Het Stampede VXL topic

Rood / Groen ... had ik laatst ook bij mijn MERV. Wat had je voor dit licht aangesloten? Ik had dat laatst toen ik 2 NiMH's aansloot op LiPo stand.

Rood / Groen ... had ik laatst ook bij mijn MERV. Wat had je voor dit licht aangesloten? Ik had dat laatst toen ik 2 NiMH's aansloot op LiPo stand.

Ik heb op dit moment een Futuba 3PKS met deze set: HobbyKing Online R/C Hobby Store : X8 2.4GHz Combo pack for Futaba W/ Module & RX $89.99. Ik weet dat die ontvangers nooit in de Stampede passen maar deze zouden het toch moeten doen? Als Hobbyking nou is een keer opschiet koop ik deze: HobbyKing Online R/C Hobby Store : X8R3 3Ch 2.4GHz Receiver (Long Antenna) $24.50 Hopen dat die het wel zonder problemen doen, maar dat zal echt een uitzondering zijn.

jeroen, als alles aanstaat (dus als je kunt rijden) dan moet je een goede 10 seconden de knop induwen en dan zou het moeten gaan.

Ja ik weet het maar dat werkt ook niet. Misschien heb ik de ESC en servo verkeerd aangesloten op de ontvanger? Servo heb ik in 1 en ESC in 2.

Dat werkt sowieso niet omdat dat geen 2,4 ghz is. Maar de oude ontvanger en zender werken prima op de stand dat die nu staat. Maar zodra ik de nieuwe weer aansluit kan ik niks meer, ook niet kalibreren.

Trouwens moet je perse een volle accu aansluiten voor het kalibreren? Ik heb hem nu halfvol (lipo) maar heb het uiteraard ook geprobeerd met een volle en toen deed ie het natuurlijk ook niet.

Laatst bewerkt door een moderator:
Kom gewoon nu langs...
Ik heb het je via msn ook al gezegd, dat het heel lastig is, om dit "remote" te doen..

Of je doet wat verkeerd, of het ding is stuk, maar ik denk 99.9% dat je iets verkeerd doet.....

Emil

Laatst bewerkt:
De hoogte van de grond tot het chassis is 6 cm

Laatst bewerkt door een moderator:
Stampede VXL problemen

Hallo iedereen,
ik wil als eerste zeggen dat het een mooi forum is, ik ben blij dat ik hier om goede hulp kan vragen.
Ten eerste heb ik een Stampede VXL met de standaart zender en op dit moment de standaart batterij met verder niets eraan gedaan.
De Stampede is echt een leuke auto, hij is lekker hoog en heeft grote, all-terrain banden, die ook off-road echt goed zijn. Ik rijd met mijn vriend wel vaak in het bos, en daar hebben we een stunt, kleine rechte stukken maar vooral 1 meter hoge 'heuveltjes', die we op en af moeten.
Laatst reed ik met de Lipo van mijn vriend (3s, 2800mah 30c) en na een korte tijd werd het aardig warm en kikte de regelaar in tot safe-mode, en op de auto van mijn vriend deed de batterij het wel. Dat ten eerste omdat ik zelf ook een Lipo wil, en als tweede; er is een deel van mijn ijzerdraad van de ontvanger eraf (verder niets met Lipo te maken), zou iemand voor mij aub de lengte van hun draad (lol) kunnen meten vanaf het deel dat de kabel uit de ontvanger komt, dan kan ik er een stuk terug aan vastmaken. Ik heb de rode VXL met een freq. van 27.045mhz, ofwel kanaal 2. Ik heb last van een onzuiver signaal, en het is begonnen nadat een deel van de kabel eraf ging.
Nog twee dingen; past deze Lipo in onze batterij-houder? Bionic Batteries 30C 4000mAh LiPo Hard Case LiPo Pack (TRX) BCS30-4000-0201TR
en dan nog, is zo'n 7.4v Lipo wel handiger dan onze standaart 8,4 NiMh, ik wil graag wel langere runtimes met powrrr.
Alvast bedankt en sorry voor de lange post:-D

met een 2s lipo heb je inderdaad meer power dan met een 8,4v NiMh.
of die accu erin past kan ik je niet vertellen want ik heb geen stampede, maar de maten van de accu staan erbij, en jij hebt wel een stampede......meten is weten zou ik zeggen

Ja ik heb het gemeten en het is kantje boord, daarom vroeg ik of iemand zo'n hard case Lipo erin heeft. De batterij is 25x48x139, en de batterijhouder van Traxxas is 30x49x140. De lengte en hoogte maken niet zo erg uit (ik kan ook het schuim, die om de NiMh op zijn plaats te houden in de batterijhouder zit, eruit halen), ik ben bezorgd om de breedte.
Weet iemand ook de lengte van de kabel van de ontvanger va het ontvangerkastje met een Stampede van kanaal 2???
Thnx!

Laatst bewerkt:
De accu past wel, enkel zul je iets moeten aanpassen bij het balanceerkabeltje....
Daar zit standaard GEEN uitsparing voor...

en wat nu als je de standaard XL-5 ESC wordt gevoedt door een 2S of 3S Lipo?

info traxxas :

XL-5™ Waterproof FWD/REV ESC

• Innovative watersealed design
• 12-turn motor limit for 550 size motors
• 15-turn motor limit for 540 size motors
• Input Voltage: 4.8 to 9.6 volts
• Three drive profiles
• Forward / Reverse / Brake
• EZ-Set® push-button setup
• Thermal shutdown protection

denk dat een 3S Lipo de ESC doet door fikken maar een 2S?

Welkom bij de hobby waar dingen vies worden en dingen kapot gaan ;-)

Niet zo veel activiteit in het stampede draadje. Zijn er niet zo veel stampede rijders, of hebben die gewoon weinig te zeggen...

Ik ben sinds een week of 2 de bezitter van een Stampede VXL. Tot nu toe erg tevreden met mijn 7,2 V accupacks, gaat vooralsnog hard genoeg. Gisteren nog even op pad geweest. Hij slipte alle kanten uit, maar ik kwam er vrij snel achter dat dat veroorzaakt werd door het regenachtige weer. De straat was nog niet helemaal droog en na wat meters over het gras en zand werd het er niet beter op. Al met al rustig mijn rondjes gemaakt en wat geoefend met het bochtenwerk, totdat... je raad het al, de bocht iets kleiner was dan de draaicirkel van mijn auto met de op dat moment rijdende snelheid, gecombineerd met te natte banden en te glad wegdek. Een heuse slippartij tot gevolg, welke abrupt werd gestopt met het rechtervoorwiel tegen de stoeprand...

Welkom bij de hobby waar dingen vies worden en dingen kapot gaan ;-)

vies_en_kapot.jpg

En nu mijn eerste sleutel/reparatieklusje maar eens uitvoeren.

Weinig nieuws inderdaad, het is gewoon een goed wagentje, met weinig schade, hahaha
Weinig zinvolle option parts, en heb je deze , dan is er weinig wat je nog eens moet...

idd , veel lol aan beleefd,misschien kan je nog met de schokbrekers "rommelen"??

heb de mijne met traxxas black rate uitgevoerd... werkt perfekt voor het snelle bochtenwerk ...:)

Beste medeforumleden,
Hierbij een review van de Traxxas Stampede VXL, maar meteen ook een vergelijking tussen de Stampede en de Rustler van mijn vriend, en een antwoord op de vraag of een 2S LiPo sneller is dan een 8,4v Nimh en mijn lader.
Inhoud;

-Stampede VXL
-Tips bij het rijden
-Praktische tips voor de eigenaren
-Voor-& Nadelen
-Stampede VXL vs. Rustler VXL
-Turnigy 2S 7,4v 5000mah 30C LiPo vs. 8,4v 3000mah Traxxas NiMh

Stampede VXL

Zonder reclame te maken, kocht ik mijn auto van Modelsport.co.uk op verzoek van mijn met-Rustler-gewapende vriend. Hij kwam snel aan, en scheelde toch zo'n 40 euro met de Nederlandse versie. Een nadeel was dat je de Engelse stekker voor het stopcontact door een Nederlandse moest vervangen, maar dankzij de soldeerkunsten van mijn vriend was dat zo gepiept.
Als eerste over de kwaliteit; die is a la Traxxas gewoon heel goed, hij is degelijk en heeft niet erg veel last van slijtage, kan tegen heel veel stoten en alles is goed in elkaar gezet en makkelijk te vervangen. De zender is wel wat van lagere kwaliteit, maar is degelijk en doet zijn werk. De boekjes zijn ook duidelijk en degelijk, er zitten spacers en 2 extra clipjes mee in de doos.

De Stampede is echt een klooiauto:D, je moet genieten van zijn Amerikaanse precisie (lees: geen precisie dus:rolleyes:) tijdens het rijden, want het is geen auto om echt op een circuit te rijden (dat bleek wel toen ik probeerde te rijden op een circuitje bij het Bergsche Bos, maar goed het is dan ook een pick up...). Hij helt sterk, heeft wat te grote banden, en is, eeh, in vergelijking met al die Slash'en daar, erg lomp.
Hij is wel leuk om op het gras of in een beetje vlak zand te rijden, dat is waar de Stampede uitblinkt; bashen:cool:! Hij verschilt met zijn lagere broertjes doordat hij veel hoger is, veel grotere banden heeft en een dunner chassis.
Hij springt over obstakels doordat hij lekker hoog zit, komt niet snel vast te zitten en je hebt er veel plezier mee bij het rijden!
Met de standaartbatterij ga je ,steeds vol gas, zo'n 30min. mee, anders tot bijna 45min. De Rustler van mijn vriend haalde standaart getand 76km/u op asfalt, dus deze haalt zeker wel 65km/u op asfalt (standaart batterij!).
De 2S lipo voegt niet heel veel toe, maar daar kom ik zo nog op terug want het is wel echt de beste batterij voor de Stampede (3S is teveel van het goede)!

Tips bij het rijden

De Stampede heeft een groot gebied nodig om tot zijn recht te komen. Hij moet gewoon vooral vooruit, zijwaarts driften en sprongen maken. Als je een hele krappe bocht wilt nemen of heel snel van richting veranderen, dan wordt hij al gauw erg instabiel, schuift hij over zijn voorwielen en dan gaat hij ook nog eens over de kop:(.
Ook het abrupt remmen gaat hem slecht af, als je van volle snelheid opeens moet stoppen, dan stop je doordat je op je zij ligt en niet door het geweldige remkracht:rolleyes:; hij remt alleen met zijn achterwielen en zit hoog, dus hij schuift wat over zijn voorwielen, en als je niet bijstuurt dan komt hij in 1 seconde op zijn zij.
Hij trekt ook continu wheelies, en dat wordt op de duur vervelend. Bij een sprintje op asfalt dan gaat de neus omhoog, en komt pas na 10 seconden omlaag of omdat je crasht doordat je niet kon sturen en de sloot in rijdt:p.
Maar, je kunt er wel meer uit halen dan zijn broertjes; zijn banden zijn groter en hebben geweldig grip op alle oppervlaktes en slijten echt voor geen meter; na 3-4 maanden zijn de achterbanden nog perfect8O! Vooral op zand en gras verslaan ze alle even sterke auto's, dus dat is waar je dan echt je slag moet slaan. Ook is hij hoger dus over obstakels gaat hij zonder probleem, en bij sprongen doet hij het ook heel goed.

Praktische tips voor de eigenaren

Wat ik merkte is dat het eerste probleem bij batterijen begint; ik adviseer voor je zender oplaadbare batterijen, want hoewel ze minder voltage hebben en jij dus ook minder bereik (~100m), hoef je niet elke keer dure batterijen te kopen.
Bij de auto gaat het deel buiten het rietje van je antenne er al heel snel af, en mis je dus ongeveer 15cm aan antenne:(.
Dit is op te lossen door het gat van je antenne groter te boren (:rolling:) (tip van mijn vriend!:D) en elke keer voorzichtig de kap eraf te halen en weer op te doen.
Na elke rit zou je wel met een kwastje aan de gang moeten gaan, vooral tussen as en koggelager (alle bewegende delen sowieso) goed schoonmaken.
Ook moet je niet super veel van je kap houden, want na heel wat keren over de kop slaan gaat die er zeker aan...
De auto is hoog en heeft dus minder last van vuil, maar de kap waar de pinion en spur gear in zitten heeft (om ruimte voor de as te maken) een opening aan de onderkant, die kun je beter maar met tape dichtdoen, of je tandwielen komen vol met zand te zitten!
Delen die als eerste slijten zijn de A en B stijlen (waar de voor en achteras aan zitten) en de asjes, die kun je maar beter met aliminium delen vervangen, maar na 3-4 maanden heb ik er nog geen last van.
En vooral, rijd verantwoord en niet als een gek, want ook een degelijke auto kan jij kapot maken! Als je zoals ik zuinig met je spullen bent, kun je zeker een lange tijd met de normale onderdelen doen!

Voordelen

-Leuk om mee te bashen, leuk om als eerste auto te hebben
-Veel wheelies is echt wel gaaf
-Op zand en gras of bij obstakels beter dan zijn broertjes (Rustler en Bandit)
-Geweldige banden
-Snel
-Stunten gaat hem heel goed af
-Degelijk, Traxxas kwaliteit

Nadelen

-Instabiel bij korte bochten
-Instabiel bij abrupt remmen
-Bij asfalt dragrace alleen maar wheelies, oncontroleerbaar
-Hoog zwaartepunt
-Geen circuitracer
-Niet zo snel als Rustler en Bandit (en toch nog snel!)

Stampede VXL vs. Rustler VXL

Nou, de winnaar kan ik niet aanwijzen, maar ik zal beiden wel vergelijken en mijn mening erover geven.
De Rustler met Anaconda banden (de meegeleverde achterbanden zijn waardeloos) verslaat de Stampede in elke asfalt-race, keer op keer. Op het circuit is hij ook sneller, hij heeft een lager zwaartepunt en neemt bochten veel lekkerder.
Maar, de Rusler heeft veel last door zijn geringe hoogte en om te bashen is hij eerlijk gezegd wel saaier dan de Stampede, zeker als je weer in hoog gras blijft steken (geef maar toe Rustler-rijders!):p...
Qua topsnelheid is de Rustler wel beter, de Stampede is daar te licht voor getand (19/86).
Op gras of droog en vlak zand, dan komt de Stampede tot zijn recht omdat hij daar zonder een wheelie te trekken gewoon vooruit vliegt.
Al met al, als je dus meer van asfalt houdt, ben je zeker beter af met een Rustler, of als je van bochten nemen houdt. Maar, als je houdt van een groot grasland/park, donuts maken in het zand of gewoon hard bashen en klooien, dan kun je de Stampede nemen.

Turnigy 2S 7,4v 5000mah 30C LiPo vs. 8,4v 3000mah Traxxas NiMh

Nou, hier kan ik kort over zijn; de 2S LiPo van Turnigy (hard case, de versie die met de kabels naar boven steken, een andere zou niet passen, deze past net) is gewoon een geweldige combo met de Stampede. In feite net zo krachtig als de 8,4v NiMh, maar bij burst of na 10 min. merk je het verschil al; de LiPo blijft kracht geven, de NiMh is dan aan het zakken begonnen.
Mijn vriend bestelde hem uit Hong Kong (HobbyKing) samen met zijn eigen spullen, kostte 23$, maar ik ben er 40euro lichter aan geworden uiteindelijk door hem ook een deel van de transport en invoerrechten terug te betalen. Hij kwam zo ongeveer in 2 weken denk ik, maar het invoerrechten betalen was denk ik wel wat onverwachts.
Hoe dan ook, ik ben 1 uur en 15min. lang volgas gaan rijden en hij had nog steeds pit8O, ik denk dat door zuinig te rijden je zeker met deze batterij zo'n 1,5uur wel haalt :D(NiMh; 45min.).
Maar is hij dan sneller dan de NiMh? Nou, wel eigenlijk. In het begin lijkt dat niet zo, hij mist het pit van een 3S, maar eenmaal bij de burst en na 10 min. merk je het verschil wel degelijk... De NiMh is gewoon trager, en ik was erg onder de indruk van de LiPo. Ik heb voor 40 euro een Yes I-Peak 545 gekocht van RCRacing Twente (was een actie) en dat is een goede lader, kan tot 5-cel laden, maar heeft geen fan (wordt toch niet zo warm maar oke), kan maar 1 batterij tegelijk te laden en heeft geen laadsnoertjes meegeleverd (dank je wel voor mijn vriend die me die gaf).

Hopelijk hebben jullie er wat aan gehad, post jullie ervaringen en racties en sorry als ik reclame maakte voor sommige bedrijven, zeg het met dan kan ik ze anders weghalen.
Succes mensen, en bedankt voor het lezen!
Okan:ontopic:

Even een quote van startpost van een gesloten topic...

Ik ook, hoewel ik 3s toch echt TEVEEL van het goede vind...
Op 2s is he took een beest, en gaat hij ook nog een 53,2 kilometer per uur (gps gemeten), en is het bullitproof, met 3s , ga ik toch wel twijfelen of het allemaal wel zo lang heel blijft als op 2s.

Laatst bewerkt:
Back