Het Schipperscafe deel 4

Status
Niet open voor verdere reacties.
Buiten 32 graden in de schaduw.
Binnen lekker "koel" met 24 graden in de woonkamer.
Ventilator op standje "rustig aan".
Het heeft weinig zin om warmere lucht vanuit de gang of de keuken rond te pompen.

In de hobbyruimte is het 30 graden. Iets koeler dan buiten dus, maar zodra je een moertje aan een boutje draait staan de zweetdruppels op je voorhoofd.
Even niet hobby-en dus.
Misschien vanavond laat nog even varen. Pootjes in het water, lekker afkoelen...:D

Ad,
Ik zit te kijken naar een sloepje overnaads gebouwd.
Ik denk dat ik 10 of 11 gangen per zijde ga krijgen.
Wat is er dan beter om te gebruiken
Linde of notenhout?

Ik weet alleen dat ik linde niet echt lekker vind buigen(10x1,5 en 8x1,5). Maar ik probeer de 10 ook plat te houden en dan te buigen als sierstrip bij de riviera en daar heb ik hem volgens mij al 8 keer met heet water behandeld. Blijft daarna wel goed in de natte stand staan.

Wat is er dan beter om te gebruiken
Linde of notenhout?

Normaal gebruik je linden voor de eerste beplanking van een dubbel beplankt schip, met noten als tweede beplanking. Maar dit is natuurlijk erg klein. Hangt er natuurlijk ook van af hoe ze afgewerkt gaan worden. Ik heb hier de Amerigo Vespucci met een 11-tal sloepen van zo'n 12 cm. Deze zijn allemaal met 0,5 tot 0,7 mm mahonie latjes bekleed. Ik denk dat dat voor deze kleine bootjes belangrijk is: dun fineer, dat buigt tenminste beter.
Het vochtig/nat maken werkt volgens mij het beste met lichte houtsoorten als linden. Met noten en mahonie werkt dat volgens mij minder goed omdat die minder poreus zijn (kan het mis hebben:confused:).

hallo

voor het werkbootje heb ik abs gebruikt daar het toch geschilderd moest worden
hoe ik het gedaan heb hebben jullie reeds gezien dus moet niet meer worden uitgelegd

gr raf

Ik heb het op de voorstraat gehaald, had dacht ik van beide 3 meter en was dacht ik 7 euro kwijt, ik let daar nooit echt op, prijs die erbij staat klopt namelijk 9 van de 10 keer niet bij die latjes.

Ik heb gevonden 0.6 x 5 mm.
0.6 x (1 op) 40 zijn duimse planken.
Ik heb een lengte te overbruggen van 17.5 mm.(1 op 10 op tekening)
Gedeeld door 11 gangen geeft dat 16 (1 op 40 is dat dan 4 mm)
Met een klinknaad van 1 mm heb je latten nodig van 5 mm.
Vond in een boek dat er planken van 7 duim breed werden gebruikt dus dat komt dan niet zo slecht uit.
Misschien toch maar 12 gangen nemen dan?
Dan kan ik ook nog wat meer rommelen in de breedte.

1,5 mm is volgens mij veel te stug voor zulke kleine bootjes. Kijk of vraag anders even bij Paul Burghoorn, die heeft ook sloepen voor z'n Marine Zware Zee moeten maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back