Het Walkera CB100 topic

Nou, na 1 accu stevig aanklooien en een setje main blades naar de klote geholpen te hebben heb ik hem nu toch wel aardig onder controle!

Hoveren boven een woonkamertegel van 60x60cm lukt best wel goed, als mede het opstijgen en landen.
Wel heb ik flink wat moeten trimmen, sommige staan bijna in hun uiterste! Maar zolang het op deze manier goed gaat hoef ik nog niet te gaan schroeven!

Volgende lipo erin en eens kijken wat we er deze keer mee kunnen doen!

Mooi dat je zo veel progressie maakt.

En dat sleutelen aan Walkera heli's stelt weinig voor.
Tussen:
4971616246_0a152e1f7c_z.jpg

en

4971002789_83a3354020_z.jpg

Zitten slechts een paar schroefjes en de soldeerbout opwarmen.

Net als tussen deze, maar dan zonder solderen
4971002241_befea62db9_z.jpg

4971002467_d530dffd94_z.jpg

Belangrijkste is goed gereedschap en voldoende reserve schroeven.
Onderdelen per sectie (staart, kop, onderstel, etc) in een apart bakje bewaren tijdens het sleutelen. En ook vast losdraaien boven een bakje, de ieniemienie schroefjes willen nog wel eens wegglippen :cool:

Vroeg of laat vlieg je schade en dan is het wel zo handig dat het apparaat te repareren is. Ook lachen zijn de CB100 onderdelen prijzen, kosten echt geen drol. Bestel ze meestal bij RCHellevoet of RCvliegshop. Leveren beiden de volgende dag mits voor 15:00 (?) besteld.

Heeft iemand nog wat tips voor het afstellen van de gyro?
Bij elke lipo wissel moet ik de trim van mijn rudder weer aanpassen... ik weet niet of dit met de gyro te maken heeft, maar deze zou er toch juist voor moeten zorgen dat de heli niet gaat draaien!

Overigens heb ik hem nu een volle slag naar de plug gedraaid, echter terugdraaien heeft ook geen merkbare invloed...

Bij elke lipo wissel moet ik de trim van mijn rudder weer aanpassen... ik weet niet of dit met de gyro te maken heeft, maar deze zou er toch juist voor moeten zorgen dat de heli niet gaat draaien!

Overigens heb ik hem nu een volle slag naar de plug gedraaid, echter terugdraaien heeft ook geen merkbare invloed...

Moest je bij Walkera heli's niet na het aanpassen van de gyro setting de akku even loshalen en weer aansluiten?

Dat meer naar links draaien als de batterij leger raakt is een gevolg van de 2-motorige constructie. Overigens was het me nog niet opgevallen tot ik je bericht las en er op ging letten. Heb de trims altijd neutraal staan en compenseer kleine afwijkingen wel met de sticks. Grote afwijkingen kan je corrigeren met de pushrods (langer / korter maken).

Gyro naar + draaien als de heli als een gek rondtolt (bijv na een crash of nieuwe staart / motor). Naar - draaien als de staart overcorrigeerd.

Ik zie dat ze een flinke partij Walkera binnen hebben gekregen. Voorraad van de CB100 stond een flinke tijd op 0 of zelfs in de min... Die 4#6 mag ik volgende maand even proberen op een meeting. Ben benieuwd... Maar inderdaad supermooie prijs. Zal zijn omdat de V series er ook bij HK er aan zit te komen. Viel me op dat die er zowieso nog niet bij staan nu..

Ik zie dat ze een flinke partij Walkera binnen hebben gekregen. Voorraad van de CB100 stond een flinke tijd op 0 of zelfs in de min... Die 4#6 mag ik volgende maand even proberen op een meeting. Ben benieuwd... Maar inderdaad supermooie prijs. Zal zijn omdat de V series er ook bij HK er aan zit te komen. Viel me op dat die er zowieso nog niet bij staan nu..

Heb me kunnen beheersen en de creditkaart ongebruikt gelaten :cool:

4#6s lijkt een prachtige heli, maar ga de specs beter bekijken en kom tot de conclusie dat het een net niet heli is. Prachtige techniek, maar wel volledig aangedreven door hetzelfde motortje dat bij de CB100 alleen de main-rotor bediend. Is wel te pimpen met een zwaarder blok, maar daar ga je alweer. Bovendien zijn de looks veel minder dan van de CB100.

CB100 is gewoon af en berekend op haar taak: huiskamerracen en te redden uit onmogelijke situaties :rolleyes:

Een reserve-exemplaar is ook weer zoiets, voor die 6-7 tientjes incl. verzending kan je ook een berg onderdelen kopen mocht het wel goed misgaan.

Jammer dan van het CB100 TBE effect als je handsoff wil stilhangen in de lucht, apparaat is gemaakt voor stickbangende indoor-actie's :worship:

TBE betekent toch echt dat er iets niet helemaal goed zit. Een 45 graden flybar setup moet gewoon bijna net zo stil blijven hangen als een coax. Hooguit een beetje drift vanwege de wervelingen die de heli binnen veroorzaakt, maar TBE betekent: probleem. Met sturen kun je wel voorkomen dat je er last van hebt, maar ik zou je toch aanraden om eens te kijken of er iets misschien niet soepel genoeg loop, de links, flybar etc...

Ik heb eigenlijk ook geen last van het TBE. Ik vind het nog wel lastig om precies de juiste hoeveelheid vermogen te pakken te krijgen om hem niet hands-off te laten stijgen of dalen. Maar behalve dat is 'ie behoorlijk rustig te krijgen...

Ik heb eigenlijk ook geen last van het TBE. Ik vind het nog wel lastig om precies de juiste hoeveelheid vermogen te pakken te krijgen om hem niet hands-off te laten stijgen of dalen. Maar behalve dat is 'ie behoorlijk rustig te krijgen...

Ik heb er ook geen last van, het viel op toen ik erop ging letten nadat ik zoiets gelezen had in een vergelijking tussen de CB100 en 4#6S.

Heli begint in "perfect" getrimde staat na een seconde of 2 rondjes linksom te zweven, deze rondjes worden wel steeds groter, dus eigenlijk een omgekeerde TBE.

Heli staat nu weer op zijn Flying Bastards getrimd, licht naar voren. Is beter voor de snelheid :D

Als je wat moeite met de juiste gaspositie hebt kan je de stick wat langer draaien, geeft een rustiger gasgeefbeeld.

TBE wordt veroorzaakt door onbalans in de kop of als de hoofd as wat krom is. tevens kunnen de bladeholders wat verbuigen zijn na een crash.
Zelf was ik ervan verlost door de hoofd as en bladeholders te vervangen.

TBE wordt veroorzaakt door onbalans in de kop of als de hoofd as wat krom is. tevens kunnen de bladeholders wat verbuigen zijn na een crash.
Zelf was ik ervan verlost door de hoofd as en bladeholders te vervangen.

Wellicht is 1 van de bladehouders de oorzaak, schroefdraad is kapot en het blad zit met een maatje schroef groter vast aan alleen de bovenkant.

Het nare van dit soort problemen (TBE) is dat je het pas merkt als je "ongewoon" gaat vliegen (handsoff), bij normaal gebruik merk je er niks van.
Maar eenmaal opgemerkt wil je het wel oplossen...

Setje bladeholders gaat dus mee in de volgende onderdelenbestelling.

Omdat het toch wel een leuk helietje is ook maar meteen een reserve exemplaar besteld bij HK.

Bestelling voor micro-deans is ook gedaan, heb de indruk dat de standaard stekkerverbinding wat minder wordt.

Heb ze hier besteld:
Air Craft - Electric R/C Aircraft World Shop

Leveren alleen per set a $1,55, verzendkosten zijn $2,50.
Is een beetje aan de prijs voor een $0.10 stekker, maar bedrijven die ze wel los leveren rekenen meer verzendkosten.

Ik heb even een filmpje gemaakt van mijn probleem:
KDjpol-ro_0[/media] - Walkera CB100 rudder trim problem

Denk dat het vrij uitleggend is; momenteel staat mijn rudder volkomen naar rechts getrimmed, maar toch blijft de heli nog draaien... ik zou zeggen de gyro moet dit voorkomen, maar niets is minder waar.

Als iemand me kan vertellen hoe ik dit kan verhelpen zou al een enorme hulp zijn in het leerproces!
Bedankt!

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb even een filmpje gemaakt van mijn probleem:
KDjpol-ro_0[/media] - Walkera CB100 rudder trim problem

Denk dat het vrij uitleggend is; momenteel staat mijn rudder volkomen naar rechts getrimmed, maar toch blijft de heli nog draaien... ik zou zeggen de gyro moet dit voorkomen, maar niets is minder waar.

Als iemand me kan vertellen hoe ik dit kan verhelpen zou al een enorme hulp zijn in het leerproces!
Bedankt!

Check of de staartrotor niet slipt en of deze helemaal in orde is. De kleine pennetjes moeten wel in de motor geprikt worden anders slipt deze door.

De pennetjes zitten inderdaad in de motor en de rotor slipt dus niet door.
Is het mogelijk om de huls waar de rotor aan vast zit los te halen?

...wonderbaarlijk genoeg doe hij het opeens wel goed, maar ik heb zo'n vermoeden dat het bij de volgende lipo wel eens heel anders kan zijn...

Weet niet of het hier al eerder gepost is, maar eigenlijk elke CB100 vlieger moet even een kijkje nemen op :: Micro Heli Concepts ::

Site van paar jongens die ook zeer actief zijn op rcgroups en customized onderdeeltjes maken voor de CB100. Vooral hun raised motor tailcase en CF tailfin zijn echt fantastisch, daarmee behoren alle problemen met de tail tot het verleden.
Niet duur en ook verzending is goed te doen ondanks dat ze vanuit Australie opereren.

En voor degene die de stock motor te duur vinden, deze werkt ook perfect:

HobbyKing Online R/C Hobby Store : hexTronik 2 gram Brushless Outrunner 7700kv

Dank voor deze staartmotor tip.

Voorlopig ben ik gestopt met onderdelen bestellen, naast het TBE effect begon de heli ook te schudden en overcorrigeren op de staart na een aanvaring met de gordijnen.

Wacht even af hoe een verse CB100 vliegt met de ervaring van nu.
Kale CB100 kost echt geen drol meer bij de Hobby-Koning:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Walkera CB100 Metal Edition w/ 2.4GHz Double Brushless system BNF

Daarna beslissen om door te gaan met dit type of toch een andere.

In de tussentijd lekker buitenspelen met een mini-speedboot:
R9xL3nqbW2A[/media] - Joysway Offshore Warrior RC Powerboat - VERY FAST!

Ook leuk, ondanks dat de broek soms uit moet om het bootje te redden :cool:

Tjonge die speedboot gaat hard! Moet toch wel regelmatig omslaan lijkt me!

Verder inderdaad die BNF versie kost niet zo heel veel en is nog een overweging waard als echt vanalles naar de klote is.

Die custom parts zijn ook wel erg leuk, maargoed eerst maar eens het ding zo onder controle krijgen! Met name de tail out en zijdelingse controle is nog lastig!

Is heb bij jullie overigens ook zo dat de tail rotor elke keer weer anders reageert?
Na een crash ofzo begint hij flink naar een kant te draaien, even de accu eruit en weer erin is voldoende om dit te verhelpen. Bovendien is het per accu weer iets anders... naja zolang je ermee om leert gaan is het goed denk ik :P

Vandaag de micro-deans binnengekregen en ook Japanners houden niet van belasting betaling. Declared value $2.75 (echte waarde $7,75) :p

Binnenkort de soldeerbout opwarmen als de nieuwe CB100 is ingevolgen.

Back