Het Schipperscafe deel 5

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door Robert, 12 feb 2014.

1. kaapstander

kaapstander

Lid geworden:
    7 jan 2008
    Had roer propellers draaien dan geen optie geweest?

2. Baggeraar

Baggeraar Forum veteraan

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Als je motoren draaien heb je geen blackout !
    Kan je gewoon de motor stilzetten of omkeren: hoef je ook "roerpropellers draaien" niet toe te passen.

3. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Precies! Dat is die 'failsave' waar Ronny het over had. Helaas ff verkeerd geprogrammeerd.:(

4. k-k

k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Zal een blackout in de bediening zijn geweest. Motoren draaien en roerpropellers ook. De roerpropellers zijn 360 graden draaibaar en de schroeven zullen verstelbare bladen hebben. Maar dat alles moet wel aangestuurd worden. Geen idee wat er aan beveiliging overheen zit. Vaak wordt een scala van technische aspecten genoemd als oorzaak. De menselijke blijven het liefst zo lang mogelijk buiten beeld. Blij dat ik geen kapitein ben van dat "jacht". Al dat geschrijf achteraf. Gr. Klaas.

5. brutus

brutus Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    En dat is dus precies wat ik zie bij die passagiersboot, die kaarsrecht zo de kant in ploegt.... Goed he? zo'n failsafe? ;)
    Zou ook kunnen, al is een loods die zelf handelingen verricht, in de kleine handelsvaart vrij gebruikelijk, maar in de grote handelsvaart uitermate ONgebruikelijk. Meestal wil een kapitein dat niet, omdat inderdaad, de loods slechts "adviseur is" en de kapitein altijd eindverantwoordelijk. Hij moet dan uitleggen waarom er iemand anders aan de knoppen zat, en cru gezegd: een licht ongeluk met een loods aan de knoppen, levert een kapitein méér gezeik op, dan een flinke klapper met hemzelf of een van zijn officieren achter het roer (of welk pookje dan ook maar).
    Hoe? Wat? Ik bedoel: er IS géén standaard "veilige failsafe"... Dan zou je dat voor iedere situatie continue moeten herprogrammeren (m.a.w: 50 meter van de kade een failsafe programmeren, 30 meter van de kade een andere failsafe programmeren, 10 meter van de kade opnieuw, etc etc etc). Dat schiet niet op en is volkomen onrealistisch.
    In plaats van allerlei "what if" situaties te bedenken, is het gewoon een realiteit, dat "bootjevaren" een enórm complexe bezigheid is, die je als mens eigenlijk alleen maar kunt "begeleiden", maar niet volledig kunt controleren. Vergelijk het met het aan de lijn uitlaten van 20 tamme olifanten: zolang die beesten doen wat jij wilt, is er niks aan de hand. Maar er hoeft er maar ééntje dwars te gaan liggen, en de pret is over....
    Is ook niet zo raar... Als je maar lang genoeg zoekt, steeds een schil van de ui afpelt, kom je altijd iets onderliggends tegen wat je "de mens" kunt verwijten.
    Zoek je tot het bittere eind, heel cru gesteld, dan kun je een menselijke oorzaak aanwijzen in het feit dat er ooit een zakenman was, die besloot dat het een goed idee was om een passagiersboot te laten bouwen. Slaat op het eerste gezicht nergens op, maar als je wat dieper nadenkt: het is volledig onmogelijk een "perfecte boot" te bouwen, het is volledig onmogelijk een boot "perfect te onderhouden" en het is volledig onmogelijk een technische installatie 100% storingsvrij te houden. Dus als een boot, aan het eind van zijn levensduur, blijkt volkomen nul incidenten te hebben gehad, dan is dat gewoon geluk hebben.
    Ik schat dat ik op jaarbasis gemiddeld minstens 3 situaties meemaak, waarvan ik achteraf zeg dat dat hééél erg anders af had kunnen lopen als ook maar één van de omstandigheden een klein haartje anders was geweest.... Dat is een dagelijkse realiteit, en het enige wat ik er aan kan doen is mijn stinkende best doen om op alles voorbereid te zijn...

IK heb bijvoorbeeld ooit eens het licht nogal drastisch uit zien gaan op een kritiek moment, door een simpele auto-accu (85 euro bij de Halfords, dat idee) die besloot te ontploffen op een kritiek moment... En wat vervelender was: ik heb daarna in de jaren erna nog dingen zien fout gaan vanwege de residuale schade aan de bedrading, die het rondgespetterde accuzuur aangericht had, en blééf aanrichten.... En daar lig je dan in het donker te dobberen, op een toen nog nagelnieuwe boot die 28 miljoen dollar gekost had....

Laatst bewerkt: 4 jun 2019
  6. Baggeraar

Baggeraar Forum veteraan

Lid geworden:
    31 jan 2010

En wat was daar uiteindelijk de oorzaak van?
    Een accu ploft niet "zomaar".​

7. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    jawel als die in TESLA modus staat gebeurt dat dus wel hé

8. k-k

k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Hier de "ouwe" zelf aan de knoppen. De adviseur staat ernaast. Afmerend in de Beatrixhaven. Leuk uitstapje op mijn laatste werkdag. Alweer 14+ jaren aan het niksen! Gr. Klaas. RIMG0661.JPG

Laatst bewerkt: 4 jun 2019
  9. brutus

brutus Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Dat was geen tanker, volgens mij....

10. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    De "human factors" zijn momenteel minstens net zo belangrijk als technisch onderzoek. In de luchtvaart werd het, na de ramp op Tenerife, pijnlijk duidelijk dat de gezagvoerder van de KLM-kist een nogal autoritair ingesteld figuur was die nul tegenspraak duldde. Nu is het voor een gezagvoerder op zich geen foute zaak om autoritair te zijn, maar je moet wel kunnen luisteren naar je mensen. (In dit geval je copiloot) Wellicht heeft zo'n ondergeschikte wel een briljant idee.
    Sinds "Tenerife" is 'Crew-management' een best belangrijk item geworden bij de KLM.

De ramp met de Herald of Free Enterprise... ook een voorbeeld waarbij uiteindelijk geconcludeerd werd dat een hele keten van gebeurtenissen de ramp heeft kunnen laten gebeuren. Uiteindelijk terug te voeren op... economische motieven van de directie.

11. k-k

k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Nee, dat klopt Bert, maar een van mijn collega's had een leuk afscheidscadeau voor me bedacht. Als Marinecoördinator had ik contacten bij de KRVE (roeiers) en loodsdienst. Werd 's ochtends om 7 uur opgehaald en afgezet bij een roeierspost in Europoort. Daar vandaan door de roeiers overgevaren naar de Berghaven in HvH met de opdracht me te melden bij de Loodsdienst. Met een tender buiten de pieren overgezet op een containerfeeder en meegevaren naar de Beatrixhaven. Mooi toch, als je collega's hebt, die zoiets voor je regelen. Kijk er net als bij mijn werkplek met plezier op terug. Gr. Klaas.

12. brutus

brutus Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Het grote verschil tussen luchtvaart en scheepvaart, is dat er op die bok van een vliegtuig slechts twee mensen zitten, die allebei dezelfde opleiding en kennis hebben, en alleen verschil in rang, kennis en ervaring hebben. En dan is HRM al best een lastig iets.

Ik vaar nu op kleine bootjes, met maar tien man, waarvan er maar twee als machinist opgeleid zijn Die twee, waarvan ik er één ben, wantrouw ik iets minder ernstig (je moet toch wat... :rolleyes: ). De overige acht zijn helaas van zeer varierend opleidingsniveau, vam kapitein tot "net in staat zijn naam te schrijven", maar wél allemaal in een positie waarin ze uit pure onkunde de meest onverwachte storingen kunnen produceren, en dat, niet gehinderd door enige kennis van zaken ook met enige regelmaat trachten te doen.
    Op de grote schepen waren dat er tussen de 20 en 35 van zulke wandelende rampjes. Op zo'n passagiersboot heb je minstens een man of vijftig rondlopen die de meest erge dingen zouden kunnen veroorzaken.

kaapstander vindt dit leuk.
  13. brutus

brutus Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Kan me voorstellen dat dat inderdaad een heel erg leuk afscheidskado is geweest....

14. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    En dan tel je de passagiers nog niet eens mee, zeker. :D

15. brutus

brutus Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Geheel correct....

16. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Ik wil dit even onder jullie aandacht brengen, omdat het voor mij ook goed gewerkt heeft.
    Ik hoorde een arts op tv zeggen dat je, als je tot innerlijke rust wilt komen, iets waaraan je begonnen bent af moet maken.
    Omdat we eigenlijk allemaal wel wat meer rust in ons leven willen hebben, ben ik in huis gaan rondsnuffelen naar zaken waar ik aan begonnen was en nooit had afgemaakt.
    Ik heb vervolgens een fles Merlot leeggemaakt die nog half vol was, alsmede een fles Chardonnay.Toen een vles Bailies en een vles wum.
    Toen ook noch een dos znoepies van M em M en noch wad gips van Smis.
    Ook noch un ressie wiskie.
    Je hep cheen noossie van hoe ik mu nu foel.
    Stur did an al ju vrinden die rusd noodeg hebbe.
    En seg da je fan ze hout.

17. Manus

Manus Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2011
    Al bouwende aan de Aziz loop ik tegen de volgende vraag aan ; de Aziz heeft midscheeps de Waterfall lier staan , waarom heeft die lier een eigen dieselmotor , wat is daar de reden van, economische of dwingende regeltjes....???.

Vraag voor een praktijk man denk ik.

18. k-k

k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    kaapstander vindt dit leuk.
  19. brutus

brutus Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Ik ben totaal niet thuis in die tak van watersport, maar ik vermoed (let wel, wéét het niet) dat het te maken heeft met dat men het winchvermogen niet ten koste wil laten gaan van het voortstuwingsvermogen, want het is natuurlijk wat lullig als je met 200 ton aan die draad staat te trekken, en eigenlijk alleen maar je boot achteruit trekt omdat je voorstuwing inkakt…

Nogmaals, gewoon een gok...

20. Manus

Manus Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2011
    Heren , begrepen, 400 ton trekkracht extra investeren in de voortstuwing is zeer prijzig , een extra diesel is dan goedkoper denk ik.

Deel Deze Pagina