@ Theo
Nee, we zijn het alleszins eens. We proberen volgens mij precies hetzelfde te zeggen, soms ben ik in mijn enthousiastme wellicht onduidelijk

. Ik vind dit zo'n mooi draadje, net als de micro's.
Hoe dan ook, het komt imho op hetvolgende neer: Ga wind achterna, zodra die van de heersende wind afwijkt en je treft meer thermiek. Wanneer de wind gewoon uit de heersende hoek komt kun je het best recht ertegenin vliegen.
@ Sietse
Bingo: Met je zwaartepunt naar achteren kun je met veel kistjes beter steken omdat ze dan niet zo sterk in pitch corrigeren. Het vlieggedrag an sich wordt niet veel anders maar het is gemakkelijker om em gedrukt te houden. Een tikje down en hij blijft ook zo liggen.
Wat je beschrijft is ook in mijn ogen precies het mooiste. Soms ga ik bij gebrek aan thermiek gewoon loopjes vliegen, of proberen rolletjes (met RE) te vliegen. Het gebeurt dan zo af en toe dat je zonder veel hoogte uit je tweede looping komt en alsnog het hele veld drie keer rond kunt. Geweldig!
@ Theo
Ons veld wordt ook door bos omgeven. Heel vaak gebruik ik het bosrandje om een beetje helling of licht DS te vliegen. Ik zal verder wel niet hoeven uitleggen hoe dat soms afloopt.
Een vergelijkbaar stuntje kun je hier op 500 m van mijn huis uithalen. Wanneer de wind N - NW is staat ie haaks op de oever van de rivier de Lek. Daar staat een hoge rietkraag op de oever, die soms (het moet allemaal kloppen, met lichte wind) als helling gebruikt kan worden. Je kunt dan op 6 a 10 meter blijven hangen. Een overtrekje loopt dan echter dramatisch af. Omdat je kist direct achter het riet duikt zie je em niet meer en hoor je na een seconde of twee een decent plonsje. Dan moet ik het water in om mijn kist te redden en snel naar huis om de electronica in de heteluchtover te leggen. Genante situaties spelen zich dus overal af, wil ik maar zeggen :wink:. De gemoeide electronica werkt tot op heden trouwens feilloos.