Het TAM-5 project. Wat is dat nu weer?
TAM-5 staat voor Trans Atlantic Model 5. Eerst een klein stukje geschiedenis.
Het was in de tweede helft van de jaren 90 in de vorige eeuw dat een Amerikaanse model bouwer/vlieger een "laatste" idee had. Maynard Hill was een grote naam in de modelbouw in Amerika. Hij had in de vele jaren zo goed als alle Amerikaanse en wereld records op zijn naam gebracht. Denk aan hoogte records, vliegduur, afstand en zo nog veel meer. Er was nog één ding over voor hem en dat was een model de oceaan over laten vliegen.
De tijd begon te dringen want hij was al op leeftijd en zijn gezichtsvermogen was heel slecht geworden. Hij kon zelf geen model meer besturen, wettelijk gezien was hij zelfs blind". Hij verzamelde een groep mensen om zich die hij net zo enthousiast had gemaakt als hij zelf was. Gedurende een aantal jaren heeft hij meerdere modellen gebouwd en getest. De groep mensen om hem heen hebben de benodigde elektronica ontwikkeld en gebouwd. Daarna veel, heel veel testvluchten. Niet alles ging direct goed maar langzaam ontstond er een model waarmee het mogelijk leek om de vlucht te maken.
In juli/augustus van 2002 werden de eerste pogingen ondernomen. TAM-1 steeg op van een klif in de buurt van Saint John's Newfoundland Canada. Met een zender op de grond werd het model de lucht in gestuurd en op de juiste hoogte gebracht. Na het model in de juiste richting gestuurd te hebben schakelde ze de interne besturing in.
Een computer in het model kreeg informatie van een GPS ontvanger, een hoogte meter, een snelheidsmeter, een kompas en nog wat meer gegevens. Met al die gegevens werd het model op een constante hoogte en koers gehouden richting Ierland. Aan boord was ook een satelliet zender die een aantal belangrijke gegevens via een satelliet telefoon verbinding naar de aarde terug stuurde. Op die manier wist het team waar het model was en hoe het presteerde.
Helaas pindakaas ging het mis en eindigde het model in het koude water van de noord Atlantische oceaan. Gedurende de dagen daarna werden een poging gedaan met model nummer twee. Dat in ook mis dus toen ging model nummer 3 de lucht in wat helaas ook mislukte. Een vierde poging kon toen niet meer gedaan worden want de weersomstandigheden stonden dat niet meer toe.
Terug thuis werd er nog meer gesleuteld aan het model en de elektronica om het nog beter te maken. En in juli/augustus van 2003 werd weer afgereisd naar Canada met nog een aantal modellen in de auto om nog een poging te wagen.
Helaas ging TAM-4 ook mis maar het model kwam wel bijna halverwege voor het ook in het water belandde. Er kwam weer slecht weer opzetten en ze konden nog 1 poging doen voordat het weer dat onmogelijk zou maken. In de middag van 9 augustus 2003 ging model nummer 5 de lucht in en werd op weg naar Ierland gestuurd.
Dit keer lukte het en in de middag van 11 augustus bereikte het model Ierland. De computer had het exact naar de beoogde plek gestuurd waar een landingsteam klaar stond. Toen het model boven hun hoofden cirkelde schakelde ze de zender in en schakelde de computer uit. Het model werd nu door de zender bestuurd en de "grondpiloot" heeft het model veilig geland op Ierse bodem. In totaal heeft het model 38 uur, 52 minuten en 19 seconden gevlogen en een afstand van 3028km afgelegd.
Meer over deze recordvlucht kan je vinden op dit forum:
Maar natuurlijk ook op het internet via de onderstaande linkjes.
amablog.modelaircraft.org
en.wikipedia.org
Via deze post willen we jullie aandacht vestigen op het feit dat een groep enthousiaste mensen het idee heeft opgevat om dit feit te herdenken en deels na te doen.
In 2016 was er ook een groep mensen die een model over de Alphen heeft gevlogen. Daar was een flink verslag van op dit forum maar op de ene of andere manier is dat geheel verdwenen. Daar kan ik dus niet meer naar verwijzen.
Een aantal mensen van deze groep samen met een aantal mensen ook actief hier op het MBF is nu bezig met het opzetten van het TAM-5 project. Het model wordt al gebouwd. Er wordt gewerkt aan de ombouw van de motor. De benodigde elektronica wordt ontwikkeld en er wordt gewerkt aan de benodigde vergunningen. De medewerking van een aantal belangrijke instanties is al zeker.
Het is de bedoeling dat we eind dit jaar de eerste proefvluchten kunnen maken en dan volgend jaar de eerste poging te doen om het model een lange vlucht te laten maken. Uiteindelijk hopen we net model van het vasteland naar Ierland te laten vliegen. Opstijgen in de buurt van Calais, dan vliegen boven internationale wateren en dan landen in de buurt of op dezelfde plek als waar de echte TAM-5 is geland.
Gaat dat lukken? Volgens mij wel!
Het is de bedoeling dat ik hier af en toe wat meer vertel over de stand van zaken. Hopelijk kom ik er aan toe dit weekeinde de gegevens van het model te plaatsen. Ook zullen er een aantal foto's en tekeningen komen van hoe het moet ons model staat.
Namens het TAM-5 team, Ernst Grundmann.
TAM-5 staat voor Trans Atlantic Model 5. Eerst een klein stukje geschiedenis.
Het was in de tweede helft van de jaren 90 in de vorige eeuw dat een Amerikaanse model bouwer/vlieger een "laatste" idee had. Maynard Hill was een grote naam in de modelbouw in Amerika. Hij had in de vele jaren zo goed als alle Amerikaanse en wereld records op zijn naam gebracht. Denk aan hoogte records, vliegduur, afstand en zo nog veel meer. Er was nog één ding over voor hem en dat was een model de oceaan over laten vliegen.
De tijd begon te dringen want hij was al op leeftijd en zijn gezichtsvermogen was heel slecht geworden. Hij kon zelf geen model meer besturen, wettelijk gezien was hij zelfs blind". Hij verzamelde een groep mensen om zich die hij net zo enthousiast had gemaakt als hij zelf was. Gedurende een aantal jaren heeft hij meerdere modellen gebouwd en getest. De groep mensen om hem heen hebben de benodigde elektronica ontwikkeld en gebouwd. Daarna veel, heel veel testvluchten. Niet alles ging direct goed maar langzaam ontstond er een model waarmee het mogelijk leek om de vlucht te maken.
In juli/augustus van 2002 werden de eerste pogingen ondernomen. TAM-1 steeg op van een klif in de buurt van Saint John's Newfoundland Canada. Met een zender op de grond werd het model de lucht in gestuurd en op de juiste hoogte gebracht. Na het model in de juiste richting gestuurd te hebben schakelde ze de interne besturing in.
Een computer in het model kreeg informatie van een GPS ontvanger, een hoogte meter, een snelheidsmeter, een kompas en nog wat meer gegevens. Met al die gegevens werd het model op een constante hoogte en koers gehouden richting Ierland. Aan boord was ook een satelliet zender die een aantal belangrijke gegevens via een satelliet telefoon verbinding naar de aarde terug stuurde. Op die manier wist het team waar het model was en hoe het presteerde.
Helaas pindakaas ging het mis en eindigde het model in het koude water van de noord Atlantische oceaan. Gedurende de dagen daarna werden een poging gedaan met model nummer twee. Dat in ook mis dus toen ging model nummer 3 de lucht in wat helaas ook mislukte. Een vierde poging kon toen niet meer gedaan worden want de weersomstandigheden stonden dat niet meer toe.
Terug thuis werd er nog meer gesleuteld aan het model en de elektronica om het nog beter te maken. En in juli/augustus van 2003 werd weer afgereisd naar Canada met nog een aantal modellen in de auto om nog een poging te wagen.
Helaas ging TAM-4 ook mis maar het model kwam wel bijna halverwege voor het ook in het water belandde. Er kwam weer slecht weer opzetten en ze konden nog 1 poging doen voordat het weer dat onmogelijk zou maken. In de middag van 9 augustus 2003 ging model nummer 5 de lucht in en werd op weg naar Ierland gestuurd.
Dit keer lukte het en in de middag van 11 augustus bereikte het model Ierland. De computer had het exact naar de beoogde plek gestuurd waar een landingsteam klaar stond. Toen het model boven hun hoofden cirkelde schakelde ze de zender in en schakelde de computer uit. Het model werd nu door de zender bestuurd en de "grondpiloot" heeft het model veilig geland op Ierse bodem. In totaal heeft het model 38 uur, 52 minuten en 19 seconden gevlogen en een afstand van 3028km afgelegd.
Meer over deze recordvlucht kan je vinden op dit forum:
Maar natuurlijk ook op het internet via de onderstaande linkjes.

20 Years Ago: Maynard Hill’s TAM 5 Conquers the Atlantic - Academy of Model Aeronautics Blog
Twenty years ago, AMA member Maynard Hill and a team of supporters accomplished the unthinkable—they successfully crossed the Atlantic flying an RC model ai ...


The Spirit of Butts' Farm - Wikipedia

Trans-Atlantic Model Flight Equipment - National Model Aviation Museum Blog
In August 2003, Maynard L. Hill flew a model airplane, referred to as the TAM 5, from Newfoundland to Ireland. The total flight took 38 hours, 52 minutes a ...
amablog.modelaircraft.org
Via deze post willen we jullie aandacht vestigen op het feit dat een groep enthousiaste mensen het idee heeft opgevat om dit feit te herdenken en deels na te doen.
In 2016 was er ook een groep mensen die een model over de Alphen heeft gevlogen. Daar was een flink verslag van op dit forum maar op de ene of andere manier is dat geheel verdwenen. Daar kan ik dus niet meer naar verwijzen.
Een aantal mensen van deze groep samen met een aantal mensen ook actief hier op het MBF is nu bezig met het opzetten van het TAM-5 project. Het model wordt al gebouwd. Er wordt gewerkt aan de ombouw van de motor. De benodigde elektronica wordt ontwikkeld en er wordt gewerkt aan de benodigde vergunningen. De medewerking van een aantal belangrijke instanties is al zeker.
Het is de bedoeling dat we eind dit jaar de eerste proefvluchten kunnen maken en dan volgend jaar de eerste poging te doen om het model een lange vlucht te laten maken. Uiteindelijk hopen we net model van het vasteland naar Ierland te laten vliegen. Opstijgen in de buurt van Calais, dan vliegen boven internationale wateren en dan landen in de buurt of op dezelfde plek als waar de echte TAM-5 is geland.
Gaat dat lukken? Volgens mij wel!
Het is de bedoeling dat ik hier af en toe wat meer vertel over de stand van zaken. Hopelijk kom ik er aan toe dit weekeinde de gegevens van het model te plaatsen. Ook zullen er een aantal foto's en tekeningen komen van hoe het moet ons model staat.
Namens het TAM-5 team, Ernst Grundmann.