Het vergrendelen van twee vleugels (zweefvliegtuig)

• Topicstarter Topicstarter Jantar
  • Startdatum Startdatum
J

Jantar

Guest
Hallo,

Ik ben recentelijk begonnen met het bouwen van een zwever (nou ja ik hoef het alleen maar af te bouwen want het is een ARF kist.

Echter het is de eerste keer dat ik dit doe. Nu loop ik tegen een probleem aan die ik niet weet op te lossen :oops: . De twee vleugels worden via de romp door middel van een metalen staaf met elkaar verbonden. Maar hoe vergrendel je dit? Ik moet hem wel uit elkaar kunnen halen.

Groetjes,

Maurice

Hoi Bertus,

Het is een Jantar van Lenger.de met een vleugelspan van 2,4. Ik heb nu geen foto maar zal die morgen even versturen. Raar dat dit niet op de bouwtekening staat. Nou heb ik nog niet zo veel ervaring met het bouwen maar krijg toch sterk de indruk dat Ikea handleidingen (die al erg zijn)
hier nog goed bij afsteken.

Maurice

Dat zal ik doen.

In ieder geval alvast bedankt. Ik zal je op de hoogte houden.

Maurice

Over het algemeen voldoet een goed stuk tape over de aansluiting romp-vleugel ook al. Zelfs zonder enige vergrendeling zal je al heel gek moeten doen om de pennen / vleugel uit de romp te krijgen, maar met een beetje vergrendeling vlieg je natuurlijk een stuk relaxter.
Als de vleugelpen uit een stuk rechthoekig verenstaal bestaat zou je ook door beide een gat kunnen boren, en hier als vergrendeling een boutje o.i.d. door heen kunnen stoppen. Nadeel is dat het hiermee ook echt vast zit: bij een crash breekt waarschijnlijk alles uit. Met alleen tape krijg je een beetje het idee van de breekboutjes: wel vast bij het normale gebruik, maar bij een crash is de verbinding niet zo star dat alles kapot gaat.

Groetjes,

wie zoekt, die vind
er bestaan wel duizend oplossingen ik durf er geen noemen.
ik gebruik veel deze van MULTIPLEX. KLIKKEN EN GEDAAN

Ik gebruik zelf gewoon elastieken, zoals Bertus beschreef. Werkt perfect, vooral als je iets te hard binnenkomt...

Als het in de romp allemaal wat krap is, zou je van verenstaal een grote S kunnen buigen, zodat je de elastieken makkelijk door de romp kan trekken.

Als ik zo lees wat je zoekt in een vleugelkoppeling lijkt me de koppeling van Graupner wel wat voor je. Deze bestaat uit een vorkje (rechts op de foto) die over een “knobbeltje” valt. Het vorkje kan worden voorzien van een veertje om de gewenste klemkracht te verkrijgen. Zelf gebruik ik hem zonder veertje. De lengte van de koppeling is ook af te stellen op de gewenste breedte.

afb18910.jpg

de firma lenger verkoopt dezelfde modellen als TOP model. De fabrikant zit in Tsjechië, waar ik een jaar of 2 geleden goede contacten mee had.
De fabrikant gaat ervan uit dat een vleugelverbinding NIET nodig is op zijn modellen. Dat dit onzin is staat buiten kijf. Zeker met kleinere modellen wordt anders gevlogen dan met grotere en de capriolen zijn soms erg belastend voor het toestel. Ga maar eens kijken op hellingen. Ik heb het geprobeert om enkel met tape de vleugel vast te zetten en bij de eerste wingover kwam die 5 mm van de romp af te staan. Dus niet eens extreem belast.
Ieder doet natuurlijk precies wat hijzelf wil, maar mij zie je geen toestel meer vliegen zonder sluiting op de vleugels.
Greetings
Martin

Back