Het Schluter Ur-Cobra verhaal

Discussie in 'Classic RC' gestart door Énke Blériot, 21 jun 2020.

1. AHoogendijk

AHoogendijk

Lid geworden:
    24 mei 2012
  2. Johannes59

Johannes59

Lid geworden:
    18 sep 2019
  3. brutus

brutus Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Er staan ook geen Kienzle's bij tussen... ;)

Serieus, ik weet het niet. Ik weet alleen dat dat in het boek van Schlüter stond, dat zijn allereerste wormwiel-reductie uit een tel-apparaat (kan ook een kassaregister geweest zijn) van Kienzle afkomstig was. Welke functie dat wormwiel oorspronkelijk had, weet ik niet, volgens mij vermeldde Schlüter dat er ook niet bij, maar ik heb zo het vermoeden dat er vast nog wel ergens iemand een exemplaar van dat boek heeft liggen. Volgens mij staat het ergens in het begin, in de inleidende hoofdstukken over die allereerste duurrecord poging, tenminste, ik herinner me dat hij iets schreef over de betrouwbaarheid van de motor in verband met het "selbsthemmendes Schneckenradgetriebe" en de onmogelijkheid van autorotaties, en ik het woordenboek nodig had om dát te vertalen ondanks dat mijn Duits, en zeker mijn "modelbouwtechnisch Duits" altijd wel behoorlijk goed was.
    Selbsthemmend betekent zoiets als "automatisch blokkerend" en Schneckenrad is wormwiel.
    Als bij de UrCobra de motor af zou slaan, zou de hoofdrotor min of meer met een rotklap stil komen te staan...

4. Énke Blériot

Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Klopt van dat blokkeren...een worm/wormwiel kan maar van één kant aangedreven worden. Maar dat stond de autorotatie niet in de weg....ik had in al mijn vroege experimenten een vrijlooplager ingebouwd waardoor er toch een autorotate mogelijk was.

AHoogendijk vindt dit leuk.
  5. Énke Blériot

Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

Lid geworden:
    29 jul 2014
    De valse voor- en achterlijst zit op de dom en de beplating kan er nu op..

IMG_20201110_131512.jpg

Ik heb perfecte steun aan de foto die Arie heeft gevonden...deze dus...

Dit is de beste foto tot nu toe om ook als uitgangspunt te dienen voor het maken van de schetsen voor de rotorkop.

Nog mooier dan schetsen zou ..voor het hele verhaal..een CAD tekening van de kop onderdelen zijn die we dan hier plaatsen.

Maar..ik kan niet CAD tekenen..is er iemand die adhv mijn schetsen dat zou willen doen??

MicropropSport en AHoogendijk vinden dit leuk.
  6. AHoogendijk

AHoogendijk

Lid geworden:
    24 mei 2012
    Schluter had er wel energie in gestoken om het ook ergens op te laten lijken!

7. Johannes59

Johannes59

Lid geworden:
    18 sep 2019
    Maar..ik kan niet CAD tekenen..is er iemand die adhv mijn schetsen dat zou willen doen??

Ik wil dat wel voor je doen Henk.

8. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ach..das meer dan mooi Johannes...weet je wat..zodra ik wat schetsjes heb kom je maar eens een bakkie doen..

En over bakkie gesproken..ik heb er nu 1 verdient...
    IMG_20201110_142029.jpg

Cnn, MicropropSport en Johannes59 vinden dit leuk.
  9. brutus

brutus Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Da's niet per sé waar, zoek maar eens op Alfa Laval Separatoren... Maar je kunt niet veel verder gaan dan 1:3,5 overbrenging. 1:10 lukt niet.

10. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Tis mooi geweest voor vandaag..kieuwen en dom fertig..morgen eens wat aan uitlaatzijde opzetten..

IMG_20201110_192022.jpg

11. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ff een spuitbus gemold...

IMG_20201111_221649.jpg IMG_20201111_221620.jpg IMG_20201111_221626.jpg

Cnn, MicropropSport en jef vinden dit leuk.
  12. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ik moet het nog rustiger aan gaan doen..is moeilijk want het groeit zo leuk...
    Er ligt ook nog een bijna gerede Messenezer en die laatste lootjes moeten aangepakt worden..

Maar goed..de uitlaatzijde is af incl dat typische knikje middenboven..en het " stabilo " is in wording..2 mm balsa geflankeerd door 0,4 mm triplex.

Nu ik zo lekker bezig ben wordt duidelijk dat de romp eenvoudig maar licht en vormvast is..
    IMG_20201112_163403.jpg IMG_20201112_163409.jpg

Nu eerst maar eens de tankpositie herzien want al zo bouwende wil ik meer en meer en dichter bij de Ur komen.

De serie heeft de tank er over dwars in..met de dop aan andere zijde er uit..maar dat was bij de Ur in de lengte.

Dus dit moet groter..
    IMG_20201112_164414.jpg

En dit moet dicht...
    IMG_20201112_164422.jpg

Demaic, eric_laermans, Cnn en 5 anderen vinden dit leuk.
  13. MicropropSport

MicropropSport Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Druk aan het toveren! Prachtig zoals het ontstaat! Zeer indrukwekkend!

Énke Blériot vindt dit leuk.
  14. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    De tankpositie is gewijzigd...het messingbuis voor de staartrotor aandrijfas is gisten door Sebas afgeleverd en de staartrotor unit ligt klaar..maw we gaan langzaam maar zeker achteruit..hu?? ik bedoel meer naar de achterkant werken..
    Oh ja drrr zit ook een vleugeltje op..

MicropropSport en Cnn vinden dit leuk.
  15. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
  16. Cnn

Cnn

Lid geworden:
    9 dec 2014
    schluter6.jpg schluter5.jpg schluter4.jpg Schluter3.jpg schluter2.jpg schluter.jpg Hier na overleg een paar oude foto's van 2 heli's die ik 7 jaar geleden had aangeschaft.
    De Schluter heliboy en de Bell222

Fascinerende techniek en zeer groot vond ik.

Jammer genoeg nooit verder mee gekomen dan alleen de techniek aanschouwen.

17. AHoogendijk

AHoogendijk

Lid geworden:
    24 mei 2012
    Zo dat is van de eerste serie zo te zien.

Groeten,

Arie

Cnn vindt dit leuk.
  18. Cnn

Cnn

Lid geworden:
    9 dec 2014
    Ik had de heliboy toen overgenomen van een bejaarde meneer. Hij had deze vroeger nieuw aangeschaft (jaren 80?). Hij heeft mij destijds uren lang alles uitgelegd. Veel onderdelen erbij. Jammer genoeg alles verkocht

19. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Het volgende is aan de beurt
    Staartrotor aandrijving
    Kielvlak opbouwen
    Ombouw en inbouw mechanisme
    Aansturing

Ik maak niet alles zelf had ik al gezegd...en een Cobra staartrotor mechaniek was leuk geweest..maar heb ik niet.

Geen probleem..met een paar kleine aanpassingen is de Bell uitvoering om te zetten naar de Cobra uitvoering.
    Als eerste de aansluiting van de as van star 2 mm naar flexibel 3 mm...
    IMG_20201115_102728.jpg

We trekken er een weekje voor uit...

MicropropSport, Cnn en Demaic vinden dit leuk.
  20. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Het begint er al wat op te lijken...
    IMG_20201116_201629.jpg

Nog ff binnen kijken...gewoon wat ribben en liggers...
    IMG_20201116_201645.jpg

Morgen kan de 2e zijkant ook dicht.

Cnn, Demaic, M.l.v.Doesburg en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina