HET-RC F-20 tigershark

Discussie in 'EDF forum' gestart door u4eake, 20 aug 2008.

  1. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Om snel mijn gecrashte Lubach F-16 te vervangen heb ik een HET-RC F-20 gekocht.
    Buiten wat vervelende onnauwkeurigheden een prima kit voor weinig geld.
    Edit: Helaas heb ik em na een 5-tal vluchten gecrashed door problemen met de regelaar.



    Setup :
    Wemotec minifan
    2 X 3S 2500mAh 25C polyquest lipos (420g samen)
    Feigao 2847 motor 2467 kv (zelfde als op mijn funjet)
    Turnigy PLUSH 60A regelaar met 3A switched bec aan boord.
    HXT900 servo's op de rollen (1.6kg 0.12s)
    HXT 9320MG servo op hoogte (3.5kg 0.15s)
    Corona 820 dual conversion synthesised ontvanger.

    Statische ampdraw dik 45A voor een ruime 900W aan vermogen.
    AUW 1350g

    Hopelijk dit weekend maiden :)

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Van balsahout sidewinders gemaakt. Ik vond echt dat dit model sidewinders nodig had :)

    [​IMG]

    De kat wou wel es zien of daar wat lekkers inzat :)

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. L4nc3r

    L4nc3r Guest

    En mag ik eens vragen hoeveel deze schoonheid je in totaal gekost heeft? :D
    Dit is écht een prachtig toestel ;)

    Met vriendelijke groeten
    Robin ;)
     
  3. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Cost breakdown :
    F-20 Tigershark kit : 105 euro (albatros muizen)
    Wemo minifan : 40 euro (rctechnics)

    De rest kom allemaal van hobbycity :
    Feigao 2847 motor 2467kv : 20 euro
    Regelaar Turnigy PLUSH 60A : 30 euro
    Corona 8 channel dual conversion synth ontvanger : 20 euro
    2 x HXT 900 servo : 5 euro
    1 x HXT 9320MG servo : 10 euro
    2 x servo verlengkabel : 2 euro
    2 x lipo polyquest 2500mAh 3S : 60 euro (120$ - 30$ blog credit = 90$ = 60 euro)
    Connectoren, lijm, soldeertin en andere kleine prul : 10 euro
    verzendingskosten en benzine : 20 euro

    Totaal : 322 euro RTF
     
  4. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    dubbelpostje :)
     
  5. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.962
    Locatie:
    Tilburg
  6. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Met die feigao motor KAN je hem inderdaad waarschijnlijk sneller doen gaan. Het is echter niet zo simpel als dat. Die feigao 380XL weegt ook meer en zal meer stroom trekken, dus je gaat ook een zwaardere esc en zwaardere lipo's nodig hebben. Doordat je vliegtuig zwaarder wordt stijgt de vleugelbelasting ook de drag. Ook landingssnelheid en startsnelheid worden hoger.
    Bovendien stijgt het benodigd vermogen met het kwadraat van de snelheid. Je zal dus serieus meer vermogen vragen van je hele setup en niet zo heel veel snelheid winnen.
    Je moet dus heel wat afwegingen maken en jezelf afvragen of het de moeite loont om nog sneller te willen gaan.

    Verder is er dan nog het maximum toerental van de fan. Met mijn setup zit ik al dik over de 45.000 RPM als ik me goed herinner (900W). Wemo raadt denk ik 45.000 RPM aan als maximum en naar het schijnt spatten de fans uiteen vanaf zo'n 54.000 RPM.

    Die KD motor die je aanhaalt gaat niet in de fan passen, tenzij je de koelvinnen eraf draait in een draaibank. Verder hetzelfde verhaal als hierboven.

    Ja ik ga hem met bungee en dolly launchen. 'T zou ook met de hand moeten kunnen (zie filmpjes van bosmodelair) maar ik ga dat toch niet riskeren denk ik :) Er is een bungee beschikbaar bij ons op de club.
     
  7. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Ondertussen heeft de tigershark zijn maidenflight gehad.
    AUW was 1350g.
    Was niet zonder problemen. Eerst deed de hoogteroer servo eigenaardig, maar omdat hij even later zich weer gedroeg het er toch maar op gewaagd.
    Met de bungee/dolly afgeschoten en de tigershark koos het luchtruim. Trim stond een flink stuk teveel down en ik moest een paar klikjes aileron bijtrimmen.
    De tigershark vliegt vrij makkelijk voor een jet en toen na 2 minuten de feigao motor er de brui aan gaf merkte ik dat hij ook nog heel goed zweeft voor een jet :)

    In hoog gras geland zonder schade. Zelfs de raketten zaten er nog op (met 2 in CA gedoopte spelden vastgeprikt). Enkel de feigao lijkt die 900W niet te kunnen slikken want hij is gedemagnetiseerd.

    De dag erna hoogteroer servo vervangen en de het-rc 2W-25 met het 7203 fan van mijn F-16 in de tigershark gestoken. 1100W op 6S. Dat gaat flink voorruit, al leek het mij dat de F-16 toch sneller was met deze setup. De tigershark vliegt echter wel strakker en makkelijker dan de F-16 en, omdat hij groter is, blijft hij ook veel beter zichtbaar.
    De raketjes geven een zeer mooi vliegbeeld !

    Ik ga de inlaten nog afronden (zijn nog vierkant) en wat drag wegwerken (servo covers, tail) en dan de eagletree datalogger er eens instoppen :)
     
  8. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.962
    Locatie:
    Tilburg
    Tja, foto,sssssss
     
  9. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    In het begin van de topic staan fotos :)
    Volgende week misschien een filmpje,ok ? :)
     
  10. De GooF

    De GooF

    Lid geworden:
    12 dec 2006
    Berichten:
    281
    Locatie:
    Emmeloord
    Mischien wel een paar foto's van binnen in kunnen maken ? zoals hoe de accu's zitten enzo. Ik ben namelijk aan het kijken voor een arf-edf. Ik heb hier namelijk een rbc kits mig 29 liggen maar wil liever eerst een arf om te wennen aan het edf vliegen voordat ik de mig ga bouwen (zie er een beetje tegen op weet ook niet waarom maarja...) is deze aan te raden? wel met een mildere setup natuurlijk.;)

    Grt,
    Jan-Willem
     
  11. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Interessante meting misschien voor andere tigershark eigenaars.
    Ik heb balsa inlaatringen gemaakt ervoor en we weten allemaal dat dit statische thrust verbeterd bij EDF's.
    Ik heb bij mijn F-20 eens gemeten

    HET-RC 7203 fan met 2W-25 motor (de feigao heeft het maar 2 min uitgehouden)
    6S 2200mAh HXT D9 lipo's
    AUW 1308g

    statische thrust zonder inlaatringen : 1300g (gemeten door uitlaat op weegschaal te laten blazen)
    Statische thrust met inlaatringen : 1500g (direct na vorige meting gedaan en op zelfde wijze)
    Het verschil in thrust is ook duidelijk voelbaar :) Zonder blijft hij net hangen. Met moet je hem goed vasthouden of hij stijgt op :)

    Wat fotootjes (ook van het motorcompartiment zoals gevraagd)

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ow ja, vorig weekend gecrashed ten gevolge van radiostoring. Op de betonweg neergestort. Perte total. Lipo's harmonica's.
     
    Laatst bewerkt: 28 aug 2011
  12. sjefke

    sjefke

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    77
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik heb net ook mijn pakket van de HETRC F20 binnen gekregen. Het wordt mijn eerste kennismaking met EDF.

    Nu zie ik in het pakket dat er niets bij zit om de thrusttube te maken. Ook in de handleiding staat dat je dit zelf moet kopen. Het is natuurlijk gewoon heel dun plastic. Waar maak je deze van en waar kun je dat halen ?

    Mijn setup wordt: 2W-20 + tsunami 54 regelaar en Flightpower 4S1P3700

    Graag hoop ik een reactie te krijgen van jullie ervaren EDF vliegers.
     
    Laatst bewerkt: 1 okt 2008
  13. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    De thrusttube kan je maken van overhead transparanten :) Vind je in zaken die kantoormaterialen verkopen of printersupply's. Soms ook wel bij het schoolgerief.

    Het-RC 6904 ducted fan neem ik aan ?

    Ga je de esc in de thrusttube steken of niet ?

    1 Goeie raad : zet de ontvanger net voor de vleugel in het batterijcompartiment (achter de batterij) en niet in de motorruimte zoals in de handleiding staat. Antenne kan je dan naar een vleugeltip leiden ofwel naar het kielvlak (maar dat valt meer op)
     
  14. sjefke

    sjefke

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    77
    Locatie:
    Roosendaal
    Bedankt voor de goede tip. Dit ga ik zeker proberen . De ducted fan is inderdaad de HETRC 6904, en ik ga de esc in de thrusttube steken voor de extra koeiling.

    De plaatsing van de ontvanger doe ik inderdaad niet bij de fan. Lijkt me geen goede plaats. Jouw optie lijkt mij wel een goede plaats. Als het model ver klaar is zal ik eens kijken waar ik hem definitief zet.
     
  15. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  16. Charlie..

    Charlie..

    Lid geworden:
    2 aug 2004
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Diest
    Op het filmpje is te zien dat het reeds van in het begin van de vlucht mis ging, zeer spijtig om te zien.

    Zelf wil ik ook een F-20, een F-16 of een F-18; ik ben nog een beetje aan het twijfelen. Mijn voorkeur gaat wel uit naar de F-20, maar dat kan veranderen als ik ze alle drie in het echt zie. harofly.be zal binnen 1 a 2 weken enkele kits in stock hebben :D
    Ik moet ooit eens oefenen met jets vliegen he :D
     
  17. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Pakt nen F-18. Die heeft nog niemand op de club. Ik heb nog nen lubach F-16 liggen om te repareren en 'k heb veel goesting om ne nieuwe F-20 te kopen (weet mij van 't weekend de prijs maar eens te zeggen). Gaaaz heeft nen F-104 liggen waar em vroeg of laat wel es nekeer ne motor zal insteken ;-) Das al een mooi het-rc clubje dan.
    Wimpy heeft nen F-4 phantom en dan zijn er nog ne su-27, kyosho mirage en eigenbouw bae hawk (pvg) en mogelijk vergeet ik er nog. Toch al een schoon EDF vlootje dan.
    We zouden nekeer een airshowke moeten houden :)
     
  18. Gaaaz

    Gaaaz

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    277
    Locatie:
    België, Schaffen
    Spijtig...:( 't was een schoon machien!!!

    Misschien wat tips voor in't vervolg:
    Als je maar denk dat je een storing hebt, onmiddellijk het gas dicht doen! Als het nog werkt natuurlijk.... Zo schakel je alvast storingen komende van de esc/motor uit. En dan zo snel mogelijk landen.
    Gebruik een PCM ontvanger, hiermee kan je het gaskanaal op 0 zetten bij een storing en behouden de stuurkanalen hun laatst gekende stand en vermijd je zo dat het toestel bokkensprongen gaat maken.
    Rol je ontvanger in wat zilverpapier als je hem dicht bij de motor/esc MOET plaatsen (liefst er zo ver mogelijk vanaf natuurlijk). Helpt het niet, dan schaadt het niet ;-)

    Of schakel gewoon over op 2.4GHz ;) Zo'n AR6200-ontvangertje kan je ook overal inproppen...

    Allez, wat meer succes gewenst bij de volgende, hé!!!

    Gr Wim

    PS. Heb je ook nog een filmpje van de BAE Hawk? (Heb hem verleden week op z'n pens in gras moeten planten...)

    Tja, die F-104...'tzal voor volgend jaar worden denk ik ;)
     
  19. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Ja, van dat gas dichtdoen heb ik ook nog gedacht. Dat had inderdaad kunnen helpen als ik dat gedaan had toen em nog dichtbij was.
    Probleem is dat ik niet direct doorhad dat het storing was. Ik had namelijk het zwaartepunt ietsje naar achter gezet deze vlucht en dacht eerst dat em daardoor zo lastig op hoogte was. Toen ik doorhad dat em dan toch zo nie mocht rollen heb ik em proberen terug te halen, maar ik had het gas moeten dichtzetten.

    Die corona ontvangers houden ook het signaal vast en zetten na 2 seconden geen signaal het gas dicht. Als je de zender afzet doen ze dat prima. Probleem is dat bij beginnende slechte ontvangst, ze even vasthouden, dan weer reageren als ze even signaal krijgen en dan terug vasthouden. Da is wa ge in 't filmke van in 't begin ziet. Hij lijkt goe te vliegen zolang ik geen stickverandering doe. Echter als ik hem uitlevel blijft hij efkes doorrollen en als ik hoogte of diepte geef blijft hij doorgaan om dan daarna natuurlijk te overcorrigeren. De gas blijft er ook op omdat hij af en toe toch signaal krijgt.

    Enfin, leergeld he. 'K heb er toch meer plezier van gehad dan van mijn fortis aandelen ;-)

    'K heb nog 2 filmkes van de BAE hawk, inclusief ne schone low pass, en die ga 'k morgen zien te comprimeren en op youtube zetten. Wat was er mis met de hawk ? Wou 't landingsgestel nie uit ? Hopelijk toch geen schade ?
     
  20. Gaaaz

    Gaaaz

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    277
    Locatie:
    België, Schaffen
    Sjiek filmpke! Thx! Hij gaat precies sneller als je er naar kijkt dan als je ermee vliegt...

    2 sec. is wel een eeuwigheid als je met EDF's aan't vliegen bent...voor een easystar zou dat nog kunnen...

    De Hawk had een flameout bij het opstijgen. Nog 1 bocht kunnen nemen en dan neergezet op de grote plein, wind in de rug, met volle tank en ingetrokken wielen...
    Schade valt mee, alles wat er onderuit stak is weg ;) : hevels van de rolroeren, een winglet en de strips onder de staart...

    Gr Wim

    Die Fortis aandelen zijn dees week toch vrij stabiel gebleven...;)
     
    Laatst bewerkt: 10 okt 2008

Deel Deze Pagina