Het verschil tussen diff grease/lube ???

OPROEP VOOR HET VERZAMELEN VAN GEGEVENS VAN VERSCHILLENDE MERKEN SILICONE DIFF GREASE, LUBE EN DE DIKTE-WAARDEN HIERVAN

Ik vraag mij af wat nu het verschil is tussen silicone diff grease en lube?

Ook ben ik benieuwd naar het getal wat de dikte hiervan aanduid, bij HPI zijn er drie dikten bekend; #10.000, #30.000, #100.000, maar nu kent men daar ook pro grease Z167, en de silicone lube Z155, hoe dik moet ik deze inschatten???

Staat er op de verpakking nog meer gegevens buiten enkel het bestel nr.??? Heeft iemand hier ervaring mee en kan hij het verschil hier uitleggen/mededelen!!!

Dus als U serieuze gegevens heeft over dikten, of ervaringen met verschillende merken, laat van je horen. Zelfs een aanduiding dat de diff-substantie van het ene merk dikker, dunner of hetzelfde is dan het andere [zolang het maar serieus bedoeld is] is van harte welkom!!

Ik heb nu enkele diff-substanties uitgeprobeerd waar weinig verschil tussen zat, behalve dan de prijs, dit loopt soms van 4euro uiteen naar 14 euro voor maar enkele milli-liters. Ik krijg de indruk dat hier ons een rad voor het oog gedraaid wordt!!!

Wie wil en kan mij helpen om hier een beetje wegwijs in te worden.

m.vr.gr. Per.
 
ik weet dat er 2 standaarden zijn.

eerste is wt. (weight geloof ik) en dat zie je vaak terug in demperolie bv 30-40-50 wt.
de andere is cps, en dat zie je ook ooit, tamiya werkt daarmee.
zo zitten er in mijn dempers 400 cps.
hoe hoger is hoe dikker, geld voor bijde, in diffs van mijn mt rijd ik bv met 3000,10000 en 50000 cps

meer info op http://www.twf8.ws/new/tech/tip/shock.html
 
als je een dicht differentieel hebt, kun je 'm helemaal vullen met silicone......en de dikte van de olie bepaald dan de mate van sper...

bij andere diffs die niet helemaal (water)dicht zijn heeft 't weinig zin om ze helemaal te vullen......daarvoor is dan dat vet in verschillende diktes...

al vraag ik me wel af of dikker vet ook meér sper geeft...bij vloeistofdichte diffs zitten de tandielen helemaal ondergedompeld, en hierdoor heeft de olie meer ''grip'' op de tandwielen...

ik ben op een ander forum ooit een lijstje tegengekomen van verschillende merken silicone-olie, en hoeveel ze verschillen van elkaar...ik zal er eens naar zoeken.

http://www.gesilicones.com/gesilwizards/blending/fluid2.html?SMSESSION=NO hier alvast een calculator voor als je zelf wil gaan mengen :)

ik weet eigenlijk niet of ik wel naar andere forums mag verwijzen, maar op 't xray-forum staan verschillende soorten olie vergeleken tov. xray-olie.....het volgende topic gaat alleen maar over de dikte van silicone-olie:
http://www.teamxray.com/xforum/viewtopic.php?t=1680

ook de temperatuur heeft nog invloed op de dikte: hoe warmer hoe dunner (al lijkt het me sterk dat je hier iets van merkt)

TEMPERATURE-VISCOSITY CHART

TEMP.
C F
42 108 90 135 180 225 270 315 360 405 450 495 540 585 630 675 720
37 99 93 139 185 231 278 324 370 416 463 509 555 601 648 694 740
32 90 95 143 190 238 285 333 380 428 475 523 570 618 665 713 760
27 81 98 146 195 244 293 341 390 439 488 536 585 634 683 731 780
22 72 100 150 200 250 300 350 400 450 500 550 600 650 700 750 800
17 63 103 154 205 256 308 359 410 461 513 564 615 666 718 769 820
12 54 105 158 210 263 315 368 420 473 525 578 630 683 735 788 840
7 45 108 161 215 269 323 376 430 484 538 591 645 699 753 806 860
2 36 110 165 220 275 330 385 440 495 550 605 660 715 770 825 880
 
Ik heb zelf wel eens op een ander forum een draadje gestart over de verschillen in shock-oils, omdat ik daar ook mijn bedenkingen over had. Toen werd ik ook op de link geattendeerd die Erik hier heeft geplaatst, deze was zeer verhelderend over dat onderwerp. De link van d@nnis naar het "x-rayforum" sluit hier ook mooi op aan, en is intressant om te lezen, en vindt ik persoonlijk leuk omdat er nog meer mensen zijn die niet "klakkeloos" overal achteraan rennen, en alles wat men voorgeschoteld krijgt zomaar blindelings accepteren [ze bestaan dus nog]. De link naar de "olie-mixer" was mij ook bekend, alleen zegt mijn technische achtergrond dat ik hierover bedenkingen moet hebben, aangezien wij hier geen waterverf mengen maar 2 verschillende olieen. Bij mij weten en ervaring is het altijd nog zo dat een dunnere olie gaat "drijven" op een dikkere olie, maar door het heen en weer halen van de piston in je shocks, zou dit weer teniet gedaan worden.

Erik, ik heb ook een MT en ik zou niet weten waar het derde diff zit, mogelijk [gezien het gebruik van diff-olie] betreft het hier in je bericht om een marder???

D@nnis, bij diff-grease is het ook zo, hoe hoger het getal, des te meer lock-up [sper], bv bij HPI Z162 #100.000 is het vet zo dik dat je diff nauwelijks rond komt en bijna gelocked is tijdens het rijden. HPI160 #10.000 is daarintegen een stuk dunner en biedt bijna geen weerstand. [een hoger getal is niet alleen dikker maar ook "plakkiger" het zogehete "zuigend-effect"] Van deze eigenschap maakt men veelvuldig gebruik in een tandwiel-diff.

HOE HET VERSCHIL TESTEN VAN DIKTEN IN DIFF-GREASE, GROFWEG EN ZONDER SPECIALE APPARATUUR???

Je neemt een klontje diff-vet tussen duim een wijsvinger en maak een wrijvende beweging [internationaal gebaar voor money,money,money] de mate van stroefheid is bp, of het ene vet "dikker" is dan de ander wanneer je het vergelijkt. [tussen door met keukendoek de vingers goed afvegen] Ook wanneer je de vingers snel op en van elkaar trekt, zal een vet met een hoger getal een stuk "plakkiger ervaren. Bij #10.000 kost dit geen enkele moeite, bij #100.000 daarintegen lijkt het alsof je vingers aan elkaar geplakt zitten [zuigend effect].

Ik hoop dat met deze methode nog meer mensen aan de slag gaan, en hun ervaringen hier plaatsen, bijgestaan met merk en bestelnr, enz.

m.vr.gr. Per.

PS: d@nnis, Erik, nog bedankt voor jullie reactie. En "ver-linken" [naar een ander forum] lijkt mij niet strafbaar, en is wat mij betreft onder deze omstandigheden gewenst :wink:
 
Ik heb een truggy (een nitro buggy met een MT ombouw.
een centerdiff zit in het midden en verdeelt de kracht tussen voor en achter diff.
Deze heb ik heel dik gevuld.
 
Erikderaaf zei:
Ik heb een truggy (een nitro buggy met een MT ombouw.
een centerdiff zit in het midden en verdeelt de kracht tussen voor en achter diff.
Deze heb ik heel dik gevuld.

zo krijg je meer een ''all-wheel-drive'' effect.....laatst heb ik bij mijn buggy ook een keer dikkere siliconenolie in het middendiff geprobeert.
10.000w en 20.000w heb ik erin gehad.....nou heb ik er 5000w inzitten, en dat bevalt me beter eigenlijk.

bij een monstertruck moet er wel wat dikkere olie/vet in, vanwege de grote banden....

bij een dikker gevuld middendiff werd m'n buggy vrij snel oncontroleerbaar....(wel leuk om te zien trouwens :) )
 
http://www.gesilicones.com/gesilwizards/blending/fluid2.html?SMSESSION=NO hier alvast een calculator voor als je zelf wil gaan mengen :)
880

Even omhoog kicken!

Nu wil ik dus gaan difftunen en ik kan natuurlijk alle soorten kopen maar mengen van verschillende diktes kan natuurlijk ook....

Is er toevallig iemand die weet hoe je dat uit moet rekenen?

Ik dacht zelf aan 100ml 5.000 en 100ml 10.000 maakt 200ml 7.500 maar na even brainstormen heb ik het gevoel dat ik er helemaal naast zit!

Bolle
 
Back
Top