de programmering is goed gedaan, dan zal de motor na korte tijd uitschakelen.

Voor meer info over ontvangers, lees eens de betreffende pagina op www.helifun.info.
Dat vind je onder de knop INFO ELEKTROHEli --> Ontvanger voor eheli.

Denk er wel even aan, dat bij gebruik van pcm-ontvangers:
> de zender geschikt moet zijn voor de pcm-modus
> in de ontvanger een pcm-ontvanger-kristal moet (een RX-kristal met een oranje balkje op het labeltje). Een gewone FM-kristal werkt niet in een pcm-ontvanger.

vr.gr.

Joyce

Ha-eM Helifun zei:
> in de ontvanger een pcm-ontvanger-kristal moet (een RX-kristal met een oranje balkje op het labeltje). Een gewone FM-kristal werkt niet in een pcm-ontvanger.

vr.gr.

Joyce

Hey Joyce,

Is dit niet het geval bij Dubbel Super ontvangers? De PCM ontvangers van JR(Graupner) gaat namelijk dezelfde kristal in als de PPM ontvangers.

Greetz van Aldert

Aaalie zei:
Hey Joyce,

Is dit niet het geval bij Dubbel Super ontvangers? De PCM ontvangers van JR(Graupner) gaat namelijk dezelfde kristal in als de PPM ontvangers.

Greetz van Aldert

Graupner/Jr ontvangers gebruik ik niet, dus wat daarin gaat/moet.............
Vandaar dat ik in het begin van mijn berichtje ook schreef
Ha-eM Helifun zei:
.......... althans wat de Robbe-Futaba-pcm-ontvangers betreft

vr.gr.

Joyce

Ha-eM Helifun zei:
Graupner/Jr ontvangers gebruik ik niet, dus wat daarin gaat/moet.............

Daarin kunnen de gewone FM cristallen van graupner.
Verder hoeft bijv. bij de MX-12 niet zo moeilijk gedaan te worden. Gewoon de instellingen voor failsafe instellen. Per kanaal kan dan gekozen worden tussen HOLD en een bepaalde voorgeprogrammeerde stand. In PCM Mode (op de zender te kiezen) staat dan automatisch de failsafe op de PCM ontvanger geactiveerd (kan volgens mij niet eens anders)

Ik vlieg met de FF9 van futaba. Ik heb nog de 149DP liggen als ontvanger. Deze moet zeker goed genoeg zijn.
Deze week komt mijn hoog technoligisch snufje van bichler toe. Een ontvanger die alle gegevens opslaat. Dus als er iets fout loopt. Kan ik na afloop zien wat er gebeurd is en ik kan ook zien of de accu bijna kapot is of niet. Bedankt voor de reacties iedereen.

Gr,
Fréderic

Hoi,

in een pcm ontvanger van futaba gaan gewone FM single conversion kristallen zonder oranje vaantje.

In de Dubbelsuper PCM ontvangers gaan alleen dual conversion kristallen met oranje vaantje.

Groeten Vincent

Idd, ik vlieg enkel dual conversion. Dus de kristalletjes zijn geen probleem.
Eerst mijn nieuwe regelaar proberen met de PPM en als er weinig tot geen storingen meer zijn dan stap ik over naar PCM.

Gr,
Fréderic

Vincent heeft helemaal gelijk, dit klopt dus niet:

Oranje balkje betekent Dual Conversion, bijvoorbeeld de 146ip ontvanger van futaba is Single Conversion en werkt daarom enkel met een normaal kristal.

Verder zou ik ook ten alle tijden gaan voor PCM, aangezien ik al een paar crashes mee heb gemaakt met PPM toen iemand op mijn kanaal zat. De heli gaat dan alle kanten op, totaal onvoorspelbaar. Ook heb ik vorig jaar een crash gehad met PCM toen iemand op mijn kanaal zat, toen gebeurde er niks.. motor ging stationair en de heli viel als n dode mus uit de lucht.

Vooral als je veel hovert is PPM ERG gevaarlijk als je ernstige storing hebt.

De nieuwe Spektrum 2.4ghz systemen zijn natuurlijk nog beter en wat mij betreft het beste alternatief...

Cheers,

Richard

Mijn voorkeur is PCM want:

Als ik vlieg wil ik geen last hebben van storingen. PCM filtert kleine storingen weg. Grote storingen bestaan er dus ook, maar:

PPM: heli word stuurloos en kan alle kanten opgaan
PCM: heli gaat in failsafe, dat is zo heb geprogrammeerd dat de motor uit gaat.

PCM is naar mijn mening dus veiliger. Jammer dat je heli crasht in failsafe maar dat doet hij met PPM ook, maar dan minder voorspelbaar en met kans op een vol toeren draaiende motor.

Raptor Rulezzz zei:
Vincent heeft helemaal gelijk, dit klopt dus niet:

Oranje balkje betekent Dual Conversion, bijvoorbeeld de 146ip ontvanger van futaba is Single Conversion en werkt daarom enkel met een normaal kristal.

Inderdaad helemaal juist.
Staat ook zo op mijn site vermeld.
Dat had ik eventjes over het hoofd gezien.. :oops:

vr.gr.

Joyce

Nja,
Maar als je direct met een electro pcm vliegt zie je niet of je zware storingen hebt. Terwijl met een ppm zie je zo mooi in het begin. Kan je ze oplossen en dan overstappen naar pcm. Met een brandstofheli is dit niet nodig maar wel met een electro. Maar ja, ik stap over op pcm nadat ik mijn nieuwe regelaar heb getest.

@Richard,
Die crash met je heli, was dat niet in Utrecht? Er zat toen toch ook iemand op je kanaal hé. Vond ik zo dom. Spijtig dat je zo moet crashen doordat iemand op hetzelfde kanaal zit. :evil:

Gr,
Fréderic

@Richard,
Die crash met je heli, was dat niet in Utrecht? Er zat toen toch ook iemand op je kanaal hé. Vond ik zo dom. Spijtig dat je zo moet crashen doordat iemand op hetzelfde kanaal zit.

Dat was ik jah, 3e keer dat mij zoiets overkomt. 1e 2 keer was met PPM en resulteerde in levensgevaarlijke taferelen... stel je voor: Raptor 50 met 2000rpm op de kop (governor aan!) die zomaar alle kanten op vliegt... terwijl je bezig bent met 3D en GELUKKIG midden in het veld eindigt.

Persoonlijk zou ik er PCM op hangen en mocht je echt 100% zeker willen zijn, koop dan een DX-7 of upgrade je eigen zender over een paar maanden naar Spektrum (of naar Futaba 2.4ghz mochten we zoveel geluk hebben dat ze zoiets uitbrengen).

Cheers,

Richard

Die update zal pas over een paar maanden zijn denk ik :P
Deze maand al veel gekocht dus...
Maar ik zal mss wel veranderen naar zo'n zender

Back