Het te water laten van een groot model schip

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door Dick01, 12 nov 2015.

  1. Dick01

    Dick01

    Lid geworden:
    20 mei 2015
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Delft
    Door gezondheid niet in staat mijn schip (Smit Rotterdam 1:50) voorzichtig in het water te laten.
    Heeft iemand een slimme oplossing hiervoor of zal ik creatief moeten zijn en een tewaterlaathelling proberen te ontwerpen. Schip is met accu`s en alle verder inbouw te zwaar voor mij om te tillen.
     
  2. BertusvB

    BertusvB

    Lid geworden:
    14 sep 2011
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Hoeksewaard
    Kun je haar wel in en uit de auto tillen?
    Als dat lukt laat je haar makkelijk te water in het Haventje van Maasdam. Daar is ook een helling.
    Dichter bij huis zou het dan ook moeten lukken op de juiste locatie.
     
  3. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen

    Als je praat over een helling maken en hier dus een (eigen?) vast plek voor hebt zou je dit ook kunnen overwegen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit is niet zo heel duur. https://www.hbm-machines.com/produc...n-motorblokkranen/hbm-450kg-trucklift-model-1 Alleen zelf nog even een juk frame maken.

    Als het mobiel moet zijn en dus om zo hier en daar elders te gaan varen valt deze optie af.
     
    Laatst bewerkt: 12 nov 2015
  4. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Probeer eens contact op te nemen met Ko Koster die heeft ook grote schepen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  5. Dick01

    Dick01

    Lid geworden:
    20 mei 2015
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Delft
    geweldig wat een reactie.
    Helaas moet het geheel mobiel zijn dus zo`n zware uitvoering als op de foto`s kan het niet worden maar het heeft me wel aan het denken gezet.
    Deze winter maar eens bedenken hoe. Het zal wel in de buurt van deze kraan gaan komen en uiteraard breed inzetbaar.
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Dick, Hoe zwaar is het schip vaarklaar ongeveer? Auto met trekhaak en daar iets op zetten? Gr. Klaas.
     
  7. Dick01

    Dick01

    Lid geworden:
    20 mei 2015
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Delft
    Klaas bedankt voor je reactie ,

    een karretje is inderdaad een optie.
    Daarop misschien een soort scheepshelling.met een lier?

    Dit is zomaar een gedachten gang en zal ik eens over nadenken.
    Prima om deze winter door te komen

    :yes::yes::koud:
     
  8. c.roza

    c.roza

    Lid geworden:
    2 dec 2014
    Berichten:
    1
    Wij hebben bij de club een soort ladderframe en daar op een plateau die via een liertje met een platte band omhoog en omlaag kan.
    Denk maar aan een verhuizerlift maar dan in het klein en licht omdat het van aluminium gemaakt is.
     
  9. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    [​IMG] 20130901_134233.jpg Inderdaad , een ladder met een plaatje aluminium en twee hoekprofielen en je hebt zo een stevige lift .
    Groetjes
    Ronny
    www.mothvzw.be
     
    willem1970 vindt dit leuk.
  10. Dick01

    Dick01

    Lid geworden:
    20 mei 2015
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Delft
    Bedankt voor de reactie!! Het is inderdaad een mooie oplossing maar voor mij een beetje aan de forse kant. Echter lijkt het mij een mooie uitdaging om zoiets voor onze club te maken zodat meer mensen er wat aan hebben
    Groetjes Dick lid van HMBC
    http://www.hmbc.nl/nedframe.html
     
  11. Dick01

    Dick01

    Lid geworden:
    20 mei 2015
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Delft
    inmiddels heb ik de winter besteed aan het uitvoeren van de ideeën, opgedaan op dit forum
    Zoals beloofd een paar impressies en het testen is pffffff gelukkig goed gegaan
     

    Bijgevoegde bestanden:

  12. Dick01

    Dick01

    Lid geworden:
    20 mei 2015
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Delft
    Toch nog even voorstellen. Mijn naam is Dick Berghout woon in Delft en ben lid van de HMBC. Zoals op de foto`s te zien is heb ik inmiddels de Smit Rotterdam in de schaal 1:50 gebouwd. Lengte model +/- 150 cm. gewicht van het model nu is +/- 32 kilo vaar gereed Accu`3x 6V 12ah parallel. .
    Het is wel een jaren overstijgend project geworden omdat ik al in 1978 aan de bouw begonnen ben.
    Maar door allerlei leuke, vervelende, carrière matige en verhuis perikelen ben ik een jaar of twee geleden weer verder gegaan.
    De bouw is geheel van tekening en met materialen die"" kosten beperkend"" zijn . Al moet ik toegeven dat het als nog flink uit de hand is gelopen qua kosten dan.
    De uiteindelijke afbouw en installeren van diverse opties heeft wel wat hoofdbrekens gekost omdat de bouw eigenlijk gebeurde met de gedachten gang om het een staties model te laten zijn. En dus achteraf inbouwen van alle toevoegingen best af en toe denkwerk en lenige vingers vereiste
    Er zijn twee motoren ingebouwd (12v gamma boormachines met satelliet tandwiel overbrenging die nu heel veel power leveren)
    Aangestuurd door twee Graupner 30A Navy ESC`s
    Zender en ontvanger zijn Fatuba F14 met Navystick control. Een bekende en vertrouwde configuratie.
    Een encoder en Decoder van Wetronic (met onwijs goeie service na een stommiteit van mijn kant ) hiermee stuur ik alles aan via 12v auto relais. T.w. mast verlichting, navigatie verlichting, Dek verlichting en werklampen.
    Ook een draaiende radar. Boegschroef motor, en een toetert. En o ja een waterpomp om de blusmonitoren te laten spuiten.
    Ik wil nog een tweede inbouwen zodat ik kan kiezen aan welke kant van het schip ik brandjes kan gaan blussen. (of natte voeten bezorgen aan de walkant van de toeschouwers. Een eigenbouw rook generator afgeleid van allerlei info via het forum.

    Na een noodkreet op het forum zijn er diverse hartverwarmende reacties binnen gekomen en hebben geleid tot de bouw van een mobiel inzetbaar hijskraantje. deze zal wanneer ik even de tijd heb ingezet worden om het schip te water te laten.
    Na dit gebeuren zal ik wat foto`s plaatsen van dit event.
     
  13. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    471
    Locatie:
    Zuidholland
    Hoe is de kraan geworden?
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
  15. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    471
    Locatie:
    Zuidholland
    Bedankt voor de mail Klaas!
    Dat is een fors modelschip, waarbij zo'n kraan geen overbodige luxe is.
    Ik stelde mijn vraag verkeerd.
    Ik vroeg / vraag me af hoe het uiteindelijk aan de waterkant gegaan is.
    Op de foto staat het geheel op een vlakke vloer en hangt de last boven de basis van de kraan, als ik het goed zie.
    Aan de waterkant zal de situatie veelal minder ideaal zijn.
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Laatst bewerkt: 13 jan 2020

Deel Deze Pagina