HET-RC Tucano renovatieproject

Afgelopen week heb ik hier op het forum een tweedehands HET-RC Tucano gekocht. In eerste instantie was het me puur te doen om de gehele setup waarmee het model kwam. Het bevat namelijk een Typhoon 6/15, Tsunami 10 en 3x Graupner 3s1p 1500 LiPo's. Ideaal voor een Pr2 conversie of voor het Zaunkönig project. Door de harde onderhandelingen (just kidding) heb ik het complete pakket maar over genomen, inclusief Tucano. In eerste instantie was ik er niks mee van plan, maar bij nader inzien is het toch een leuk modelletje.

Zo is vanmiddag de grote doos bij mijn buren afgeleverd, zodoende kon ik vanavond gewoon m'n nieuwe speeltje uittesten. Snel m'n zender geprogrammeerd en de LiPo's geladen. De motor wilde alleen niet harder lopen als pakweg 100 toeren per minuut. Dus ik m'n trims, subtrims en andere instellingen na gelopen om een fout te ontdekken. De roeren functioneerden overigens allemaal probleemloos. Uiteindelijk maar met behulp van deze handleiding de Tsunami 10 overnieuw geprogrammeerd. Nu werkte hij probleemloos. Moet zeggen dat hij aardig wat power heeft! :D Wilde hem vanavond even invliegen. Zat nog even te spelen met de roeren, en wat bleek: Het hoogteroer werkte niet meer. Zo'n Shockflyer-style kwiklinkje was los gekomen, ondanks dat er een stukje brandstofslang overheen geschoven was. Maar goed dat het gewoon op de grond gebeurde in plaats van in de lucht. De 'maiden' maar uitgesteld en het model nader geïnspecteerd.

Kwam e.e.a. tegen wat met een lijmpistool vast is gezet door de eerste eigenaar. Merkwaardige methode van bouwen. Was ook niet zo kapot van de vloeiplaten langs de vleugel. Deze waren helemaal gedeukt en gescheurd. Doet serieus afbreuk aan het totale model, wat er zeker niet onaardig uit ziet. Zo ook de afwerking van de staart mag wel wat strakker, gewoon naadloos. Zodoende ben ik over gegaan op het volledig strippen van het model. Alle bespanning eraf en de apparatuur eruit. Moet wel zeggen dat die blinde Chinezen die deze ARF's in elkaar steken alle bouwfouten ruimschoots compenseren met een flinke hoeveelheid plamuur. Een voorbeeld wat ik heb gevolgd om e.e.a. strak te krijgen voordat de nieuwe bespanning erop gaat. Ik denk dat ik voor het KLu PC7 schema ga, ook al klopt dat niet geheel met het model. Heb de benodigde kleuren in Oracover nog liggen, evenals het originele kleurenschema. Heb dus 2 opties eigenlijk, zonder dat ik extra geld moet investeren.

Wat heeft jullie voorkeur overigens? Het normale wit/rood schema, of het geel/wit/rood schema van de Nederlandse PC7?

Zo stond hij dan te koop. :)
tucano_01.jpg

En hier is hij dan vlak voordat alles er vanaf ging.
tucano_02.jpg

Toch niet helemaal strak.
tucano_03.jpg

Gestript en alle oneffenheden opnieuw geplamuurd. :)
tucano_04.jpg

Gaaf vliegtuig. Ik heb hem ook liggen hier. Gaat echt snoeihard 8)
Helaas is die daardoor ook heel snel uit zicht, en het is al een niet al te groot vliegtuigje, dus ik zal hem zeker een opvallend schema geven.

Niet goed lijmen heeft ook zijn voordeel. De 3de vlucht overtrok ik hem toen ik op de kop vloog op zo'n 12 meter hoogte. flikkerde keihard op de grond, en spatte als een ARF bouwdoos uiteen. Even lijmen en weer gaan.

Nu veel vluchten later heb ik helaas een vleugel geknakt na een wat ongelukkige landing tegen het metalen hek van de club.

Jorrit zei:
Moet wel zeggen dat die blinde Chinezen die deze ARF's in elkaar steken alle bouwfouten ruimschoots compenseren met een flinke hoeveelheid plamuur.
Volgens mij is HET rc een Nederlands bedrijf ;)

Jorrit. ik kan niet zien of er een matje om het midden van de vleugel zit, mijn advies is om dat in elk geval, wel te doen. Bij mijn Tucano brak de vleugel ineens in de vlucht en bij nadere inspectie bleek het schuim aan de wortelrib opgelost te zijn waardoor die bijna geen verbinding had met het schuim.

@ Michel,

Ik betwijfel of er Nederlandse huisvrouwen voor minimumloon deze modelletjes in elkaar plakken. :lol: Wel een mooi frame om eventjes in CAD te zetten. Het is een mooi interlocking concept voor een kitje, en probleemloos te snijden op een CNC.

@ Theo,

Er is inderdaad een glasmatje op het midden van de vleugel gelamineerd. Vraag niet hoe het zit, maar het zit erop. Heeft hij ook wel nodig als ik zie hoe die dingen op ons veld scheuren, geweldig! :D

Weet iemand of er losse canopy kapjes te verkrijgen zijn? Misschien via RBCkits?

Voor je de romp bespant, zou ik eerst de motor plaatsen. Nu kom je er nog makkelijk bij.

Is een goede tip. Het is inderdaad flink wat gepruts om hem er netjes in te krijgen, zeker als het bespannen is. :)

Thnx! Het kleurenschema staat hem inderdaad goed. :)

Er komen nog wat extra stripings etc op, maar zo staat het er nu voor...

tucano_08.jpg

Ben zeer content met het uiteindelijke resultaat, het ziet er naar mijn mening erg leuk uit. :) Morgen even de besturing e.d. inbouwen en dan kan hij vliegen!

tucano_09.jpg

Zo, hij is klaar! :D

De aileronaansturing bestond oorspronkelijk uit een krimkousje met daarin een stukje koolstof gelijmd. Deze stukjes koolstof waren voorzien van Shockflyer achtige kwiklinkjes. Niet mijn favoriet op dit soort modellen. ;) Ook al is het geen super high performance, hij schijnt toch aardig rap te zijn. Daarmee is een degelijke aansturing geen overbodige luxe. Heb het engelse draad met een Dremel + slijpschijfje terug gebracht tot 2mm rond zo ongeveer en daarna met een M2 draadsnijd flens draad getapt. Sullivan stuurstang om de kogellinkjes van onderen te ondersteunen.
tucano_10.jpg

Klein ding zo naast m'n zender. :)
tucano_11.jpg

Onderkant, netjes in het wit ook.
tucano_12.jpg

Hoogteroer servo
tucano_13.jpg

Algehele setup weggewerkt.
tucano_14.jpg

Belangrijk detail: Wie weet waar het zwaartepunt ligt?

Ziet er idd super uit, zo in die kleuren. En beslist mooi gedaan!

Jorrit zei:
Belangrijk detail: Wie weet waar het zwaartepunt ligt?

8O Ben je die kwijtgeraakt dan tijdens de renovatie? Ligt die niet nog ergens op je werkbank? Of zat die misschien niet bij de koop? :wink:

Succes, Gr.A.

Jorrit, ik heb effe de resten van mijn overleden Tucano'tje erbij gepakt en opgemeten en het zwaartepunt zat bij die van mij op ongever 47-48 mm vanaf de voorzijde van de vleugel net naast de romp.

Als je geen gooi buddy hebt, gewoon onderhands weg gooien.
Hoe klem je de canopy op het model? Bij mij had ik voor een stukje sate prikker waar ik hem in een gaatje schoof, en achter trok die dicht met een intern elastiekje. Maar vond dit nu niet echt de meest fantastische oplossing.

Ah Theo, ook al iemand die geen afscheid kan nemen van z'n crash-resten hahaha. Ik heb boven op zolder ook al dozen vol staan van die zooi :roll:

Satoer zei:
Als je geen gooi buddy hebt, gewoon onderhands weg gooien.
Aan de vleugeltip werkt trouwens ook goed bij dit modelletje.

Satoer zei:
Hoe klem je de canopy op het model? Bij mij had ik voor een stukje sate prikker waar ik hem in een gaatje schoof, en achter trok die dicht met een intern elastiekje. Maar vond dit nu niet echt de meest fantastische oplossing.
Die sate prikker aan de ene kant is natuurlijk goed, maar je kan aan de andere kant de kleine magneetjes gebruiken. Dit wordt steeds meer gebruikt, en werkt erg goed en gemakkelijk. (Trouwens canopy ?? Dit zal een overblijfsel zijn van je helivliegen :wink: . Op vliegtuigen is het bij mij nog steeds een kapje 8) )
Gr.A.

Satoer schreef:
Ah Theo, ook al iemand die geen afscheid kan nemen van z'n crash-resten hahaha. Ik heb boven op zolder ook al dozen vol staan van die zooi

Satoer, vroeger heel lang geleden, gooide ik alles meteen weg tot dat mijn schoonzoon zei dat ik het eerst maar even weg moest leggen.
Ik zal je vertellen dat verschillende crash-moddellen nu nog bij mij vliegen. :yes:
Heeft me toch een hoop geld uitgespaard deze wijze raad.

Janneman :zon:

Het model starten was bij mij totaal geen probleem. Je kan het model direct achter de vleugel vasthouden en met enkele vingers onder de vleugel ondersteunen. Op die manier kon ik met iets meer als halfgas het model in de lucht zetten (niet lopen en herd gooien maar een heel licht zetje) en dan door naar volgas in een hoek van ruim 50 graden weg.

Back