Het verschil tussen Balancer en Equalizer

• Topicstarter Topicstarter Stekke
  • Startdatum Startdatum
S

Stekke

Guest
Waar de meesten onder ons niet bij stilstaan: er is wel degelijk een verschil tussen een balancer en een equalizer!

Zelf ben ik er nog niet helemaal uit maar een aantal zaken heb ik toch al wel begrepen. Een aantal oudere draadjes op het forum halen het onderwerp wel aan maar einige duidelijkheid is er nog niet in te vinden.

Zoals onderstaand tekstje (testbericht op Duitse E-bay) probeert duidelijk te maken:

Hier möchten wir den groben Unterschied zwischen Balancieren und Equalizen erklären. Der Graupner Balancer wird einfach zusätzlich, während des Ladens, an den Balanceranschluss des Akkus angeschlossen. Erreicht nun beim Laden eine Zelle ihre Ladeschlussspannung, wird solange die zugeführte Energie abgeführt, bis alle Zellen auf gleichem Level sind. Das bedeutet, der Balancer wird erst zum Ladeende aktiv. Der Robbe Equalizer wird wie ein Verlängerungskabel in das Ladekabel eingeschleift. Der Akku und der Balanceranschluss des Akkus werden an das Gerät angeschlossen. Sofort nach dem Anschließen fängt der Equalizer an zu arbeiten und gleicht auch geringste Spanungsunterschiede von Anfang an aus. Vorteil des Robbe Equalizers ist, er kann auch ohne Ladegerät als sanfte Enlademöglichkeit genutzt werden und gleicht einzelne Zellen aneinander an! Nachteil bei beiden Geräten: Bei stark voneinander abweichenden Zellen, kann die Ladezeit deutlich verlängert werden.

Wat ik begrijp is dat een balancer pas in actie schiet wanneer één cell boven 4.25V komt. Hij gaat deze cell tijdens het laadproces ontladen tot de rest van de cellen ook 4.25V heeft bereikt. Voordeel: al je cellen hebben op het einde van het laadproces een lekker hoge spanning.
Nadeel: de laadtijd wordt hierdoor serieus verlengd om nog maar te zwijgen van het rendement.

Een Equalizer is een heel stuk actiever. Hij start onmiddellijk bij het begin van het laadproces met het gelijk houden van de cell-spanningen. Voordeel: hij kan ook zonder lader de spanningsverschillen wegwerken. En mijn inziens gaat het laadproces hier sneller moeten verlopen dan met een balancer. Intrinsiek wil dit zeggen dat elke equalizer ook geschikt is voor A123 of Li Ion Mn cellen met andere spanningen.

Maar of dit nu het verschil is tussen zo genaamde actieve en passieve balancers, dat weet ik niet.

Ik vermoed wel dat hier nog wat te rapen valt op het gebied van laadtijd. Ik heb me laten wijsmaken dat de top – equalizer van robbe niet zoals een normale balancer het teveel aan spanning ‘verstookt’ via een weerstand (vandaar de stroombeperking op vele balancers) maar dat hij het teveel van één cell kan gebruiken om het tekort bij een andere cell aan te vullen. Dit zou wel de doorgaans kortere laadtijden bij een Robbe systeem tov Graupner kunnen verklaren. En dat zou ik pas echt ‘actief’ noemen.

Is er iemand wat beter op de hoogte van de verschillen tussen balancers en equalizers zodat zij de waarheden kunnen onderscheiden van de fabels en mythes uit m’n verhaal?

Stekke

Een balancer (of equalizer), ik geloof dat beide benamingen door elkaar worden gebruikt, doet meer als de spanning van de cellen gelijk maken. Het apparaat beschermt de individule cellen ook tegen boven-of onderspanning. Deze waarden zijn voor Li-Po en Li Fe cellen verschillend.

Als je hiervan geen gebruik wilt maken kan je een actieve Li-Po balancer, dus een die vanaf het begin van het laadproces balanceert, ook gebruiken voor Li-Fe cellen. De maximale spanning van een Li-Fe cel (3,6 Volt) is lager dan van een Li-Po cel (4,2 Volt)

Blijft allen de bescherming tegen onderspanning die roet in het eten kan gooien. Een Li-Po heeft een kent een minimale celspanning van ca. 2.75 Volt, voor Li-Fe is dat ca. 2,35 Volt. Een Li-Po balancer zou een normaal ontladen Li-Fe cel als diepontladen kunnen herkennen. Met hoe de balancer hier mee om gaat heb ik geen ervaring.

Mijn voorkeur zou uitgaan naar een balancer die omschakelbaar is voor Li-Po en Li-Fe cellen. Mogelijk voorkom je hiermee veel problemen.

De meeste balancers hebben een kleine balanceerstroom. Bestaande balancers van b.v. Hyperion en vele andere merken gaan tot maximaal 150 mA, nieuwe typen zoals van Robbe tot 300 mA. Op een laadstroom van enkele Amperes zet het omleiden van balanceerstromen naar andere cellen niet veel zoden aan de dijk.

Of dit voor (veel) kortere laadtijden zorgt betwijfel ik.

Ik zou op dit moment niet investeren in een losse balancer, maar eerder kiezen voor een lader met ingebouwde balancer, geschikt voor NIXX/LIXX en Pb, welke zowel op 12V als op 220V te gebruiken is.

Bovenstaand advies is wel heel kort door de bocht. De keuze hangt af van het aantal cellen dat je wil laden, het aantal cellen dat met een in de lader ingebouwde balancer kan worden geladen is beperkt (meestal 5 tot 6). Twee losse balancers kunnen gecombineerd 12 cellen aan.

Een tweede keuze is de maximale laadstroom en het maximale vermogen. Bij laders die op 12 en 220 V werken zijn beide beperkt. Juist een van de grote voordelen van Li-Fe cellen is nou juist de mogelijkheid om ze probleemloos snel te laden!

Een lader met ingebouwde balancer en geschikt voor 12 en 220 Volt hoeft geen verkeerde keuze te zijn, maar dan wel een weloverwogen keuze.

N.P.S.

Het was geen advies, maar geef enkel aan waar ik persoonlijk voor zou kiezen.

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat de nieuwe lichting laders veelal voorzien zal zijn een ingebouwde balancer. Men past zich immers steeds aan, aan de nieuwste ontwikkelingen.

Stel dat je nu investeert in een losse balancer, is de kans groot dat bij een toekomstige vervanging van je lader, je straks een werkeloze losse balancer in je la hebt liggen...

Niet echt hoor. Als je naar de nieuwste Shulze laders kijkt, die hebben inderdaad een ingebouwde balancer tot 8S, Maar dat is dan alleen maar interessant voor Lipos. Hun Balancers gaan tot 14S en die kunnen NiCd/NiMh/LiPo en LiFePo aan en herkennen het type cel dat je aansluit. Vooralsnog heb ik geen grotere balancer kunnen vinden.

8S voor lipos is niet verkeerd, maar de trend gaat naar HV setups zodat de efficientie van de hele setup beter wordt (minder warmteontwikeling dus er kan meer vermogen uit de motor gehaald worden of een langere vliegtijd). Omdat de spanning van LiFePo cellen lager is heb je dus meer cellen in serie nodig en dan nog eens meer serie omdat de capaciteit wat minder is. Je zit dan dus al snel tegen de 14S aan voor een 1200-1500Watt setup bij 4-5 minuten volgas motorlooptijd. Daar kan je dus met een ingebouwde balancer niet mee uit de voeten. Wil ik er ook nog bij opmerken dat het uitgaand vermogen van de nieuwe laders minder is dan mijn 636+. Nieuw is dus niet altijd beter.

Een ander voordeel is ook dat je een balancer ook zonder lader kan gebruiken, dus in mijn geval kan ik niet balanceren tijdens het laden, maar kan wel de balancer even aan een ander pakket hangen om wat meer te weten te komen. Een ontvangerpakketje bijvoorbeeld want die mag ook niet vergeten worden.

Ik denk niet dat mijn balancer werkeloos zal worden aangezien mij pakketten een verwachte levensduur hebben van 5-10 jaar. Economisch gezien is de balancer dus allang afgeschreven. Met die gedachte heb ik ook geinvesteerd in de nieuwe lader en de 636+ is voor erbij want die is nog recent maar al achterhaald, net als alle RC laders. Ik heb hem wel geupdated maar met 8A/250W laadstroom is het voor Lipos een superlader maar voor LiFePo een Dino. Dat verschil zal in de toekomst alleen maar groter worden.

Een hobby kost geld, maar verwacht niet dat je je leven lang met je spulletjes kan werken. Bijna niemand vliegt nog met NiCd (ken er nog enkele LOL!) maar deze discussie hebben we 5 jaar geleden ook al eens gehad toen we naar de Lipos overstapten toch? Asl je niet investeert loop je achter. Invester je regelmatig dan is je afdankertje nog recent en kan je er nog geld van maken. Zo heb ik mijn LiPo regelaars en Lipo pakketten nog mooi kunnen verkopen. en die zijn nog steeds heel courant!

grtz! Erik

Voorzover ik het verhaal begrijp regelt een Balancer gedurende het hele laadproces en een Equalizer alleen in de eindfaze.
Gr. Neverbrake

Dat heb je niet helemaal goed begrepen. Robbe noemt zijn balancers "equalizer" en die balanceren vanaf het begin van het laadproces. Naast Robbe noemen andere merken hun balancers ook equalizer. Whats in a name...

Back