Hallo mede modelbouwers,
Ik heb na jaren de bouw van de Smit Hunter weer eens opgepakt en nu zit ik met een uitdaging. Ik had ooit het plan opgevat om zoveel mogelijk functioneel te krijgen op dit schip. Het was al een uitzoekerij wat de bediening van de vele functie's betreft maar dat probleem is nu getackeld, buiten de bediening van de boegschroef de roeren en de 2 hoofdmotoren heb ik tot max 112 schakelende kanalen tot mijn beschikking..Lang leve de Electronica 8O. Maar het laten bewegen van de kraan op het schip is different koek, daar het maar 3 functies betreft roteren, toppen en hijsen. Het toppen heb ik wel eens geprobeerd met een servo maar dat was geen succes op het moment van aanzetten van de ontvanger, maar doordat de servo's zochten naar de nul instelling werd de kraan bijna benedendeks getrokken :?
Zelf zat ik te denken aan holle assen ( 2 assen in elkaar ) voor het toppen en roteren, door de binnenste holle as kan dan het hijskabeltje, zodat de hijsfunctie geen hinder heeft van de 2 andere ( het roteren dan wel toppen ). De binnenste holle as kan dan de fuctie van het roteren op zich gaan nemen. De buitenste as als aandrijving voor het omhoog duwen of omlaag trekken van de remkabel door de hydraulische cilinder van de kraan om deze te laten toppen.
De kraan is nog de eerste welke op de Happy Hunter dienst deed, dus niet na de kraan die is geplaatst na de zoveelse ombouw en aanpassing door Smit. Met andere woorden het is geen telescopische kraan dat scheelt weer een fuctie :lol:
Wie heeft hier ervaring mee en kan mij eventueel wat tips geven om het een en ander voor elkaar te boksen...
Alvast mijn dank,
Groetjes Martin
P.S. Op onze website heb ik enkele foto's staan van de bouw.
Ik heb na jaren de bouw van de Smit Hunter weer eens opgepakt en nu zit ik met een uitdaging. Ik had ooit het plan opgevat om zoveel mogelijk functioneel te krijgen op dit schip. Het was al een uitzoekerij wat de bediening van de vele functie's betreft maar dat probleem is nu getackeld, buiten de bediening van de boegschroef de roeren en de 2 hoofdmotoren heb ik tot max 112 schakelende kanalen tot mijn beschikking..Lang leve de Electronica 8O. Maar het laten bewegen van de kraan op het schip is different koek, daar het maar 3 functies betreft roteren, toppen en hijsen. Het toppen heb ik wel eens geprobeerd met een servo maar dat was geen succes op het moment van aanzetten van de ontvanger, maar doordat de servo's zochten naar de nul instelling werd de kraan bijna benedendeks getrokken :?
Zelf zat ik te denken aan holle assen ( 2 assen in elkaar ) voor het toppen en roteren, door de binnenste holle as kan dan het hijskabeltje, zodat de hijsfunctie geen hinder heeft van de 2 andere ( het roteren dan wel toppen ). De binnenste holle as kan dan de fuctie van het roteren op zich gaan nemen. De buitenste as als aandrijving voor het omhoog duwen of omlaag trekken van de remkabel door de hydraulische cilinder van de kraan om deze te laten toppen.
De kraan is nog de eerste welke op de Happy Hunter dienst deed, dus niet na de kraan die is geplaatst na de zoveelse ombouw en aanpassing door Smit. Met andere woorden het is geen telescopische kraan dat scheelt weer een fuctie :lol:
Wie heeft hier ervaring mee en kan mij eventueel wat tips geven om het een en ander voor elkaar te boksen...
Alvast mijn dank,
Groetjes Martin
P.S. Op onze website heb ik enkele foto's staan van de bouw.