HET-RC EDF 4W; welke accu/fan?

Status
Niet open voor verdere reacties.

PH_AJH

In Memoriam
Forum veteraan
Dag,
Ik overweeg mijn Salto zwever te voorzien van een EDF. Die komt op een afneembare pylon zodat de neus intact kan blijven.
Die Salto is 230cm en weegt nu 1400 gram vliegklaar. Met een EDF en aandrijfaccu zal hij iets zwaarder worden maar niet al te veel aangezien de ontvangeraccu kan vervallen.

Een EDF 4W motortje heb ik al.
Een Wemotec Mini Fan Pro zou daar bij moeten passen maar hoeveel cellen lipo horen daar dan bij? En met welk stroomverbruik moet ik rekening houden?

Als er andere (budget) mogelijkheden zijn hoor ik dat ook graag.
Dank,
Arjan

Ik zou persoonlijk een Pylon maken met vrije prop, Dat veel economischer is, en aerodynamischer

mvg

Skyhigh

maar veel minder cool :-)
Ik wil er graag een EDF op hebben vanwege de techniek, niet omdat het de slimste oplossing is.

Kan iemand me een beetje op weg helpen? Ik kom er niet uit. Heb de indruk dat de 4W niet geschikt is, heeft een veel te laag kV.....

Suggesties voor een setup die zou (kunnen) werken met 4 cellen? Ik heb aardig kaas gegeten van normale electro aandrijvingen maar van EDF dus niet.
De doelstelling is een hulp-aandrijving waarmee ik omhoog kan. Hoge snelheid is niet nodig, het gaat me meer om thrust. En ja, ik weet dat een EDF daarvoor minder geschikt is maar dat geeft niet. Als het maar werkt en cool/grappig is.

Zoals je zelf al schrijft is een EDF uitgelezen ongeschikt als aandrijving op een zwever. Efficient zal het niet zijn, cool/grappig wel.

Op jou zat ik inderdaad te wachten :-)
Jouw Lift-Off is een deel van mijn inspiratie.
Voor mij mag het dan wel wat minder extreem, ik hoop dat je daar ook een beetje in thuis bent :mrgreen: Van je Salto heb ik geen bewegende beelden gezien maar gezien de afmetingen zal het wel weer geen slak zijn......

Na een poosje lezen en zoeken denk ik in de richting van een EDF2W-20 met een Wemotec 480 Mini Fan , 3 cellen Lipo en een 40A regelaar.
Zou dat een beetje kunnen kloppen?

Nou....normaal kom ik er aardig uit maar nu dus niet. Als je weet wát je zoekt en waar je dat moet doen is het eenvoudig maar ik ben een complete noob op EDF gebied. Anders zou ik het niet vragen.
Zeker omdat ik niet op zoek ben naar snelheid maar naar thrust voor een zwever en daar is bar weinig over te vinden.

Laatst bewerkt:
Op jou zat ik inderdaad te wachten :-)
Jouw Lift-Off is een deel van mijn inspiratie.
Voor mij mag het dan wel wat minder extreem, ik hoop dat je daar ook een beetje in thuis bent :mrgreen: Van je Salto heb ik geen bewegende beelden gezien maar gezien de afmetingen zal het wel weer geen slak zijn......

Na een poosje lezen en zoeken denk ik in de richting van een EDF2W-20 met een Wemotec 480 Mini Fan , 3 cellen Lipo en een 40A regelaar.
Zou dat een beetje kunnen kloppen?

een 16-20-2 draait veel zuiverder.
Als je het doet moet je het goed doen. zou zelf dan vanaf 900W kiezen.
HScUVtG4vMA[/media] - Uriah BU 1

Laatst bewerkt door een moderator:
Sorry, dan heb je mijn vraag niet goed begrepen. Volgens mij is wat je net laat zien niet echt te vergelijken met een zwever met hulpmotor om omhoog te komen. En ik begrijp ook niet helemaal "vanaf 900W". Dan hebben we het over minimaal 60A en 500W per kilogram vlieggewicht.
Ik zit echt op een andere golflengte.

Een Salto is een stuntzwever, geen thermiekjager.

Ik reken met trust/ROG niet met W/kg. Voor edf is W/kg nogal wiedes.
Succes verder.

groetjes!

Erik

E
Ik reken met trust/ROG niet met W/kg. Voor edf is W/kg nogal wiedes.
Succes verder.

Ik snap hier echt niks van. Google helpt me ook niet verder. ROG is denk ik "Rise Of Ground" maar thrust per ROG kan ik dan weer niks mee. Dus dat "succes" zal nog een poosje uitblijven.

Wat Arjan denk bedoeld is het inzetten van een EDF om erg ontsierende constructies op zijn mooie Salto te voorkomen. Het doel daarbij is dus niet om er een racemonster van te maken (ook leuk maar heel anders) maar om op een leuke manier omhoog te komen zonder de vorm van de zwever al te veel geweld aan te doen. Als ik mij niet vergis wordt dat me 1 op 1 zwevers ook gedaan.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik die speurtocht ook al eens heb gedaan op het forum maar zo 1-2-3 ook geen antwoord kan geven op je vraag Arjan. Waarschijnlijk werkt bij de EDF's aanmerkelijk anders ivm het verschil in rendement ten opzichte voor de voor ons conventionele klapprop's en dergelijken...

Ik was in het verleden ook al geïnspireerd door die Liftoff van Erik met z'n EDF. Heb toen ook een EDFje (1100gr. Thrust) gekocht om eens te proberen op die Barracuda van mij. Is er nog steeds niet van gekomen, maar zat de afgelopen dagen al aan de EDF op de Pilatus B4 te denken....

Destijds ook dit draadje van Erik bekeken:
EDF 2.4m Salto - RC Groups

En haalde daar uit dat een Thrust/Weight ratio van 1:1 aardige resultaten zou moeten opleveren, ervan uitgaande dat je wel een bungee/elastiek gebruikt voor de launch... Hopelijk helpt dat iets.

Gr,

Johan

Het verschil is dat ik op een redelijk normale zwever een "gewone" EDF hulpmotor wil monteren om omhoog te komen, geen raketaandrijving op een scheurijzer. Van het laatste is genoeg te vinden en ik kan zelf ook nog wel bedenken dat het met 5 cellen lipo en 60A goed omhoog wil. Maar dat zoek ik dus niet. Of eigenlijk, dat gaat mijn budget te boven.

Na het nodige gelezen te hebben denk ik dat een 2W-20 op 3 cellen met een Wemotec Mini fan in staat moet zijn mijn Salto omhoog te duwen. Je hebt gezien hoe langzaam die kan vliegen en hoe goed hij zweeft dus ik zou eigenlijk niet weten waarom ik ineens een bungee zou moeten gebruiken?

Ik vraag me af of ik de eerste ben die dit wil gaan doen aangezien er geen enkele reactie komt die me op weg helpt. Dusssss....ga ik het binnenkort maar eens gewoon proberen :-)

Johan, wat voor motor/fan/accu heb jij gekozen?

Die bungee is gewoon wat Erik gebruikt voor zover ik kon zien. Dus ik ging er van uit dat als je een 1:1 verhouding hebt en je hebt een bungee of elastiek, dan kun je in ieder geval eerst vaart maken, en dan met de EDF de vaart er in houden en daardoor langere kunstvluchten maken. Daar was het mij ook om te doen, vooral omdat bij de Barracuda al aangegeven werd dat je daarmee echt naar de helling zou moeten.

Om er ook mee op te stijgen is volgens mij lastig van wat ik zo her en der heb gelezen omdat je startsnelheid nodig hebt om de EDF effectief te maken. Maar ik ben natuurlijk geen expert.

Ik heb de volgende motor besteld bij HC:
EDF68 with 2836kv Motor&Heat-sink Assembled

Spec.
Motor: Brushless outrunner 2836kv

Test data; @ 11.2v
Current: 46A
Thrust: 1100g
Weight: 141g
Inner Diameter: 69.90mm
Outer Diameter: 92.66mm

Maar voor het de power zou je beter eentje kunnen nemen met een grotere diameter.

Eerder deze avond ook weer zitten genieten van deze filmpjes:
9ogjwxxAAmU[/media] - flyshow09 fox
wLz_CnO_Tlc[/media] - segla mit turbine+salto+innenleben

Wel apart trouwens, ik heb het hier vandaag met een ex-collega over gehad, ging vervolgens de filmpjes weer eens opzoeken en kwam toen dit draadje tegen...... ;-)

Anyway, succes, ik ben benieuwd wat het gaat worden.

Moet het nog even nawegen, maar volgens mij is mijn Pilatus lichter dan de Barracuda, binnenkort maar eens een pilon maken om de EDF op een van de twee uit te proberen.

Qua accu heb ik nog een nieuwe PolyQuest 2500-3S liggen, die wilde ik gaan proberen, maar is mogelijk ook te licht.

Laatst bewerkt door een moderator:
waarom kies je niet voor een 2W of 3W motor.
De 2W20 is langer dan de 2W of 3W motor. En daardoor dus zwaarder.

De 2W werkt perfect op een 3S pakketje. Maar dan ga je wel met de stromen richting de 50A. De power is er dan wel, wat je misschien niet zoekt

De 3W kan op 3S werken. volgens een EDF calcutalor krijg je +/-430gram stuwdruk. Dit is wel met een uitlaat zonder vernauwing.
Kies je er in de toekomst toch voor, dat je ietsjes meer wilt. Dan kan je de 3W ook op 4S laten lopen. De stromen komen op 4S lipo op zo'n 30A. Misschien is dat wat je zoekt.

Je kan hetzelfde inderdaad bereiken door een 2W20 te gebruiken. De power niveaus liggen hoger dan de 3W. Zowel op 3S als op 4S. Maar de stromen zijn bij 3S zo'n 25A. En op 4S tegen de 40A.

misschien heb je iets aan deze info. Let op, het zijn wel theoretische getallen, want ze komen uit een calculator. Maar vaak kunnen ze net de info zijn om een keuze te maken

Hallo Franky!
Dank, dank.
Ik had de 2W-20 gekozen omdat die net wat zwaarder is dan de 2W. De -20 mag blijkbaar 65A trekken en de 2W 38A. En hij leek me een te hoog kV te hebben maar als jij zegt dat dat werkt ben ik gerust.

Wat voor mij moeilijk te bepalen is, is met welke toerentallen een Mini Fan 480 ongeveer dient te draaien. Bij een prop kies je een setje bladen dat de gewenste spoed en diameter heeft, een EDF is daarin natuurlijk anders.

Ik ga dan nu voor de 2W, een Mini Fan 480, een 60A regelaar en 3 cellen.
Het gaat even duren want ik heb nog meer te doen maar tzt laat ik weten of (en hoe) het werkt.

Nogmaals, bedankt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back