Het weer opstarten van een motor.

Goedendag, nadat mijn model auto zo'n 5 jaar heeft stilgestaan wil ik weer beginnen. Er zit een thunder tiger gp .10 in. Gedemonteerd en in een opstelling gezet voor het opnieuw starten en afregelen. Nieuwe pluggen en brandstof gekocht.

Start niet, zuigt niet aan maar blaast eerder.

De zoekfunktie gebruikt, toegepast, maar daar krijgt eenieder hem uiteindelijk wel aan het janken, ik dus niet.

Mijn vraag, moet je de uitlaat aansluiten voor de druk of kan het ook zonder zoals ik hem nu heb opgsteld?

Helpt een warmere plug, de fabrikant geeft zelf aan dat een hot plug als de os 8 gewenst is. er zit nu een medium cold in.

Bedankt voor het eventuele antwoord, Ad

een uitlaat is wel wenselijk, deze zorgt voor druk in de tank doormiddel van het slangetje dat op de tank dop aangesloten zit.
als de motor een trekstarter heeft eerst even een paar keer trekken met je terwijl je de uilaat dicht houdt todat er brandstof bij de carburateur is. dan je gloeier op de plug en aantrekken.

zo weggelegd door de vorige eigenaar. Koste inderdaad wel wat moeite hem weer gangbaar te krijgen. Er zit voldoende compressie op dus dat is welgoed denk ik. Openmaken heb ik nog nooit gedaan, wat levert dat op?

Ad

dan kun je eens kijken hoe het blok er van binnen uit ziet.
als je krukas compleet verroest is zal het namelijk heel moeilijk worden om je moter ooit weer te laten lopen.

je kunt ook de carb er eens af halen en dan kijken. dan zie je niet de hele krukas maar krijg je wel een indruk. het blok openmaken KAN je een pakking kosten en die heb je hard nodig om het blok weer af te sluiten

Na weer een vruchteloze poging met uitlaat eraan en blokje opgewarmt met een fohn viel het me weer op dat als je je vingeer op de venturie houd alle nitro terug het tankje in wordt geblazen. Dat kan toch niet? Dus de volgende aanwijzing gevolgd en het blokje gedemonteerd op de zuiger na die ik niet van de krukas kan krijgen. De zuigerwand ziet er netjes uit, alleen wat loopsporen. Krukas loopt mooi rond en is niet verroest. Alleen, kan het zijn dat de krukas met de klok mee moet lopen? De trekstarter die er aan zat trekt de as tegen de klok in, kan het zijn dat hij met de klok mee moet draaien en dan zuigt ipv blaast?

Vreemd niet, Ad

Na weer een vruchteloze poging met uitlaat eraan en blokje opgewarmt met een fohn viel het me weer op dat als je je vingeer op de venturie houd alle nitro terug het tankje in wordt geblazen. Dat kan toch niet? Dus de volgende aanwijzing gevolgd en het blokje gedemonteerd op de zuiger na die ik niet van de krukas kan krijgen. De zuigerwand ziet er netjes uit, alleen wat loopsporen. Krukas loopt mooi rond en is niet verroest. Alleen, kan het zijn dat de krukas met de klok mee moet lopen? De trekstarter die er aan zat trekt de as tegen de klok in, kan het zijn dat hij met de klok mee moet draaien en dan zuigt ipv blaast?

Vreemd niet, Ad

Mijn eerste gedachte was dat de boel de verkeerde kant uit draaide, maar met een trekstarter kan dat bijna niet....

Om het toch maar even uit te sluiten: kijkend vanaf de koppeling kant draait de kruk-as tegen de klok in, kijkend vanaf de trekstarter kant draait hij met de klok mee.
En voor het geval er nog steeds verwarring is: als het gat in de krukas onder de carburateur komt, moet de zuiger omhoog gaan, dan draait de motor de goede kant op....

Groet, Bert

de andere kant in draaien kan niet.
dan slipt je one way lager.

als het onewaylager verkeerd om gemonteerd zit kan het wel, maar volgens mij bedoeld ad dat de trekstarter die gemonteerd zit de verkeerde is, eentje voor een motor die andersom draaid dan de meeste motoren.
bij de meeste motoren als je achter op de motor kijkt draait de motor rechts om. dus met de klok mee.
als de motor links om draait terwijl deze bedoeld is om rechts om te draaien druk je inderdaad de brandstof terug de tank in, als ik me niet vergis. dan is de inlaat open terwijl de zuiger richting onderste dode punt beweegt.

Bedankt Bert, als ik de krukas tegen de klok in draai dan komt de cilinder omhoog. Dat is dus opgelos het is een gewone linksom draaiende motor. Maar nu, hoe kan hij dan de benzine uit de leiding blazen? Het motortje weggooien kan altijd nog het steld me alleen voor een raadsel.

Nu gewoon weer in elkaar bouwen en doorgaan met proberen?

Ad

hoe is de compressie? misschien dat de loopsporen toch te diep zijn dat daardoor de compressie verloren gaat langs de zuiger?

Ik voel wel een horizontale speling op de krukas van 1 a 1,5mm.

Normaal?

Ja zoiets zou het moeten zijn, dat de compressie langs de zuiger gaat en er overdruk in de ruimte eronder komt.

Ad

is dit speling op de lagers? of glijd de krukas als het ware door de binnenring van de lagers?
bijde niet goed, bij speling op de lagers is het verstandig om nieuwe te kopen. maar ik zou eerst even checken hoe de compressie is. de plug in de kop draaien om de compressieruimte af te sluiten en dan aan de krukas draaien om te voelen of je weerstand voelt als de zuiger de uitlaatpoort gepasseerd is tijdens het omhoog bewegen van zuiger.

als het onewaylager verkeerd om gemonteerd zit kan het wel, maar volgens mij bedoeld ad dat de trekstarter die gemonteerd zit de verkeerde is, eentje voor een motor die andersom draaid dan de meeste motoren.
bij de meeste motoren als je achter op de motor kijkt draait de motor rechts om. dus met de klok mee.
als de motor links om draait terwijl deze bedoeld is om rechts om te draaien druk je inderdaad de brandstof terug de tank in, als ik me niet vergis. dan is de inlaat open terwijl de zuiger richting onderste dode punt beweegt.

holy *bleep* lees hier pas voor t eerst dat je uiteraard dat lager verkeerd om kan zetten hahah, dan moet ik toch even 1 van mn auto's gaan checken... kan zijn dat ik deze fout het gemaakt bij t monteren van mn Kyosho Mooneyes Nitro Van :cool: thnx man, je geeft echt goede en intressante adviezen! heb stiekem je posthistorie nml doorgelezen :pc:

*disclaimer: nee ik ben geen stalkert hehe*

Back