@Berrie:
Ja natuurlijk, graag zelfs! En als er nog wat komen: des te mooier!
Nog even over de vrijvliegerconversie. Je kunt inderdaad gaan vrijvliegen, en da's veel leuker dan je denkt wanneer je het nog nooit gedaan hebt. Maar toch nog even off topic dan:
of door wat met het zwaartepunt te rommelen (wat sowieso de prestaties negatief zal beiïnvloeden)
Zwaarder maken is inderdaad funest maar het verplaatsen van het zwaartepunt tot een stabiliteit van 10 of 15% is iets heel anders dan rommelen en heeft, mits uitgevoerd in combinatie met het aanpassen van de instelhoeken geen enkele invloed op het vlieggedrag van een dergelijke kist. Je stelt namelijk de hoofdvleugel gewoon weer in zoals dat was bij de vrijvlieger, maar nu met de mogelijkheid er enige controle op uit te oefenen, alle mythes ten spijt. Met de set up van een normale ouderwetse vrijvlieger (zeer achterlijk zwaartepunt, lange tailboom en het verrekte liftende stabilo) is er niet RC mee te vliegen. Overgevoelig voor pitch control en met een te geringe autostabiliteit. dat werd opzettelijk gedaan om overcompensatie bij verstoringen te voorkomen. Bij een RC model hoeft dat niet. Maar nogmaals: Het beinvloed het gedrag van de hoofdvleugel principieel niet, die wordt hetzelfde aangestroomd als de vrijvlieger.
De dynamiek van een zwever met een dergelijk profiel is, zoals je terecht opmerkt, heel gering, omdat alleen het bovenste gedeelte van de low drag bucket bruikbaar is. Bij lagere instelhoeken komt er alleen maar weerstand uit de vleugel. Omdat zo'n kist dus altijd met een extreem hoge Cl vliegt is bijtrekken in bochten (mits rustig gevlogen) veel minder nodig. In vroeger dagen werden zwevers met dergelijke vleugels (niet per se ex vrij vliegers, hoor) vaak alleen met een richtingsroer uitgerust. Nu RC niks meer kost en niks meer weegt kun je zo'n conversie net zo goed met hoogteroer uitvoeren, meer voor trim dan voor besturing.
Natuurlijk levert zo'n zwever naar hedendaagse normen een vlieggedrag als een dwijl, omdat er geen, maar dan ook echt geen, snelheid mee te maken is. Hence alleen bij windstil weer en rustige thermiek te vliegen. Maar geloof me dat het dan ook leuk kan zijn. Moderne RC zwevers kunnen een Cl van boven de 1 niet bereiken, maar met een dergelijke vleugel lukt dat wel, mits die paar aanpassingen correct zijn uitgevoerd. Bijzonder is dat die vrijvluchtprofielen hun presatie kunnen leveren bij veel lagere Re getallen dan moderne zwevers. De camber is weliswaar groot (7% is wel erg veel!) maar de profielen zijn zonder uitzondering dun. Je kunt er dan in een aasje wind aan de helling mee blijven hangen wanneer niks meer gaat, of op heel lichte avondthermiek vliegen die niemand meer benutten kan. En verder heb je inderdaad niks aan zo'n kistje. Maar om dan van een slechte prestatie te spreken vergt eerst een definitie van goed en slecht presteren.
Ik kom er hier niet meer op terug, ander zou kunnen. Het heeft met het oorspronkelijke onderwerp niets meer te maken.