Het Schipperscafe deel 5

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door Robert, 12 feb 2014.

1. rliersen

rliersen

Lid geworden:
    28 jul 2011
    de moderne digitale radars kan heel gemakkelijk voorop zetten je hebt veel minder reflexie van je eigen schip b.v met een tanker of van je containers vroeger was een schip 80 mtr mijn schip 186 mtr en 24 mtr breed als de scanner daar over draaide werdt je moe aan je ogen nu niet meer ik vaarde bij daglicht gewoon op radar lekker relax de achter radar gebruikte we normaal alleen in nauwe vaar waters en om af te meren kan zien of je ergens tussen past .

2. rliersen

rliersen

Lid geworden:
    28 jul 2011
    konden uit de koker draaien klaas

3. k-k

k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Wat dat aangaat is er wel veel verbeterd, Rien. In mijn jonge jaren moest je om overdag het scherm te kunnen zien de hut worden verduisterd. Of je hing met je giegel in die stinkende rubberen kap. En dan had die Decca 211 ook een klein beeld. Maar je wist niet beter en ik heb er toen een hoop plezier aan beleefd en gemak van gehad. Afijn, je hebt zelf de ontwikkeling veel beter gevolgd dan ik. Gr. Klaas.

4. kaapstander

kaapstander

Lid geworden:
    7 jan 2008
    Die kap had niet voor niets de bijnaam "rubberkut"

5. k-k

k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Die bijnaam gebruikte ik voor de persklep in de pomp van mijn toilet aan boord van de zeilboot. En die was aanmerkelijk kleiner! Kwam er anatomisch gezien wel dichter bij. Gr. Klaas.

kaapstander vindt dit leuk.
  6. k-k

k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2019
  7. Broeckx Ronny

Broeckx Ronny

Lid geworden:
    28 sep 2008
    Het is stil in het cafe , iedereen aan het bekomen van de carnavalviering ????:banana::banana::banana:
    Groetjes
    Ronny

8. k-k

k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Half Nederland zit te piekeren hoe we zullen gaan stemmen. Nou ja, hoe dat weten we wel, maar het is meer de vraag wie kies je? In de aanloop plenty mooie praatjes. Afijn we kunnen nog even denken. Gr. Klaas.

9. Manus

Manus Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2011
    Eerst maar hopen dat Rutte de meerderheid in de 1é kamer kwijtraakt , mij stem is al bepaald dus geen gepieker hier Klaas , het zijn allemaal gladjanussen trouwens :offtopic: .

10. Manus

Lid geworden:
    18 sep 2011
    Ben bezig met een wijziging verlichting stuurhuis Aziz, de warm-witte leds worden vervangen door UV/paarse leds 3mm.

BTW, Valt tegen, moet nieuwe armatuurtjes maken voor de leds, gingen stuk tijdens demontage tevens andere weerstanden plaatsen door andere drempelspanning van de paarse-uv leds.

Laatst bewerkt: 8 mrt 2019
  11. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ben even kwijt waarom je UV-leds gebruikt.
    Of wil je gewoon een beetje bij-bruinen tijdens hobby-en :D?

Peter Houweling vindt dit leuk.
  12. Manus

Lid geworden:
    18 sep 2011
    Zag een voorbeeld van paarse\uv leds Ron , in de stuurhut van een schip, bleek geschikt als nacht verlichting en ik vond dat mooi om te zien , andere redenen zijn er niet , bruinen doe ik wel in het voorjaar en zomer als ik met de Doerak op pad ben.

ron van sommeren vindt dit leuk.
  13. k-k

k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Blauw licht gebruik je toch ook om te voorkomen dat junks hun aderen kunnen zien? Denk daarbij niet aan jou hoor Manus! Zie het wel eens in parkeergarages. Gr. Klaas.

14. Manus

Lid geworden:
    18 sep 2011
    Hier een kijkje op de kleur (testbord).

paars.jpg

De camera ziet de bron , in werkelijkheid ziet het menselijk oog alleen de paarse uitstraling.

15. Manus

Lid geworden:
    18 sep 2011
    Verkeerde uv leds gekregen , ipv. lichtsterkte 2000 mcd ontving ik 650 mcd , worden gratis omgeruild , met een doos vol excuses van de leverancier.

16. Zoef de Haas.

Zoef de Haas.

Lid geworden:
    2 okt 2003
    Ook wordt blauw licht toegepast in de stuurruimte van schepen hetgeen voorkomt dat men slaperig wordt. Onlangs is bewezen dat blauw licht het slaapritme verstoort vooral als men nog laat op een beeldscherm kijkt.

17. Baggeraar

Baggeraar Forum veteraan

Lid geworden:
    31 jan 2010
  18. Zoef de Haas.

Zoef de Haas.

Lid geworden:
    2 okt 2003
    Binnenvaartschip op zee? Volgens mij kan dat niet, want ieder schip wat op zee vaar heeft een certificaat van zeewaardigheid nodig. Mijn boot moest ieder jaar gekeurd worden om dat certificaat geldig te houden. Dat er niet vaak controle werd gehouden is weer een ander verhaal. Er waren heel wat zaken welke je aan boord moest hebben, anders mocht je niet de zee op. De boot moest oa. dubbel wandig zijn, minimaal 10 pk aan motorvermogen enz. Ik had een 17FT cabin cruiser en ging vissen op zee. Vaarbewijs en navigatie cursus waren verplicht evenals een vergunning voor de marifoon. Al met al een vrij kostbare aangelegenheid.

19. Solutio

Solutio

Lid geworden:
    31 okt 2017
    Westerschelde is gewoon binnenwater volgens de wet, mag je met een binnenvaartschip gewoon varen, alleen was het nu verstandiger geweest om het niet te doen...

20. brutus

brutus Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Even op de kaart kijken... De Sloehaven is binnenwater, en "ter hoogte van de kerncentrale" helemaal.
    Geloof dat "zee" zo'n beetje ter hoogte van de boulevard van Vlissingen begint.

Deel Deze Pagina