Het Schluter Ur-Cobra verhaal

Discussie in 'Classic RC' gestart door Énke Blériot, 21 jun 2020.

1. brutus

brutus Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Alweer meer dan een maand geen update... krijg ontwenningsverschijnselen... :(

Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  2. Énke Blériot

Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ik lig stil...iemand heeft een paar winkels gesloten...en daar zit nu net mijn favoriete verf winkel bij... wel eerdaags de romp "glassen" maar met wat alternatiefs voor glas.....wel met G4...is binnen...en de beglazing van de kap er op maken....daar heb ik alle benodigdheden voor binnen.

Bouw van het mechaniek is voorzien voor de herfst....nu eerst 3 wat grotere VRA modellen aan het bouwen welke dit voorjaar de lucht in moeten.

Bruno van Hoek en eric_laermans vinden dit leuk.
  3. Fuel Monkey

Fuel Monkey

Lid geworden:
    6 jun 2010
  4. F2B

F2B

Lid geworden:
    19 jul 2006
    Heb ik in 1979 op mijn eerste Nobler gezet, zag er goed uit maar was geen succes. Ik kreeg haarscheurtjes in de lak waardoor de olie onder de bespanning kon komen. Wellicht is het doek te zacht voor de harde lak. Wat wel goed werkt is zijde en spanlak voordat de blanke lak er overheen gaat.

5. Fuel Monkey

Fuel Monkey

Lid geworden:
    6 jun 2010
    In 1972 mijn Vleugels van de weekend flyer van Prazise mee bespannen en afwerkt met G4.
    Tot op heden nog geen kraakje.
    Let wel dit was on geïmpregneerd doek.

Grt John

6. Énke Blériot

Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ik gebruik regelmatig het Ikarex van o.a de vliegerwinkel..zowel de zwaardere als de lichtere..meestal was het voor VV wedstrijdmodellen..op een koolstof constructie model

Voordeel het is dicht..nadeel het is slap.

Proeven met spanlak er over ( bij constructies van balsa zijn) niet naar tevredenheid..nog steeds te fexibel.

Voor glassen is het niet geschikt..je komt er met de lak niet door omdat de toplaag geseald is.

Zijde en spanlak is uitermate geschikt..daar gaat de lak door en kleeft eea op het balsa...maar zijde is verrekte duur..ik koop het nog steeds voor de vintage modellen.

Wat ik op de Cobra wil zetten is ordinaire voeringstof..te koop in de winkel op het plein.. ( Lappenland). dat spul had ik ook op mijn kleinere Blériots ( tot 25 kg kisten..op de grotere ging zweefvlieglinnen).

Die nylon achtige voeringstof is rond de 50 á 60 gr/m2 en dat is voor zo.n klein rompje (slecht 190 cm lengte) perfect..gewichts verschil met zijde is tov het totaal peanuts.

Maar ja..vriendje Mark heeft de winkel op slot gedaan...dus heb ik on-line ingeslagen..ook 60 grams...komt het binnen en wat dacht je wat..is het niet het juiste spul..ook een beetje geseald en dus te weinig doorlatend.

Er komen betere tijden..dan kunnen we allemaal weer in de stad shoppen.. tot dat moment VRA kisten bouwen (zie het Vintage forum)

Jongens doe voorzichtig en blijf gezond.

MicropropSport vindt dit leuk.
  7. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    En John leuk dat ik weer eens wat van je hoor...was TE lang geleden...alles wel??

8. Cnn

Cnn

Lid geworden:
    9 dec 2014
  9. Cnn

Cnn

Lid geworden:
    9 dec 2014
  10. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Wel ouder maar niet..

Oeps..heb ik het weeeeer gedaan...begonnen met een heli en wetende dat ik al buikpijn krijg als ik er aan moet denken er mee te vliegen..

Dus...Arie gaat de droom afmaken en ik heb er alle vertrouwen in dat hij dat als geen ander zal gaan doen en ik ..wanneer het over geruime tijd helemaal vliegklaar is ( want Arie heeft ook zo zijn programma) er helemaal relaxed naar kan gaan kijken hoe deze replica van de grond komt.

Arie ik zie je hier eerdaags en al vast heel veel dank en veel succes met het afronden van de Cobra bouw!!

AHoogendijk, Helikapoter en eric_laermans vinden dit leuk.
  11. MicropropSport

MicropropSport Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Je mooie balsadroom? Gompie! :eek:
    Gr Bas

12. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Nix gompie.:D:D.de kans dat het nu tot een goed einde komt (heel blijft na de eerste landing) is met 1000% gestegen...

Kijk..een heli op Mars vliegen..acht dat valt wel mee..maar..ikke een Cobra vliegen..dan komt er meer bij kijken dan een mooi oranje polo shirt.

Overigens waar kan ik die shirts bestellen? Maar dan op de andere mouw TFA..dat wel natuurlijk...:p

RTrider en MicropropSport vinden dit leuk.
  13. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Hier de "advertentie" van de Polo shirts:

MicropropSport vindt dit leuk.
  14. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Haha :D
    Inclusief een juichteam. Lap-tobbers...

15. RTrider

RTrider Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    21 feb 2011
    Dat zou geweldig zijn.
    Wel ‘Contradictio in terminis’

16. AHoogendijk

AHoogendijk

Lid geworden:
    24 mei 2012
    De Cobra heeft de neus naar het zuiden gewend

En geland

En hé, die met dat blauw, die ken ik

Binnenkort maar eens een lijstje maken wat er allemaal aan moet gebeuren, zit bij mij nog niet helemaal in m'n hoofd

Groeten,

Arie

heimhelicopters, E.hof, wie1963 en 4 anderen vinden dit leuk.
  17. MicropropSport

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Is wel een zeer, zeer fraai bouwwerk geworden. Ziet er verschrikkelijk goed uit.

Straks dat vliegend op oorspronkelijke techniek. Echt top!

18. AHoogendijk

AHoogendijk

Lid geworden:
    24 mei 2012
    Een lijstje is zo gemaakt ;)

De romp, daar is niet zoveel werk meer aan:
    - Opening voor uitlaat maken
    - Bekleden, met spanvlies/dun weefsel ???
    - Kleur geven
    - Ramen
    - Binnenkabel tail, @Énke Blériot waar kan ik die binnenkabel kopen, is wel handig als die precies past?
    - Aansturing rotorkop

De aandrijving:
    - Motor laten lopen
    - Ventilator kapje schoepje in maken
    - Brandstof tank inbouwen

De rotorkop, dat gaat nog een uitdaging worden:
    - Keuze welke: fixed pitch, keuze uit de originele, of de latere, of collectief
    p08032702.jpg h_kopf_s.jpg
    - Fixed, is origineel, heb ik niet, misschien heeft iemand wat?
    o Daar hoort een special swashplate bij, uitdaging
    - Collectief, heb ik, maar hoe te besturen, dan kan ik niet de collective door de rotoras gebruiken
    o Kan met bestaande swashplate

Besturing, dat is wel te overzien:
    - Servo’s heb ik genoeg
    - Gyro (die Cobra gyro ;) ) Zie post 62
    - Kijken of het een oude zender of gewoon mijn standaard wordt

Groeten,

Arie

19. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Binnenkabel staartrotor aandrijving zit in de doos...( had ik je laten zien).

Kop...de bovenste foto komt akelig dicht bij het origineel van de proto van Dieter

De onderste foto is de latere serie productie van Hegi..kunststof lagerhuis.. ( proto serie van Schluter had een alu lagerhuis).

Fixed pitch komt het dichtst bij het origineel..en ja..toch maar een giro er in...scheelt zweetdruppels..

trouwens..mooie avatar heb je nu :p:p

20. AHoogendijk

AHoogendijk

Lid geworden:
    24 mei 2012
    Die heb ik ja

Ik bedoelde de stuurstang, voor in die oranje buis

Deel Deze Pagina