Het-RC Typhoon 500Watt proto

Ton van Munsteren

Forum veteraan
PH-SAM
Heb bij RBC de hand weten te leggen op de proto Typhoon motor voor naar zeggen 500Watt.

Heb verder geen enkele specificatie en ben maar wat gaan testen met de diverse cellen en props.

Heb ook al reeds met de motor gevlogen en voor diegene die mijn bouwverslag van de Spitfire willen bekijken is hier de link, voor de motor zie onderstaande resultaten
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=5785&postdays=0&postorder=asc&start=105

Zou deze resultaten ook graag willen vergelijken met andere Brushless motoren maar weet niet zo snel welke type, heeft iemand daar waardes van.

8) :wink:
Hier volgen de testwaarde van de Typhoon motor met verschillende cellen aantallen en diverse standaard props dus geen speciale electroprop.
afb6371.jpg

De gebruikte cellen zijn bij 10/12/14 de CR3000 cellen en de meting is gedaan met een accu die na het laden ongeveer 3 uur heeft kunnen afkoelen, de piek spaning was er dus af.

10 cellen CR3000
APC 10x7 - 11 Amp - 7300 omw
APC 11x7 - 14 Amp - 6900 omw
APC 12x7 - 18 Amp - 6500 omw
APC 12x10 - 23 Amp - 5900 omw
Master 11x8 - 15 Amp - 6800 omw
Master 13x10- 26 Amp - 5500 omw
Master 14x10- 29 Amp - 5200 omw

12 cellen CR3000
APC 10x7 - 15 Amp - 8700 omw
APC 11x7 - 19 Amp - 8200 omw
APC 12x7 - 24 Amp - 7600 omw
APC 12x10 - 30 Amp - 6800 omw
Master 11x8 - 20 Amp - 8000 omw
Master 13x10- 33 Amp - 6200 omw

14cellen CR3000
APC 10x7 - 19 Amp - 9800 omw
APC 11x7 - 24 Amp - 9100 omw
APC 12x7 - 29 Amp - 8300 omw
APC 12x10 - 35 Amp - 7400 omw
Master 11x8 - 25 Amp - 8800 omw

16ellen GP3300 Nihm
APC 10x7 - 21 Amp - 10400 omw
APC 11x7 - 26 Amp - 9600 omw
APC 12x7 - 31 Amp - 8800 omw
APC 12x10 - 38 Amp - 7500 omw
Master 11x8 - 27 Amp - 9400 omw

Lijkt mij voor veel toepassingen een leuke motor

Ton
 
Ik zag dat de Model motors Axi AC 4120/14 er een beetje in de buurt komt, maar dan zien de getallen er beter uit voor de Typhoon.
 
Ik heb en beetje zitten spelen met reken programma, om uit te vinden met welke parameters ik op die meetresultaten uitkom.

Ongeveer kom ik uit op:
Kv 650-720 RPM/V
Ri 45 - 95 mOhm
Io 1 - 1.5 A
Spreiding in waardes komt doordat er geen waarde te vinden is die zowel bij weinig vermogen als veel vermogen de boel goed beschrijft. Niet-linear gedrag.

Ik heb ook gezocht hoeveel asvermogen een bepaalde prop vertegenwoordigt bij een zeker toerental (volgens ecalc formules).

Geen preciese spanning, dus:
Voor lage stromen reken ik met 1.2V per cel.
Voor hoge stromen met 1.1V per cel


Code:
10 cellen CR3000                as vermogen      rendement
APC 10x7 - 11 Amp - 7300 omw - 121 watt		91%
APC 11x7 - 14 Amp - 6900 omw - 150 watt
APC 12x7 - 18 Amp - 6500 omw - 177 watt
APC 12x10 - 23 Amp - 5900 omw - 190 watt
Master 11x8 - 15 Amp - 6800 omw -194 watt
Master 13x10- 26 Amp - 5500 omw - 250 watt
Master 14x10- 29 Amp - 5200 omw - 282 watt	88%

12 cellen CR3000 
APC 10x7 - 15 Amp - 8700 omw - 205 watt		94%
APC 11x7 - 19 Amp - 8200 omw - 252 watt
APC 12x7 - 24 Amp - 7600 omw - 187 watt
APC 12x10 - 30 Amp - 6800 omw - 290 watt
Master 11x8 - 20 Amp - 8000 omw - 315 watt
Master 13x10- 33 Amp - 6200 omw - 358 watt	80%

14cellen CR3000 
APC 10x7 - 19 Amp - 9800 omw - 295 watt		92%
APC 11x7 - 24 Amp - 9100 omw - 340 watt
APC 12x7 - 29 Amp - 8300 omw - 360 watt		80%
APC 12x10 - 35 Amp - 7400 omw - 395 watt	  73%
Master 11x8 - 25 Amp - 8800 omw - 419 watt	

16ellen GP3300 Nihm 
APC 10x7 - 21 Amp - 10400 omw - 353 watt  	91%
APC 11x7 - 26 Amp - 9600 omw - 515 watt
APC 12x7 - 31 Amp - 8800 omw - 441 watt		80%
APC 12x10 - 38 Amp - 7500 omw - 388 watt	 58% onbetrouwbare meting.
Master 11x8 - 27 Amp - 9400 omw - 511 watt

Ik kom op behoorlijk hoge rendementen zolang de stroom niet boven 30A komt.
Lijkt een beetje op axi 2826/12 of een 1:2 vertraagde mega 22/20/4
http://www.modelmotors.cz/index.php?id=en&nc=produkty_vypis&url_ps=axi_2826_12&id_odkazy=m_ac

Inderdaad leuk voor die grote spit Ton.
Wat weegt deze motor? Vergeleken met kleine typhoon lijkt het wel sp500 maat. 160 - 180g schat ik zo.
 
Ben, dank je, heb je misschien een voorbeeld om te vergelijken.

Ron, 12 statorpolen allen bewikkeld en de magneetpolen dat zijn er 10 stuks.

Harold, super hoe kom jij aan die waardes neem aan dat je die hebt geschat, zou namelijk graag de waardes wat beter willen meten en berekenen. Weet dat om het rendement te kunnen berekenen je de motor Ri moet weten en het meten bij een bostelmotor is geen probleem maar hoe doe je dat bij dit type motor.

Mijn vraag is dan ook hoe en waarom.

Heb vandaag de Spitfire voor Rob voorgevlogen en jahoor dat gaat een kit worden en denk dat er meer zullen volgen bijv de Tempest!!!.

Had de 11x8 Master Airscrew van de vorige vlucht gewisseld met een APC 11x7 om de Amp wat te laten zakken en omdat de snelheid te hoog lag met de Master 11x8.

Met de accu 16 cel GP3300 vers van de lader (komen erg heet :? van de Schulze :? ) hebben we direct het toerental gemeten en dat kwam op 10000 omw en schrok daar een beetje van. Met een perfecte grasmat bij de Goudse vliegclub kwam de Spit met gemak na minder dan 10 meter los en heb dan ook een prima vlucht kunnen maken met max 4x volgas voor een loop of halve loop vanuit rugvlucht, voor de rest alles 1/2 tot 3/4 gas gevlogen. Na de landing was de motortemp gevoelsmatig erg hoog en hadden we het idee dat het vermogen door de motor hoger lag dan gedacht. Na de vlucht van 5 min thuis de accu bijgeladen waarbij de lader stopte op 1500 mah en direct te motor aan de ampmeter gehangen, het toerental lag toen op 9800 omw bij 36 Amp en dat is hoger dan ik verwacht had maar dat verklaarde wel de hoge temp van de motor.

Heb dus ook eigenlijk het idee dat de motor met 16 cellen overbelast wordt en denk er verstandig aan te doen te zakken naar 14 cellen of kleinere prop, voorkeur heeft de 14 cel dat mij zeker meer dan voldoende lijkt.

Hier volgen nog wat plaatjes en voor de vergelijking ook met een Speed 500

afb6640.jpg

afb6641.jpg

afb6642.jpg

afb6643.jpg


Ton
 
Het valt me op dat er in het midden van de stator niet veel ijzer zit en een flink lager, dat scheelt weer gewicht.
Hij heeft voor een buitenloper ook een super rendement als je de juiste prop kiest, ik heb het nog nooit voor elkaar gekregen met een LRK maar ik heb dan nog nooit alle twaalf polen bewikkeld.
 
Linkje waar die wikkeling wordt uitgelegd:
http://www.mfly.de/services.htm

Ton van Munsteren zei:
Harold, super hoe kom jij aan die waardes neem aan dat je die hebt geschat, zou namelijk graag de waardes wat beter willen meten en berekenen. Weet dat om het rendement te kunnen berekenen je de motor Ri moet weten en het meten bij een bostelmotor is geen probleem maar hoe doe je dat bij dit type motor.

Mijn vraag is dan ook hoe en waarom.

Ton,

Ik heb met ecalc en een willekeurige (grote) motor gekeken hoeveel asvermogen nodig is om een bepaalde prop maat op een zeker toerental te krijgen. De formules die e-calc (en waarschijnlijk motocalc) gebruikt zijn empirisch en blijken aardig te kloppen voor een bepaalde familie props als je de correctie waarden goed hebt. Die kan je vinden bij de downloads van deze programma's.
Hieruit dus het asvermogen bepaald en rendement afgeschat van jouw meting.

Verder neem ik dan een motor waarvan ik denk dat die aardig overeenkomt met de onbekende motor en ga net zolang met de parameters (Kv, Io, Ri) tot ik uit de berekeningen dezelfde waardes krijg als jij hebt gemeten. De range in Ri en Kv wordt verklaard omdat ik geen parameters vind die over het hele bereik dezelfde resultaten geeft. Accu spanning was ook geschat en niet gemeten.

Motocalc heeft trouwens een "design" feature waarmee je op basis van onbelast meting en een willekeurige andere met prop de paramaters kan afschatten.

Met een osciloscoop kan je trouwens nauwkeurig de Kv van een motor bepalen. Dremel erop en op de scoop kan je frekwentie zien en top-top spanning. Hieruit is KV te berekenen. Gezien op rcgroups.
(Leuk: Frits van Breemen (meneer "HET") heeft daar zelfs een zinvolle bijdrage. Zeker geen tijd gehad om zijn eigen product te meten)
"How to measure Kv of a brushless? " http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=164703&page=1&pp=15

De Ri kan je meten tussen 2 van de 3 draden. Met beperkte stroom (lamp, stroombegrensde voeding...) kijken hoeveel spanning erop staat.
Ik weet aleen niet hoe die meting zich verhoud met de Ri die opgegeven word bij borstloze motoren. Zal wel iets van een 1.7 factor inzitten. Moet ik nog uitzoeken.
Plan: Neem een bekende motor (kontronik, axi, mega...) en kijk hoe de gemeten Ri can 2 draden zich verhoud tot de opgegeven Ri.

Io is niet zo heel belangrijk, maar kan onbelast gemeten worden (accustroom) bij gebruik van een automatisch getimde regelaar (om te voorkomen dat je extra stroom meet door harde timing)

Meer info:
ecalc: http://www.slkelectronics.com/ecalc/
motocalc: http://www.motocalc.com/
Oorspronkelijke formule van "astro" Bob Boucher:
Boucher: = 1.31 * pitch in feet * diameter in feet4 * RPM in thousands3 (for Master Airscrew, Top Flite, Zinger), for Rev-up subtract 1/2" from the pitch, for folding use 1.18 instead of 1.31, for APC use 1.11 instead of 1.31
http://members.aol.com/kmyersefo/page17.htm

Wilhelm Geck gebruikt een andere benadering en meet de "100 watt toeren" voor individuele props voor gebruik als referentie in berekeningen. Vermogen is 3e macht van toeren.
Geck heeft ook goede software, maar werkt alleen met door hem gemeten motoren en props. Heb je dus niets aan om met iets nieeuws te spelen.
http://home.t-online.de/home/wgeck/

Zoveel links. Ik lijk Ron wel :P
 
Back
Top