HET-RC EDF 4W; welke accu/fan?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zelf heb ik een paar jaar terug een sniper gehad, met een 2W HetRC motortje erin. Verder een 3S lipo pakketje erbij. En dit ging zeer goed vooruit.

Bij een prop kies je zoals je aangeeft, vaak een combinatie van motor en prop.
Bij een EDF moet je zien, dat een prop al voor je beslist is. Je kan dus alleen met je motor keuzes maken (mits je de fan niet gaat aanpassen). En de keuze van je motor kan gemaakt worden, door wat je aan prestatie zoekt.

Houd er wel rekening mee. Dat de 2W op 3S hogere stuwdrukken/snelheden geeft dan de 2W20 op 3S. Maar de 2W20 heeft als voordeel dat hij ook op 4S kan draaien. En dat kan de 2W niet. Uit mijn hoofd gegraven, weegt de 2W20 maar 20gram meer dan de 2W. In dat opzicht, kan je ook naar de toekomst kijken. Mocht je ooit een ander model willen met dezelfde EDF unit, dan zou ik ook over de 2W20 nadenken.

Het maakt het niet makkelijk allemaal. Zoek je een motor die het beste werkt op alleen maar 3S pakketten. Houd het dan bij de 2W. Wil je een motor voor toekomst mogelijkheden, dan zou je beter bij je eerst keuze kunnen blijven, de 2W20. Gezien deze meer presteerd op een 4S pakket

Als tip trouwens, als je de EDF op je toestel gaat bouwen. Houd de uitlaat diameter op 100%. De minifan is 69mm. Houd de uitlaat dan ook op 69mm.
Je zoekt meer de stuwdruk, dan snelheid. Door de uitlaat dezelfde grote te laten, krijg je de stuwdruk wat de fan ook maakt, als je geen uitlaatcone op de fan maakt.
Ga je de diameter van de uitlaat kleiner maken. Dan gaat de stuwdruk achteruit. En stijgt de luchtstroomsnelheid.

Een jepe pyranha heeft een uitlaat diameter van 48 of 49mm. Je ziet, dat dit vele malen kleiner is dan de 69mm van de fan zelf. Dit is puur om een hogere stroomsnelheid te krijgen. En de pyranha haalt daarmee ook snelheden tegen/boven de 200 kilometer per uur. Niet echt wat jij zoekt bij je zwever

Duidelijk verhaal.
Mijn bestelling is, na nog enig gepieker, de deur uit. Overwegingen:
Mijn Wik Salto is geen hotliner, het is een ouderwetse acro kist die (voor een acro kist) erg langzaam kan vliegen en erg licht is. Vanuit een handstart vliegt hij een heel eind, starten aan een licht elastiek en zelfs thermieken gaat redelijk. Het vleugelprofiel en het gewicht maken hem eigenlijk ongeschikt voor hardcore acro maar het is een leuke tussenvorm.

Vandaar dat ik wat andere wensen heb dan de gemiddelde EDF-hotliner vlieger. En aangezien deze setup puur voor de Salto bedoeld is heb ik de spullen daar op uitgezocht.

Ik heb gekozen voor de HET-RC 6904 EDF unit. Daarbij een 2W motortje en een Hyperion G3 3 cellen 2500 mAh lipo. Op deze manier blijft de gewichttoename binnen de perken. Met 4 cellen wordt dat al weer anders. Ook heb ik een opto-regelaar genomen en laat ik de ontvangeraccu zitten. De EDF en accu kan ik beiden rond het zwaartepunt bouwen zodat ik heel makkelijk tussen zweef- en EDF configuratie kan wisselen, zonder met lood etc aan de gang te hoeven.

Ik laat wel weten hoe het afloopt :-)

Duidelijk verhaal.
Ik laat wel weten hoe het afloopt :-)

Helemaal geen duidelijk verhaal.
Ik heb je website 2 dagen geleden bezocht en kon me weer goed herinneren dat de Wik Salto een lichte polyesther (toch?) zwever met ribben vleugel is. Kon er vorig jaar nog een vinden maar is niet geschikt voor mij...
Je filmpjes maken duidelijk wat je vliegstijl is.
Als ik dat eerder had geweten had ik je een microfan aanbevolen.

Voor ieder heb ik een tutorial draadje gestart in dit forum. Wat in dit draadje krom is ga ik niet rechtzetten. Dat is dwijlen met de kraan open. Ik ben geen moderator.

groet,

Erik

Ps, je keuze werkt (toevallig) wel. is ongeveer 270-300W.

waarom kies je niet voor een 2W of 3W motor.
De 2W20 is langer dan de 2W of 3W motor. En daardoor dus zwaarder.
waarom is hij dan zwaarder gemaakt?moet een reden hebben

[/QUOTE]De 2W werkt perfect op een 3S pakketje. Maar dan ga je wel met de stromen richting de 50A. De power is er dan wel, wat je misschien niet zoekt[/QUOTE]
ondergrens voor elke edf toepassing

[/QUOTE]De 3W kan op 3S werken. volgens een EDF calcutalor krijg je +/-430gram stuwdruk. Dit is wel met een uitlaat zonder vernauwing.[/QUOTE]
kan je niks mee

[/QUOTE]Kies je er in de toekomst toch voor, dat je ietsjes meer wilt. Dan kan je de 3W ook op 4S laten lopen. De stromen komen op 4S lipo op zo'n 30A. Misschien is dat wat je zoekt.[/QUOTE]
En spanning dan? vermogen loopt ook nog eens ^2 op

Je kan hetzelfde inderdaad bereiken door een 2W20 te gebruiken. De power niveaus liggen hoger dan de 3W. Zowel op 3S als op 4S. Maar de stromen zijn bij 3S zo'n 25A. En op 4S tegen de 40A[/QUOTE]

Bij een prop kies je zoals je aangeeft, vaak een combinatie van motor en prop.
Bij een EDF moet je zien, dat een prop al voor je beslist is. Je kan dus alleen met je motor keuzes maken (mits je de fan niet gaat aanpassen). En de keuze van je motor kan gemaakt worden, door wat je aan prestatie zoekt.
nope

[/QUOTE]Houd er wel rekening mee. Dat de 2W op 3S hogere stuwdrukken/snelheden geeft dan de 2W20 op 3S. Maar de 2W20 heeft als voordeel dat hij ook op 4S kan draaien. En dat kan de 2W niet. Uit mijn hoofd gegraven, weegt de 2W20 maar 20gram meer dan de 2W. In dat opzicht, kan je ook naar de toekomst kijken. Mocht je ooit een ander model willen met dezelfde EDF unit, dan zou ik ook over de 2W20 nadenken.[/QUOTE]
niemand draait een 2w20 op 3s,2s of 1s. een motor is ontworpen voor een aantal cellen bij een passende fan een motor voor 6s draai je ook niet op 5s,4s,3s,2s of 1s. slecht rendement.

Helemaal geen duidelijk verhaal.
:confused:
Ik heb je website 2 dagen geleden bezocht en kon me weer goed herinneren dat de Wik Salto een lichte polyesther (toch?) zwever met ribben vleugel is.
Klopt.
Voor ieder heb ik een tutorial draadje gestart in dit forum.
Dat had ik graag gelezen maar ik heb het niet kunnen vinden. Kun je een link geven?
Wat in dit draadje krom is ga ik niet rechtzetten. Dat is dwijlen met de kraan open. Ik ben geen moderator.
Met alle respect, de antwoorden waren voor mij begrijpelijk. Of ze correct zijn kan ik natuurlijk niet beoordelen - anders had ik de vraag niet gesteld. Wat heeft jou er van weerhouden om in je eerste reacties hetzelfde soort informatie te geven? Ik krijg de indruk dat je behoorlijk geïrriteerd bent door de vragen en antwoorden die hier worden gesteld/gegeven. Als ik daar een bijdrage aan heb geleverd: mijn oprechte excuses. Maar dan wil ik ook graag weten wat ik heb gedaan.....

Ps, je keuze werkt (toevallig) wel. is ongeveer 270-300W.
Da's helemaal mooi :D

Dank voor je reactie. En heb je toevallig ergens bewegende beelden van die Salto? Want al is snelheid niet mijn ding, ik kijk er wel graag naar :D

Groet,
Arjan

Als tip trouwens, als je de EDF op je toestel gaat bouwen. Houd de uitlaat diameter op 100%. De minifan is 69mm. Houd de uitlaat dan ook op 69mm.
hoeveel fsa is dit dan?

[/QUOTE]Je zoekt meer de stuwdruk, dan snelheid. Door de uitlaat dezelfde grote te laten, krijg je de stuwdruk wat de fan ook maakt, als je geen uitlaatcone op de fan maakt.[/QUOTE]
zeker weten?

[/QUOTE]Ga je de diameter van de uitlaat kleiner maken. Dan gaat de stuwdruk achteruit. En stijgt de luchtstroomsnelheid.[/QUOTE]
Waarom dan?

[/QUOTE]Een jepe pyranha heeft een uitlaat diameter van 48 of 49mm. Je ziet, dat dit vele malen kleiner is dan de 69mm van de fan zelf. Dit is puur om een hogere stroomsnelheid te krijgen. En de pyranha haalt daarmee ook snelheden tegen/boven de 200 kilometer per uur. Niet echt wat jij zoekt bij je zwever[/QUOTE]
Toen de pyranha uit kwam konden ze niet anders dan deze diameter gebruiken. Mag jij me vertellen waarom.

Dat had ik graag gelezen maar ik heb het niet kunnen vinden. Kun je een link geven?

Met alle respect, de antwoorden waren voor mij begrijpelijk. Of ze correct zijn kan ik natuurlijk niet beoordelen - anders had ik de vraag niet gesteld. Wat heeft jou er van weerhouden om in je eerste reacties hetzelfde soort informatie te geven? Ik krijg de indruk dat je behoorlijk geïrriteerd bent door de vragen en antwoorden die hier worden gesteld/gegeven. Als ik daar een bijdrage aan heb geleverd: mijn oprechte excuses. Maar dan wil ik ook graag weten wat ik heb gedaan.....

Arjan

edf-tutorial
Het was me niet duidelijk dat de Wik salto niet geschikt is voor harde aerobatics wat mijn hotliner doet. Ben een weekend weg geweest dus reageer wat te laat in deze discussie.
De vragen zijn niet zo verkeerd, maar de antwoorden sluiten niet goed aan. Regelmatig kom ik gasten op dit edf forum tegen die denken dat prop technologie identiek is als edf maar dat zijn kompleet andere benaderingen. Heel veel mensen worden met grote regelmaat verkeerd geinformeerd. Toch heb ik het gevoel dat ik er soms wat van moet zeggen, maar weet dat het dwijlen is dus vraag me vaak af waarom ik dit doe. vaak laat ik het dan maar even aanposten om een beeld te krijgen van de kennis van sommige forumleden tov edf.

mvg,

Erik

Laatst bewerkt door een moderator:
@ Erik,

Je hebt wel overal commentaar op. Maar je geeft ook geen opties aan mensen die niet alles van EDF af weten.

Je komt met een paar linkjes aanzetten. En dan mogen ze het weer uitzoeken.
Als je het allemaal zo goed meent te weten, kom dan gelijk met een goed en serieus antwoord. En kraak niet steeds andere mensen af.

ja dat heb ik zeker.
Helaas moet ik regelmatiger met linkjes gaan werken want hertypen is erg tijdrovend en dat heb ik er niet meer voor over. In de linkjes zijn wel dezelfde problemen en oplossingen voorgedragen dus als je wat meer moeite neemt om te lezen wat anderen al eens hebben meegemaakt leer je bij.De zoekfunktie is er niet voor niets. Ook de linkjes naar manuals en verklaringen van construkteurs schuiven een welles nietes diskussie opzij.
Ik lees veel, heel veel, maar ik bouw en optimaliseer ook waar anderen niet aan durven te beginnen. Dat dit in de gepoogde bouwdraadjes niet echt gewaardeerd werdt (10 posts zonder reaktie) doet mij de stekker uit bouwdraadjes trekken, maar het regelmatig lezen van misinformatie maakt mijn tenen krommen.

Mischien heb ik hier eigenlijk niks meer te zoeken. Heb er zelf ook geen belang bij om anderen te helpen. Ik voel het tenminste niet in mijn eigen zakgeld ;)

mvg,
Erik

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back