Het verschil tussen 10C en 20C

Mensen ik ben op zoek naar wat nieuwe Lipo pakketjes. Nu heb ik op RC Technics 2 LIPO's gezien van 2200 Mah.

Beide met een balanskabeltje (athans volgens de foto), alleen is er een aanzienelijk prijs verschil...

LiPo 7.4V 2200MAH (20C) 37.50EUR
LiPo 7.4V 2200MAH (10C) 25.50EUR

Ik neig naar de goedkoopste. Waarom?

-> Vanwege het prijs verschil :)
-> Vanwege de soms toch wat geringe levensduur van de batterij

Alleen waar merk ik het verschil??

Ik ga de batterijen gebruiken op een standaard spacescooter. (speed 400 motortje). Ik laad mijn Lipo's meestal met zo'n 0.7 a 0,9 ampere, dus volgens mij moet dit toch geen probleem zijn???

:?:

LP227410.jpg

Het verschil zit hem in de belastbaarheid, de dure mag je leegtrekken met max. 44 ampere, en de goedkopere met max. 22 amp. De scooter trekt niet zoveel met de standaard setup dus kun je de goedkope lipo best nemen.

En als je met 0,7A laad, kan het nogal een tijd duren voordat ze vol zijn :wink:
Lipo's mag je laden met 1C~1,5C dus 2,2A~3,3A voor een 2200 mah lipo

Je zal langer vliegen met de 20C accu en deze zal ook langer meegaan omdat je hem minder belast.

Langer mee vliegen ? ? ? ?

2200mAh = 2200mAh toch,.... of je die accu nou zwaarder kan belasten moet toch niet uitmaken ? ? ? ?
Misschien scheelt het als je hem echt zwaar belast,... inwendige weerstand, warmte ontwikkeling etc etc

Dat hij uiteindelijk een langere levensduur kan hebben kan ik me iets bij voorstellen omdat je hem minder op z'n lazer geeft.

Je zal onder belasting een hogere spanning houden, dus volgas zul je ook een hogere stroom trekken en dus minderlang vliegen met de 20C (heel iets maar, en ook heel iets meer power)
En je levensduur van de 20C is waarschijnlijk iets langer

Je kan het ook anders zien.
Met een 20C accu blijft de accuspanning hoger bij belasting, dus het maximale vermogen is hoger. Om met hetzelfde vermogen te vliegen, is de stroom dus lager!

In de praktijk maak ik graag gebruik van het grotere vermogen, en vlieg je dus sneller en korter. :P

Kortom,.... we lijken het erover eens dat de 20C alleen maar intressant is als je hem ook als 20C wilt gaan gebruiken, voor "gewoon" gebruik dus lekker de 10C kopen (de hobby is al duur zat) ;)

yupyup,

gewoon op max 80% belasten dacht ik. Dus als je die 2200mah 10C lipo met niet veel meer dan 17 amp continu belast, gaat je lipo lang mee.

wil je vaak continu 22 ampere, dan kan je beter die 20C kopen.

Ik had 2 2cellen pakjes 1050mah die waarschijnlijk maar 6C waren ofzo... (slechte packs). Daarmee kakte mijn helietje erg snel in. Nu heb ik die parallel dus 2S2P 2100mah met een cdrommetje die max iets van 7 amp trekt ofzo. Dan houd ie wel prima het voltage :).

Kortom,.... we lijken het erover eens dat de 20C alleen maar intressant is als je hem ook als 20C wilt gaan gebruiken, voor "gewoon" gebruik dus lekker de 10C kopen (de hobby is al duur zat)

Niet waar.

Een lipo gaat ongeveer 200 cycles mee als je hem 50% van zijn C-rating belast en met 1c laad.

Als je dus 20 ampere gaat trekken gemiddeld, kun je beter de 20C kiezen omdat deze ongeveer 4x zo lang zal mee gaan (levensduur van de accu!!). De 10c accu mag het ook hebben, maar zal maar ongeveer 50 vluchten meegaan :wink:

Ook houden accu's met een hogere C-rating hun voltage vaak VEEL beter vast en geven daardoor meer vermogen af.

Deze accu's kun je beiden gewoon prima met 2,2 ampere laden. Zorg wel dat je een balancer gebruikt om de cellen in balans te houden, dan heb je er het langste en het meeste plezier van. Cellen die in onbalans zijn geven een vreemde ontlaadcurve en daardoor kan de vliegtijd snel gehalveerd worden. Ook kunnen onveilige situaties onstaan bij het laden.

Cheers,

Richard

Maar wil je wat langer met je lipo's doen beter 0.9 c

Dat maakt niet veel uit.

Volgens de grote baas van ThunderPower kun je met hun laders (balancer + lader gekoppeld) zelfs met 2c laden zonder verlies van levensduur. Maar over het algemeen word gesteld dat 1c een mooie waarde is.
Hij claimt zelfs 600 cycles te hebben gehaald met de 3s1p 2100mah Pro-Lite's terwijl hij deze met 3c laadde... dit lijkt me wel iets overdreven echter.

Levensduur word vooral bepaald door de belasting zoals ik boven al beschreven heb. Uiteraard is het laden ook van belang, maar minder dan de belasting.

Volgens FlightPower:
1 C Charge 20C average Discharge, cycle life expectayion: 50 Cycles to 80% Capacity.
This will only affect the craziest EDF projects and must be factored in as the normal running cost of such applications.

1C Charge 10C average Discharge, cycle life expectation: 200 Cycles to 80% Capacity.
This represents the limit of normal RC use and most users should regard 200 Cycles as a minimum expectation to 80% retained capacity, of course the pack will normally continue to function well beyond this point.

2.5C Charge 10C Discharge, cycle life expectation: 100 Cycles to 80% Capacity.
Fast charging at 2.5C is possible with the FlightPower EVO 20 packs in exchange for a reduction in cycle life. This is recommended "in case of need" and use of a balancer is advised.

Cheers,

Richard

Back