Het Stampede VXL topic

ik rij nu met een 2s Lipo en nog met het XL5 setje , en ik was zeer verrast toen ik er mee ging rijden, immers ik was de slash 4x4, en rustler gewend met een brushless set-up.

enig wat ik nu heb veranderd zijn de veren , en dat rijdt op zowel harde ondergond met los zand en kort gemaaid gras perfekt, rij-tijd met de 2S lipo ligt al gauw in de 20 minuten :), en de snelheid is ook goed , er komt tzt nog een 35A /8,5T of de 60A/8,5T combie van hobbywing, ezrun ect, ect :cool:

Dank je wel Emil, ik ben blij dat mijn verhaal er toch is.
Jammer dat er geen deel is om reviews te schrijven want mensen moeten toch wel via reviews producten of winkels kunnen zien, of niet?
Hoe dan ook, aanmerkingen op de review zijn welkom he!
OT:
Een 3S is gewoon teveel voor zo'n autootje, vooral omdat de Stampede op asfalt het instabielste is van de drie (Bandit, Rustler, Stampede maar dat weten jullie ook wel), en gewoon het moet hebben van zijn Amerikaanse fun-gehalte en die is zoals gezegd echt hooooooog!
@Q Racing
Ik d8 trouwens dat met lipos rijden bij brushed motoren niet mogelijk was en waarom maar 20 minuten? Ik rijd (hoewel 5000mah) wel 1,5uur met zo'n batterij!
Het breken van spullen gebeurt, ik zie ook wel slijtage maar aliminium delen kopen (A, B en asjes) kosten je rond de 100 euro, da's best goed. Oh, nog een tip, je motor zou met zand kunnen vol komen te zitten dus die kun je ook ns gaan schoonmaken!

De Stampede VXL is verder echt een genotsauto hoor!!!!

Laatst bewerkt:
@Q Racing
Ik d8 trouwens dat met lipos rijden bij brushed motoren niet mogelijk was en waarom maar 20 minuten? Ik rijd (hoewel 5000mah) wel 1,5uur met zo'n batterij!

sure! dan rij je zeker alleen maar op de kruip stand en of loopt jouw seconden wijzer 3x een rondje in 1 minuut;)

Sarcasme is niet nodig, ik zit hier niet te liegen. We waren gewoon wat aan het stunten, dat ging idd niet zo snel, maar daarna hebben we high-speed runs gedaan van 150m steeds, en, wat bleek; we waren al 1 uur en 15 minuten aan het rijden, dus zuinig haal je misschien 1,5 uur, en wat minder zuinig min. 45 minuten.
Maar goed ik rijd sowieso niet zo agressief dus tjah... Het ligt aan zo veel factoren, betanding, banden, rijstijl...

Leuke review Okan. Ik heb sinds kort ook een stampede, en deze bevalt zeer goed. Inderdaad hoog fun-gehalte. Met name op verhard zand rijd deze auto erg goed, maar ook in het gras heeft ie het naar zijn zin.
Korte bochten en hard remmen (m.n. op harde ondergrond) valt idd een beetje tegen.

Laatst bewerkt:
advies van Q Racing; misschien kan je nog met de schokbrekers "rommelen"...

idd , veel lol aan beleefd,misschien kan je nog met de schokbrekers "rommelen"??

heb de mijne met traxxas black rate uitgevoerd... werkt perfekt voor het snelle bochtenwerk ...:)

Nou, ik heb dit wel heel letterlijk genomen... Vorige week wat aan het crossen door gras/zand en bij de 2e jump (niet eens heel hoog), was hij door z'n veren gezakt. Met z'n achteras stond ie daar op het zand. Ik schrok uiteraard, maar de schade viel uiteindelijk wel mee. Ik dacht dat de schokdemper gebroken was, maar deze was 'gewoon' los. Blijkbaar kan dit lostrillen en moet het af en toe aangedraaid worden. Na inspectie thuis bleek één van de voor schokbrekers ook een beetje los te zitten.

Maar nu, ik kan een nieuw setje kopen, maar ik kan er gewoon traxxas schokreker olie in doen en de boel weer dichtzetten (met Silicone Shock Oil (30Wt) / TRX1666). Nu zag ik in dit [URL="
[/URL] een mooie handleiding. Ik vraag me echter af of ik niet een rubbertje mis. Zie filpje op 6:30. Ik zie wel een rubbertje zitten in de 'demper-kap', maar die is niet bol naar buiten, maar juist hol naar binnen. Is dit normaal, of mis ik toch een rubbertje?

schokbreker_los.jpg

Kun je wellicht wat meer vertellen over die 'traxxas black rate', want ik kan hier niet echt veel over vinden op internet. Het instabiele bij de snelle bochten (met name op harde ondergrond als asvalt/bestrating) is wel jammer.

Laatst bewerkt door een moderator:
@tsjaar
Leuk en bedankt dat je de review wat vond, veel plezier met je Stampede vriend!
Over het rubbertje; dat stukje rubber moet idd gewoon naar binnen toe zijn, en als de zuiger naar boven komt dan pas gaat het bewegen.
Niks mis mee dus, ik heb in een pootje ook ander spul ingegooid na een botsing met de Rustler van mijn vriend (lees; olijfolie:rolling:). Dat doet het perfect, maar door de botsing moet ik eigenlijk ook dat 30W spul kopen maar ach, ik was er gwn te lui voor:rolleyes: (ze veren niet helemaal even hard, dat is niet zo goed eigenlijk).
Over de olie kan ik verder niet veel zeggen, hoe hoger het getal hoe harder de vering, en ik vind dat de Stampede juist wat zachter geveerd moet zijn zodat hij de veerwegen beter gebruikt, en meer gaat overhellen ipv in een keer over de kop slaan (bij hardere olie zal hij dus opeens over de kop slaan). Bij race auto's is dat natuurlijk anders maar de Stampede is geen raceauto:rolleyes:

Bedankt voor je reactie. Het is dan wel weer de vraag hoe te voorkomen dat er geen lucht in de demper komt, maar dat kijk ik wel even aan.

De stuggere vering is wel weer handig voor off-road rijden. Als je gaat springen wil je de klap wel genoeg gedempt hebben, en dan niet op je shock-towers ;-)

Yep da's waar, maar hoe de Stampede nu geveerd is (achter) is wel naar mijn smaak perfect voor stunten!

Ik wist niet zo goed waar ik dit kwijt moest, maar heb hier een site met verschillende BMX/Motorcross banen waar wij dus als rustler rijders prima uit de voeten kunnen. Zo kwam ik er achter dat op nog geen 15min rijden er een bmx baan in de buurt is, waar ik nooit van af heb geweten. Daar gaan we morgen dus eens even neuzen :D.

Ruitenga Racing - BMX en Motorcross - BMX Banen in Nederland

Dit wilde ik niet aan jullie laten ontgaan.
Ben benieuwd of er wat voor jullie bij zit

Ik wist niet zo goed waar ik dit kwijt moest, maar heb hier een site met verschillende BMX/Motorcross banen waar wij dus als rustler rijders prima uit de voeten kunnen.

Dit wilde ik niet aan jullie laten ontgaan.
Ben benieuwd of er wat voor jullie bij zit

Bedankt voor de tip. Is ook voor Stampede rijders vast interessant ;-)

Zijn die banen meestal openbaar toegankelijk of juist meestal niet..., of is dat per baan verschillend? Iemand die dat weet?

Nou ja, de mensen bij het Bergsche Bos zijn wel zo aardig om twee jongens die een half uur hebben gefietst niet teleur te stellen nadat de vereniging al klaar is...
Het ligt ook aan timing en of ze met het juiste been uit bed zijn gestapt...

Mannen,

Ik heb nu een Rustler VXL, maar zou graag een Stampede erbij willen.
Nu zat ik te denken om de VXL motor en ESC te stoppen in de Stampede XL-5 die ik op het ook het en de XL-5 ESC en motor in de Rustler.

Kan dit zomaar? Of moet ik nog met dingen rekening houden zoals iets in de gearing oid zoals idler gears etc (http://www.pkracing.nl/Find/findMain.jsp?name=artikel_nr&page=0&value=2388x)(http://www.pkracing.nl/Find/findMain.jsp?name=artikel_nr&page=0&value=3696). Tevens schijnen de drive yokes wat dikker te zijn van de VXL stampede in vergelijking met de XL-5 (http://www.pkracing.nl/Find/findMain.jsp?name=artikel_nr&page=0&value=1951) Aangezien op de dozen van de XL-5's staat VXL ready, neem ik aan dat wat ik wil gewoon kan...toch?

De ontvangers wissel ik dan trouwens ook om, of ik koop later een nieuwe ontvanger zodat ik beide auto's met mijn zender kan besturen.

Laatst bewerkt:
Kan, maar je moet wel de gearing anpassen, staat wel op de site van traxxas welke combinatie (tussen spur en pinion)voor welke motor word aangeraden.

Ik zou gewoon eerst voor de stock geleverde gearing gaan....

Jep, de Slash, Rustler, Bandit, Stampede zijn allemaal brushless ready (tenzij je al de VXL hebt natuurlijk:rolleyes:).
Gewoon motor en de rest vervangen, maar zoals gezegd is de betanding van die auto's echt geheel anders. Het staat in de handleiding, maar ik zeg het hier maar nog eens;
Stampede: 19 pinion, 86 spur
Rustler: 25 pinion, 83 spur
Bandit: 26 pinion, 76 spur

Ik zou geen Stampede erbij halen wanneer je al een Rustler hebt. Lijken in mijn ogen wat te veel op elkaar. Er zijn meer dan genoeg andere leuke auto's om mee te rijden imo.

Juist niet, hij lijkt helemaal niet op de Rustler!
De Stampede is het 'gekke broertje' tussen de Rustler, Bandit en zichzelf!
De Stampede is een-en al wheelie-plezier bashmachine!
Natuurlijk moet je niet teveel van asfalt, bochten, hard remmen, handling en flat out drag racen houden maar anders is het echt de betere auto.
Op gras. Op zand. Overal waar de andere twee blijven steken. Of bij het stunten.
Een tip; wat ook leuk is is denk ik de Slash 4x4. Maar ik heb er geen ervaring ofzo mee.

Om heel eerlijk te zijn is verder idd een Rustler+Stampede niet zo interessant (wel leuk). Je kunt dan beter heel veel meer doorsparen voor de E-Revo/E-Maxx.
Mijn review over de Stampede;
Beste medeforumleden,
Hierbij een review van de Traxxas Stampede VXL, maar meteen ook een vergelijking tussen de Stampede en de Rustler van mijn vriend, en een antwoord op de vraag of een 2S LiPo sneller is dan een 8,4v Nimh en mijn lader.
Inhoud;

-Stampede VXL
-Tips bij het rijden
-Praktische tips voor de eigenaren
-Voor-& Nadelen
-Stampede VXL vs. Rustler VXL
-Turnigy 2S 7,4v 5000mah 30C LiPo vs. 8,4v 3000mah Traxxas NiMh

Stampede VXL

Zonder reclame te maken, kocht ik mijn auto van Modelsport.co.uk op verzoek van mijn met-Rustler-gewapende vriend. Hij kwam snel aan, en scheelde toch zo'n 40 euro met de Nederlandse versie. Een nadeel was dat je de Engelse stekker voor het stopcontact door een Nederlandse moest vervangen, maar dankzij de soldeerkunsten van mijn vriend was dat zo gepiept.
Als eerste over de kwaliteit; die is a la Traxxas gewoon heel goed, hij is degelijk en heeft niet erg veel last van slijtage, kan tegen heel veel stoten en alles is goed in elkaar gezet en makkelijk te vervangen. De zender is wel wat van lagere kwaliteit, maar is degelijk en doet zijn werk. De boekjes zijn ook duidelijk en degelijk, er zitten spacers en 2 extra clipjes mee in de doos.

De Stampede is echt een klooiauto:grin:, je moet genieten van zijn Amerikaanse precisie (lees: geen precisie dus:rolleyes:) tijdens het rijden, want het is geen auto om echt op een circuit te rijden (dat bleek wel toen ik probeerde te rijden op een circuitje bij het Bergsche Bos, maar goed het is dan ook een pick up...). Hij helt sterk, heeft wat te grote banden, en is, eeh, in vergelijking met al die Slash'en daar, erg lomp.
Hij is wel leuk om op het gras of in een beetje vlak zand te rijden, dat is waar de Stampede uitblinkt; bashen:cool:! Hij verschilt met zijn lagere broertjes doordat hij veel hoger is, veel grotere banden heeft en een dunner chassis.
Hij springt over obstakels doordat hij lekker hoog zit, komt niet snel vast te zitten en je hebt er veel plezier mee bij het rijden!
Met de standaartbatterij ga je ,steeds vol gas, zo'n 30min. mee, anders tot bijna 45min. De Rustler van mijn vriend haalde standaart getand 76km/u op asfalt, dus deze haalt zeker wel 65km/u op asfalt (standaart batterij!).
De 2S lipo voegt niet heel veel toe, maar daar kom ik zo nog op terug want het is wel echt de beste batterij voor de Stampede (3S is teveel van het goede)!

Tips bij het rijden

De Stampede heeft een groot gebied nodig om tot zijn recht te komen. Hij moet gewoon vooral vooruit, zijwaarts driften en sprongen maken. Als je een hele krappe bocht wilt nemen of heel snel van richting veranderen, dan wordt hij al gauw erg instabiel, schuift hij over zijn voorwielen en dan gaat hij ook nog eens over de kop:sad:.
Ook het abrupt remmen gaat hem slecht af, als je van volle snelheid opeens moet stoppen, dan stop je doordat je op je zij ligt en niet door het geweldige remkracht:rolleyes:; hij remt alleen met zijn achterwielen en zit hoog, dus hij schuift wat over zijn voorwielen, en als je niet bijstuurt dan komt hij in 1 seconde op zijn zij.
Hij trekt ook continu wheelies, en dat wordt op de duur vervelend. Bij een sprintje op asfalt dan gaat de neus omhoog, en komt pas na 10 seconden omlaag of omdat je crasht doordat je niet kon sturen en de sloot in rijdt:razz:.
Maar, je kunt er wel meer uit halen dan zijn broertjes; zijn banden zijn groter en hebben geweldig grip op alle oppervlaktes en slijten echt voor geen meter; na 3-4 maanden zijn de achterbanden nog perfect:shock:! Vooral op zand en gras verslaan ze alle even sterke auto's, dus dat is waar je dan echt je slag moet slaan. Ook is hij hoger dus over obstakels gaat hij zonder probleem, en bij sprongen doet hij het ook heel goed.

Praktische tips voor de eigenaren

Wat ik merkte is dat het eerste probleem bij batterijen begint; ik adviseer voor je zender oplaadbare batterijen, want hoewel ze minder voltage hebben en jij dus ook minder bereik (~100m), hoef je niet elke keer dure batterijen te kopen.
Bij de auto gaat het deel buiten het rietje van je antenne er al heel snel af, en mis je dus ongeveer 15cm aan antenne:sad:.
Dit is op te lossen door het gat van je antenne groter te boren (:rolling:) (tip van mijn vriend!:grin:) en elke keer voorzichtig de kap eraf te halen en weer op te doen.
Na elke rit zou je wel met een kwastje aan de gang moeten gaan, vooral tussen as en koggelager (alle bewegende delen sowieso) goed schoonmaken.
Ook moet je niet super veel van je kap houden, want na heel wat keren over de kop slaan gaat die er zeker aan...
De auto is hoog en heeft dus minder last van vuil, maar de kap waar de pinion en spur gear in zitten heeft (om ruimte voor de as te maken) een opening aan de onderkant, die kun je beter maar met tape dichtdoen, of je tandwielen komen vol met zand te zitten!
Delen die als eerste slijten zijn de A en B stijlen (waar de voor en achteras aan zitten) en de asjes, die kun je maar beter met aliminium delen vervangen, maar na 3-4 maanden heb ik er nog geen last van.
En vooral, rijd verantwoord en niet als een gek, want ook een degelijke auto kan jij kapot maken! Als je zoals ik zuinig met je spullen bent, kun je zeker een lange tijd met de normale onderdelen doen!

Voordelen

-Leuk om mee te bashen, leuk om als eerste auto te hebben
-Veel wheelies is echt wel gaaf
-Op zand en gras of bij obstakels beter dan zijn broertjes (Rustler en Bandit)
-Geweldige banden
-Snel
-Stunten gaat hem heel goed af
-Degelijk, Traxxas kwaliteit

Nadelen

-Instabiel bij korte bochten
-Instabiel bij abrupt remmen
-Bij asfalt dragrace alleen maar wheelies, oncontroleerbaar
-Hoog zwaartepunt
-Geen circuitracer
-Niet zo snel als Rustler en Bandit (en toch nog snel!)

Stampede VXL vs. Rustler VXL

Nou, de winnaar kan ik niet aanwijzen, maar ik zal beiden wel vergelijken en mijn mening erover geven.
De Rustler met Anaconda banden (de meegeleverde achterbanden zijn waardeloos) verslaat de Stampede in elke asfalt-race, keer op keer. Op het circuit is hij ook sneller, hij heeft een lager zwaartepunt en neemt bochten veel lekkerder.
Maar, de Rusler heeft veel last door zijn geringe hoogte en om te bashen is hij eerlijk gezegd wel saaier dan de Stampede, zeker als je weer in hoog gras blijft steken (geef maar toe Rustler-rijders!):razz:...
Qua topsnelheid is de Rustler wel beter, de Stampede is daar te licht voor getand (19/86).
Op gras of droog en vlak zand, dan komt de Stampede tot zijn recht omdat hij daar zonder een wheelie te trekken gewoon vooruit vliegt.
Al met al, als je dus meer van asfalt houdt, ben je zeker beter af met een Rustler, of als je van bochten nemen houdt. Maar, als je houdt van een groot grasland/park, donuts maken in het zand of gewoon hard bashen en klooien, dan kun je de Stampede nemen.

Turnigy 2S 7,4v 5000mah 30C LiPo vs. 8,4v 3000mah Traxxas NiMh

Nou, hier kan ik kort over zijn; de 2S LiPo van Turnigy (hard case, de versie die met de kabels naar boven steken, een andere zou niet passen, deze past net) is gewoon een geweldige combo met de Stampede. In feite net zo krachtig als de 8,4v NiMh, maar bij burst of na 10 min. merk je het verschil al; de LiPo blijft kracht geven, de NiMh is dan aan het zakken begonnen.
Mijn vriend bestelde hem uit Hong Kong (HobbyKing) samen met zijn eigen spullen, kostte 23$, maar ik ben er 40euro lichter aan geworden uiteindelijk door hem ook een deel van de transport en invoerrechten terug te betalen. Hij kwam zo ongeveer in 2 weken denk ik, maar het invoerrechten betalen was denk ik wel wat onverwachts.
Hoe dan ook, ik ben 1 uur en 15min. lang volgas gaan rijden en hij had nog steeds pit:shock:, ik denk dat door zuinig te rijden je zeker met deze batterij zo'n 1,5uur wel haalt :grin:(NiMh; 45min.).
Maar is hij dan sneller dan de NiMh? Nou, wel eigenlijk. In het begin lijkt dat niet zo, hij mist het pit van een 3S, maar eenmaal bij de burst en na 10 min. merk je het verschil wel degelijk... De NiMh is gewoon trager, en ik was erg onder de indruk van de LiPo. Ik heb voor 40 euro een Yes I-Peak 545 gekocht van RCRacing Twente (was een actie) en dat is een goede lader, kan tot 5-cel laden, maar heeft geen fan (wordt toch niet zo warm maar oke), kan maar 1 batterij tegelijk te laden en heeft geen laadsnoertjes meegeleverd (dank je wel voor mijn vriend die me die gaf).

Hopelijk hebben jullie er wat aan gehad, post jullie ervaringen en racties en sorry als ik reclame maakte voor sommige bedrijven, zeg het met dan kan ik ze anders weghalen.
Succes mensen, en bedankt voor het lezen!
Okan:ontopic:

Laatst bewerkt:
Ik geef nard gelijk, ze hebben de zelfde transmision en hebben veel onderdelen gemeen.
Maar je kan de rustler ook hoger zette, dan lijkt hij meer op de stampede met een rustler kap en banden.:p(banden zijn idd flut)
Tegen de wheelies kan je toch ook de wheeliebar in standje 4 zette dat is helemaal op de grond(bij de fantastische rustler dan)

Back