HET vliegtijdendraadje...

peytr zei:
Intussen hebben we Berrie's draadje zo'n beetje gekaapt. Ik post hier niet meer over dit onderwerp :oops:.

Wat krijgen we nou!! Dit forum is niet van mij! Ook dit draadje niet! Het is JUIST LEERZAAM om dergelijke diskussies te voeren. Daarom startte ik juist dit draadje.

Anyway, mjn 15sec heb ik verpulvert. Weet nog niet met hoeveel. Want pas na mijn laatste vliegbeurt heb ik de timer geprogrameert.

Ha, das een goeie :ontopic:- vraag!
Hoe timen jullie allemaal de vluchten?

Het enige dat ik nu geprobeert heb is op mijn horloge kijken, tijd onthouden, smijten en weer kijken als ie geland is. Werkt op zich wel, ik ben alleen niet zo goed in onthouden.... :roll:

Maar hoe interessant thermiek ook is, als we daarover doorgaan word dit nog een lang onderwerp idd. misschien een keer een nieuw topic openen.
Oh ja, vliegtijden: gister nog 2 uur gevlogen :D, maar dat was met mijn 1:1 parapent boven de duinen 8)

Ik heb de timer op de gas-stick van de zender zitten.
volgas is timer aan en dicht is timer uit, en ik moet het onthouden of opschrijfen, dat doet mijn zender nog net niet. Ik heb nog een timer op een druk-knopje zitten op een plek waar een wijsvinger bijkan (zijkant van de zender) voor als ik andere dingen wil timen. Ik kan er als ik het zou willen 3 dingen op het zelfde moment mee timen :lol:.

Ik combineer soms mijn timer met de switch waarmee ik van de START fase naar CRUISE of THERMAL ga. Meestal treft mij hetzelfde lot dat Berrie beschreef: Bij je beste vlucht heb je ofwel de timer niet gereset, of heb je em op een switch zitten die niet geactiveerd is.
Per saldo vind ik timen ook niet zo boeiend. Natuurlijk zijn de vliegtijden belangrijk, maar het heeft met mijn plezier in het vliegen minder te maken. Vaak zijn het niet eens de langste vluchten die je lol bezorgen, maar andere dingen. Lang blijven hangen op geringe hoogte, of onder de 20 meter tijd rekken door toch nog weer een nieuw stijggebiedje te vinden etc. Wanneer dat zich in 2 of 3 minuten afspeelt heb je de vlucht van de dag, terwijl hard omhoog minder boeit. Althans, zo is het voor mij.

Jippie.. Vanmiddag even wezen smijten, en ja hoor
eindelijk een echte bel, wel zo'n turbulent voorjaars ding waar je in moet vechten maar toch goed voor rond de 8 minuten.
Ik had natuurlijk geen timer bij me maar de kerkklok liegt ook niet.

later nog een vlucht van 2minuten, ook niet gek.

Model: highlight.

Mijn dag is helemaal goed.

G.J

lekker! gefeliciteerd. Ik ga zo nog ff met mijn miniDLG. mmh, wel aardig wat wind toch... morgen word het goed als het goed is. ben benieuwd wat er te halen valt..

Mooi, mooi, mooi, 8min is toch een hele vlucht zo uit het handje.
Ik weet trouwens niet hoe het jullie vergaat, maar met DLG vind ik altijd dat je je gaat vervelen wanneer het ding dan eindelijk omhoog gaat :D . Je loopt je drie slagen in de rondte (mooie naam voor een lokale DLG club trouwens : "Drie slagen in de rondte") te gooien en als ie dan omhoog gaat heb je het mooiste al weer gehad. Gelukkig komt er dan altijd wel weer sink voorbij en is het bij een DLG net alsof er een volwassen kerel op je vliegtuig gaat zitten.: Ze gaan snel omhoog, maar in sink ook omlaag 8O.

peytr zei:
Mooi, mooi, mooi, 8min is toch een hele vlucht zo uit het handje.
en is het bij een DLG net alsof er een volwassen kerel op je vliegtuig gaat zitten.: .

:lol: :lol: :lol:

Ik ga straks ook nog even ondanks de kracht 3 die mijn windmeter op het dak aangeeft. Eens kijken wat de micro dan doet. Dat vervelen als je al een tijdje hangt heb ik vaak na een kwartier al. Ligt ook aan de thermiek. Moet je vechten om boven te blijven dan is het leuk. Gaat het in forse klappen omhoo dan is de uitdaging gering.
Een tijd geleden was er zoveel thermiek dat ik dacht "ik ga eens kijken of ik het een middag vol hou. Na een uur de hele boel in een vrille gegooid en geland. :wink:

Jullie hebben gelijk, Het is de sport om hem omhoog te krijgen , maar als je eenmaal een comfortabele hoogte bereikt hebt dan is de sport er een beetje af.

Helaas moet ik vannacht werken anders was ik nog even gegaan.

Morgen weer proberen.

G.J.

Vandaag met de Candy van PAF (met hoogstartje +/- 20 meter) voor het eerst in de thermiek geweest, voor jullie natuurlijk gesneden koek, maar voor mij wel apart.
Hoe lang weet ik niet, niet op gelet. Vanwegen wegdrijven thermiek gauw weer terug gehaald.
Wordt snel kleiner aan het firmament 8O

Cancy vliegt leuk :!:

Taco.

Whoohoooo! Dat was lekker vliegen zeg :D.

:banana: 3:40 :banana:

Nu de aansturing van mijn MiniDLG goed is, vliegt ie echt heerlijk. Het gooien gaat echt superhoog!! Bij die 3 min 40 pakte ik na een stuk wind tegen een bel en hop, iets van 20 rondjes gevolgd. Uiteindelijk keek ik echt recht in de zon en zag ik niet meer goed hoe hij vloog. Toen maar weer het hele stuk wind tegen kruisen. Kwam ie zelfs iets hoger dan lanceerhoogte aan op de plek waar ik de 1e bel had. Daar nog heel ff wat gepakt, maar toen ging het naar beneden... WoW, wat een beleving :D.
Daarna nog vaak rond de 1,5 minuut. Prachtig! :zon:

Gefeliciteerd Sieste!

Mijn record staat nu op 1:20

Ik heb nog steeds niet onder de juiste omstandigheden gevlogen. :( :(

Mijn werphoogtes zijn nog zeker niet optimaal. In stille avond lucht is 40 sec. een standaard vlucht.

Hoe kan ik dat werpen trainen?
Hoe krijg je een goede overgang van "worp naar vlucht?"

gewoon heel veel gooien. Ik ben daarnet zo'n 2,5 uur achter elkaar bezig geweest. Voor de zekerheid halverwege ergens mijn accu'tje gewisseld.
Hij moet gewoon goed omhoog gaan uiteindelijk en dan vlak voordat hij stalled, moet je met wat "down" hem recht krijgen, dus van "worp naar vlucht". Gewoon veel proberen dus, vandaag is het bij mij ook pas voor het eerst echt goed gelukt. Ook echt hoog enzo. Zo hoog had ik nog nooit gegooid :D

Het helpt veel als je het veld waar je vliegt goed kent, en dus weet waar de belletjes meestal loskomen. Als je je DLG daarnaartoe werpt dan merk je gelijk dat het belletje de het vliegtuigje mee optilt en dan krijg je een heeeeel goede uitgangs hoogte. Ookal kun je deze bel verder niet gebruiken, die extra hoogte geeft je meer tijd om naar die echte bel te zoeken. Als je merkt dat een belletje niet toereikend is vlieg dan zo snel mogelijk ergens anders heen want naast het belletje zit een daalgebied.

Vandaag op het zelfde plekje als gisteren
een vlucht van 4min10 en een van 2min20
een aantal rond de minuut, en natuurlijk vele vluchten van rond de 30 a 40 sec.

Ik begin het aardig onder de knie te krijgen. Veel heel veel oefenen.

Wel een kick moet ik zeggen dat vliegtuigje als een stipje te zien, gewoon zo uit de hand.

I am hooked.

G.J

Jullie weten de spanning van het thermieken uit de hand goed neer te zetten. Vaak duurt het best even voor je precies goed zit, maar dan is het altijd de moeite waard geweest, 2, 4 of 15 minuten maakt dan eigenlijk niet uit.

Nog een tip (die iedereen wellicht al kent, maar toch).

Wanneer er een beetje wind is let daar dan op. Gooi niet gewoon de hele tijd maar wacht op flauwtes of windschiftingen. Wanneer de wind flauwt, wegvalt of zelfs 180 graden draait vertrekt er in de richting waar voordien de heersende wind vandaan kwam iets. Da's het mooiste, want die kant smijt je per slot van rekening al op;

Wanneer de wind 90 graden draait, smijt dan ook gewoon tegen de voordien heersende wind in en draai direct de opgetreden windschifting achterna etc.

Het streamertje aan de antenne kan bij DLG in die zin ook nuttige diensten bewijzen, maar gewoon de doppen open en opletten wat er om je heen gebeurt werkt eigenlijk beter. Dat is misschien wel het belangrijkste voordeel voor de DLGer: De vlieger staat zelf in de thermiek die gevonden moet worden. Dat wordt wel eens vergeten en bijgevolg niet op gelet.

Dat wist ik idd al wel peytr. Vandaag ook heeeel duidelijk gemerkt ja! Op het gegeven moment stond ik op het punt waar volgens mij de belletjes los zouden moeten komen. Paar keer toen ik laag (<3 meter) aankwam, Viel de wind ff weg. waarschijnlijk vormde zich daar dan de bel die een beetje wachte om op te stijgen. want ik heb 1 keer vanaf die 3 meter (op stallsnelheid :D ) nog 5 rondjes om mij heen gevlogen waarbij ik snelheid op kon bouwen en daarna mee omhoog :D. Dat geeft idd echt zoooooooooo'n kick!!!!!!

Maar ik ken het ook al van paragliden. Sta je op de helling met je scherm boven je, kan de wind ook ineens 90 graden draaien, ff corrigeren, wachten op de bel, windje van voor, belletje, en hop :D de lucht in uit stilstand :D.

Ik stond idd ook echt te flippen na die 3:40 :D

@ Peytr,

Andere uitleg maar volgens mij komt het op hetzelfde neer. Of zit ik er naast?
Waar een bel ontstaat/is gaat warme lucht omhoog. Terplekke wordt dus lucht uit de omgeving aangezogen. Stel het is windstil en er blaast ineens wat wind in je rug. Dat betekend dat voor je een bel is. Toch?
Met deze kennis heb ik in ieder geval regelmatig een belletje gepakt.

Vanmiddag met de megalight naar het veld. Windje kracht 2 met schieters naar 4. Meerdere malen in een belletje gezeten die boven het bos wegdreef. De Megalight vliegt megaslecht tegen de wind in en daarom is het zaak tijdig de bel te verlaten om weer terug te kunnen komen. Na een vlucht van 6 minuten was het weer eens zover. De bel verlaten om terug te steken en dan zit die volwassen kerel weer op je kist zoals Peytr zegt. Het ging hard naar beneden en niet vooruit.
Ja hoor daar hing hij weer. Boven in een eikeboom dit keer. Naar huis om een hengel te halen.
Mijn buurman zei nog "ga je vissen?" nee joh, vliegen dat zie je toch. Die man snapt het niet :wink:
De hengel was net te kort en ben er maar weer ingeklommen om hem er zonder schade weer uit te halen.
Pfffff wat een sport. :P

hahaha, dat wind tegen vliegen viel me (vooral die keer) echt mooi mee. hij bleef best op hoogte. Misschien komt dat omdat ik mijn zwaartepunt vrij ver naar achter heb liggen (erg ver). Hij blijft gewoon heel mooi rechtdoor knallen.

@ Theo

Nee, we zijn het alleszins eens. We proberen volgens mij precies hetzelfde te zeggen, soms ben ik in mijn enthousiastme wellicht onduidelijk :oops:. Ik vind dit zo'n mooi draadje, net als de micro's.
Hoe dan ook, het komt imho op hetvolgende neer: Ga wind achterna, zodra die van de heersende wind afwijkt en je treft meer thermiek. Wanneer de wind gewoon uit de heersende hoek komt kun je het best recht ertegenin vliegen.

@ Sietse

Bingo: Met je zwaartepunt naar achteren kun je met veel kistjes beter steken omdat ze dan niet zo sterk in pitch corrigeren. Het vlieggedrag an sich wordt niet veel anders maar het is gemakkelijker om em gedrukt te houden. Een tikje down en hij blijft ook zo liggen.

Wat je beschrijft is ook in mijn ogen precies het mooiste. Soms ga ik bij gebrek aan thermiek gewoon loopjes vliegen, of proberen rolletjes (met RE) te vliegen. Het gebeurt dan zo af en toe dat je zonder veel hoogte uit je tweede looping komt en alsnog het hele veld drie keer rond kunt. Geweldig!

@ Theo

Ons veld wordt ook door bos omgeven. Heel vaak gebruik ik het bosrandje om een beetje helling of licht DS te vliegen. Ik zal verder wel niet hoeven uitleggen hoe dat soms afloopt.

Een vergelijkbaar stuntje kun je hier op 500 m van mijn huis uithalen. Wanneer de wind N - NW is staat ie haaks op de oever van de rivier de Lek. Daar staat een hoge rietkraag op de oever, die soms (het moet allemaal kloppen, met lichte wind) als helling gebruikt kan worden. Je kunt dan op 6 a 10 meter blijven hangen. Een overtrekje loopt dan echter dramatisch af. Omdat je kist direct achter het riet duikt zie je em niet meer en hoor je na een seconde of twee een decent plonsje. Dan moet ik het water in om mijn kist te redden en snel naar huis om de electronica in de heteluchtover te leggen. Genante situaties spelen zich dus overal af, wil ik maar zeggen :wink:. De gemoeide electronica werkt tot op heden trouwens feilloos.

Back