Het vliegtuigje starten!

• Topicstarter Topicstarter Alex4tune
  • Startdatum Startdatum
A

Alex4tune

Guest
Hoe start je een vliegtuigje is mijn vraag .
Ik weet dat je het met een vinger kan doen maar ik heb al wat verhalen gehoort dat iemands zijn vinger er werd afgehak,
omdat hij het niet snel genoeg weghaalde .
Bestaan er electrische startdingen zodat het wat veiliger is of
maak het niet zoveel uit ??

alvast bedankt
Gr Alexander

Met die elektrische kan, zeker een beginnende vlieger, gerust e.e.a. kapot draaien. Zoals Ron ergens had geschreven : Niet aanschaffen, met het elektrisch aanrossen van je verbrandindingsmotor, zul je nooit feeling voor motoren krijgen. Verder kan je drijfstang verbuigen als je motor verzopen is en de zuiger blokkeert. Verder scheelt het je 75€ voor startmotor en accu.

Voor de veiligheid zijn er voor een paar eurootjes bij de modelbouwzaak startvingers te koop. Isniets meer dan eenklein buisje wat jeover je vinger steekt. Kan er weinig gebeuren ;)

Marco.

ik start m'n motor met een stukje bamboe met wat ducktape er ommheen, lekker goedkoop en makkelijk :oops:

hoe een motor starten?:
Je zet het gas helemaal open en zet je vinger op de carbarateur, dat grote gat voorop de motor, zodat hij geen lucht kan aanzuigen. Dan draai je de propeller tegen de klok in, zodat de motor brandstof aan zuigt, je ziet de brandstof daar je slangetje gaan, als je alleen luchtbelletjes ziet is er iets mis met je tank. Je draait een stuk of 5x(dat is bij elke motor anders)Je hebt nu gechoked.
Je haalt je vinger van carburateur en zet het gas op stationair. je zet de gloeiplug klem erop, zodat er spanning op de gloeiplug staat. Je houd je toestel goed vast met 1 hand of laat hem door iemand anders vasthouden en dan ga je met een stokje tegen de proppeler duwen, na een paar keer slaat hij (als het goed is)aan

:DAha dat is dus de goedkope veilige manier .
Ik denk dat ik het eerst zo is ga proberen weet ik teminste zeker dat ik mijn vinger niet kwijt raak !!

bedankt voor de info
gr Alexander

Alexander,

De meste ongelukken gebeuren niet tijdens het starten van de motor.
Zeker niet als je een startvinger gebruikt.
Waar het meestal misgaat is het afhalen van de gloeiplugklem of het afstellen van de motor.
Mensen willen dat even snel doen, en grijpen dan door de propellor heen, ipv erlangs. Dat gaat niet.......

Veel ongelukken zijn te voorkomen door jezelf goede gewoontes aan te leren. 2 schroevendraaiers voor de wielen, kan het moxdel niet ineens naar voren schieten naar waar jij zit te starten. Als de motor loopt achtter het toestel gaan staan en dan pas gleoiplugklem erafhalen en motor afstellen. Dat soort leine dingetjes.

Gerben

Ik gebruikte altijd een koperen pijpje met een rubberen slang erom heen.
Kost niets.
Kijk alleen wel uit dat je de stel naald niet kapot slaat.
En laat vooral als je beginner ben iemad je vliegtuig vasthouden.
Of steek een paar schoevendraaiers in de grond voor het landingsgestel.

Bedankt :D
ik zal goed uitkijken met het starten en eruit halen van de gloeiplug ( weet niet echt wat dat betekend )

bedankt voor de info
Gr Alexander

Zaag gewoon de top van een oude bezemsteel af, en je hebt een perfecte chickenstick. ;)

starten is niet zo moeilijk, maar gevaarlijk is het niet echt, het enige is dat mijn slagader bijna werd door gesneden door de propeller. Dit was mijn eigen fout omdat ik werd afgeleid, dus als je een beetje oplet is het niet gevaarlijk, verder moet je een startvinger of het mietjes stikje gebruiken.

Ik heb in al die jaren dat ik modelvlieg en motoren afgesteld heb, nog nooit in de prop gehangen met mijn vingers. Wel sloegen die oude diesel motoren en die kleine cox-achtige motoren wel eens terug maar dat was je dan meestal zelf wel schuld.
Om de motoren te starten gebruik ik gewoon een rubberen startvinger om mijn vingers te beschermen, meer niet. Op deze wijze heb ik het meeste gevoel voor de motor.
En zoals Gerben al zei zodra de motor loopt erachter gaan staan en vandaar uit de motor afstellen en de klem verwijderen. Wel de laatste jaren met die scherpe APC props veel van die rubberen vingerbeschermers verbruikt. Deze props zijn prima voor de gevorderde maar voor de beginner zijn die oude vertrouwde Graupner props nog het beste.

:D Bedank voor de info
ik wou al bijna vragen of iedereen een ongeluk heeft gehad met de prop , zo te zien dus niet.
Ook bedankt over de info van de props , weet nu gelijk dat ik ze van graupner ga kopen :D

Gr Alexander

CLUB!!!! Dit leer je niet door te lezen, dit moet je voorgedaan krijgen, zien, ruiken en voelen. Aangezien je motor waarschijnlijk nog niet goed afgesteld is, zal het je soieso grote moeite kosten, ondanks bovenstaande tips, om de motor te starten. Ik hoop dat je niet van plan bent in je uppie te gaan vliegen. Twee overzichten van clubs, ze overlappen elkaar en zijn geen van beiden volledig:
http://www.modelvliegsport.nl/service/clubs/index.htm
http://www.airtoi.nl/clubs.php3

Zoals ze altijd tegen de beginners zeggen die dezelfde vragen steeds schrfijven !! Leest eerst de hele forum door !! Daar staat alles wat ik ga doen :D(het is bedoelt als een grapje)

Gr Alexander

kunt ook net als ik gedaan hebt een stukje uit een dikke tuinslang snijden! werkt super en de prop blijft ook nog een beetje heel. (soms zijn er mensen echter niet blij als je een stukje uit de tuinslang haalt(lol)) :lol:

De allerbelangrijkste tip bij het starten: Blijf ten alle tijde supergeconcentreerd bij het startren en afstellen van je motor en laat je nooit afleiden. Tip voor de toeschouwers: ga niet met iemand praten die nog met het starten van zijn motor bezig is. Verder ben ik het met Ron eens dat je het starten en afstellen van een motor moet voorgedaan krijgen, om het gevoel voor de techniek te krijgen. Heb je eenmaal gevoel om met een verbrandingsmotor om te gaan, dan ga pas te werk met een electrische starter.

Gr. Bert

Back