Bouwverslag het vliegbaar maken van een door mij zelf ontworpen drone

Discussie in 'Multicopters electronica' gestart door starrider, 1 dec 2014.

  1. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Dat stukje onder deze tekst werkt niet.
    Dat zijn dezelfde twee plaatjes.
    Wat is nu je probleem?
    Je moet hier in je post de nieuwe gegevens plaatsen anders houdt het hier gewoon op.
    Hier nog steeds dezelfde twee plaatjes verder niets.:confused:

    Ik ben benieuwd naar het vervolg van deze discussie maar de centrale vraag is lijkt me welke drie EDF s plus setup past er in en levert genoeg thrust voor dat gewicht incl extra motoren voor aandrijving.?
    En ik wijs nog even op de link naar de tri-copter waar overigens geen gewicht bij staat en de opmerking daar onder.

    Piloten-Status : kein Anfänger-Modell, Erfahrung mit Multicoptern oder FP / CP-Helis ist von Vorteil

    Om een idee te geven van het benodigde vermogen met een frame dat leeg al bijna een kilo weegt.

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/...ley_3300Kv.html?strSearch=Electric Ducted Fan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. starrider

    starrider

    Lid geworden:
    30 nov 2014
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Dronten Flevoland
    volgens mijn "berekening" zou er aan verticale "thrust" ca 380 gram en voor de horizontale "thrust" ca 660 gram aan "overwaarde" zijn, ruim voldoende dus ?
    noot; sorry maar de opmerking van de plaatjes begrijp ik dan even niet,
    mvgr
    dio
     
  3. nspierbundel

    nspierbundel

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    1.234
    Je plaatst 5 afbeeldingen en er werken maar 2. Daarna plaats je de 2 die wel werken opnieuw.

    Je berekeningen zijn niet zichtbaar.
    Mvg
     
  4. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Je hebt je totale gewicht van alle onderdelen bij elkaar (totale startgewicht) 2x nodig aan thrust om je hoverpunt op 50% throttle te krijgen. (en dat is het minimum om beetje normaal te kunnen vliegen)
    Als je aan vertikale thrust 380 gram "over" hebt, betekend dat dus dat je totale startgewicht minder is als die 380 gram, en dat lijkt me sterk.
     
    Laatst bewerkt: 16 jan 2015
  5. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Dat weet ik wel zeker:
    En ik neem aan dat dat nog zonder electronica, motoren, accu etc is.
     
  6. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Je hebt iets gebouwd met dit als inspiratie bron en dat ziet er fraai uit.

    [​IMG]

    Je hebt het vervolgens na gebouwd tot iets dat er wel op lijkt maar de vorm wijkt wel wat af maar dat maakt hier niet zo veel uit.

    [​IMG]




    Het resultaat is 75cm lang en dat is de spanwijdte van een gemiddeld indoor vliegtuig met een gewicht van 120 gram vliegklaar.
    Je hebt kennelijk alleen op het uiterlijk gelet en bent totaal voorbij gegaan aan het gewicht alhoewel het van koolstof is gebouwd.:confused:
    Jouw bouwwerk weegt leeg al 950 gram maar is niet afhankelijk van vleugelbelasting maar gaat naar mijn grove inschatting naar 3kg.
    Met de door mij genoemde EDF kom je echter nog lang niet aan de eigenlijk noodzakelijke 6kg thrust.

    Misschien ga ik van verkeerde veronderstellingen uit maar hoe stel je je het dan wel voor.
    Als je het over rekenvoorbeelden hebt dan zou ik die graag zien incl gewichten van de gebruikte onderdelen.

    Berekeningen.....waar?

    Met de mededeling dat het volgens jouw wel klopt komen we niet verder.:);)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. starrider

    starrider

    Lid geworden:
    30 nov 2014
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Dronten Flevoland
    [​IMG] hallo,
    hierbij mijn "berekening"
    hoop dat ie goed leesbaar is ?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Ik denk dat je fotoalbum op prive staat, dan zijn de fotos hier niet zichtbaar.
     
  9. starrider

    starrider

    Lid geworden:
    30 nov 2014
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Dronten Flevoland
    zie album
     
  10. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    ...
     
  11. starrider

    starrider

    Lid geworden:
    30 nov 2014
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Dronten Flevoland
    begrijp ik even niet
    als een heli hoffert, dan is de lift toch gelijk aan het gewicht !
     
  12. Caryl_Stuffertz

    Caryl_Stuffertz

    Lid geworden:
    13 aug 2014
    Berichten:
    192
    Dat is correct. Maar om op te stijgen heb meer lift nodig dan je gewicht. Je zorgt met je setup ervoor dat je hovert op 50% van je throttle. Hiervoor moet je voor je max throttle 2x zoveel lift hebben dan je gewicht.
     
  13. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    iets meer zelfs want de brain gaat tot max 80% anders kan die niet meer regelen.
     
  14. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Anders gezegd.
    Als je opstijgt of een bocht maakt heb je al meer lift nodig als het gewicht.
    Om te hooveren moet je eerst opstijgen.;)
     
  15. starrider

    starrider

    Lid geworden:
    30 nov 2014
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Dronten Flevoland
    heb even gegoogeld,
    zie hier voor een Hawker- Siddeley- Harrier is de S/G 1.1
    startgewicht 7830 kg en stuwdruk 84,5N
    en dit toestel kan ook hoveren !
    mijn model weegt 5641 gr. en heeft een stuwdruk van 6300 gr,
    dus zou mijn S/G 1.11 zijn en hoger dan de Harrier
    dus zou toch goed moeten zijn?
    bovendien is dit alleen bedoeld voor start en landen, de rest gaat mbv de horizontale stuwers.
     
  16. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Hoe denk je voldoende lucht aan te zuigen? Toch niet door die spleetjes in de romp hoop ik?
     
  17. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Dat is totaal niet met elkaar te vergelijken.:(;)

    En hoe veel snelheid heb je dan nodig om wat er aan vleugels aan zit voldoende lift te laten geven bij 5641gram.:confused::hammer:

    Hoe kom je aan dat gewicht?
    Zou je dat en de vleugelbelasting even willen voorrekenen.
    Hoe serieus zie je dit project zelf?
     
  18. nspierbundel

    nspierbundel

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    1.234
    Als het alleen om op te stijgen is zou ik zeggen doe het project in 2 fases.
    Fase 1 zou het vliegend maken van je model zijn, eventueel hand gooi start of bungee start.
    Zodra je model goed vliegt als vliegtuig kan je de verticale takeoff inbouwen.
    Dan kan je daarna het hooveren testen en kijken wat het extra gewicht tijdens vliegen doet.
    Als alles werkt kan je proberen van verticaal naar horizontaal te gaan.

    Neem voldoende ruimte bij testen 6 kg in iemands auto vliegen is Veel schade
     
  19. starrider

    starrider

    Lid geworden:
    30 nov 2014
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Dronten Flevoland
    nou niemand schijnt erg enthousiast te zijn wat betreft mijn misschien wel revolutionaire ontwerp !?
    alleen maar negatieve ipv opbouwende kritiek !
    ik ga het verder alleen proberen !
    en kom wel met een bouwverslag als alles werkt en vliegt.
    mvgr
    dio
     
  20. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Ik ben nogsteeds geinteresseerd in je ontwerp, leuke uitdaging!
    Het word alleen wel heel erg lastig als er niks van berekeningen tevoorschijn komen en als er al gelijk geroepen word dat er negatieve kritiek komt.

    Mijn tip: Bouw eerst een simpele tricopter om wat met de materie bekend te raken.
    Is dat gelukt kan je daar alvast je voortstuwing op testen en vervolgens als alles werkt zoals het hoort het geheel inbouwen in de romp.
     

Deel Deze Pagina