Het Wilco reparatie draadje.

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door MicropropSport, 19 aug 2009.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Na een zeer geslaagde maiden afgelopen zaterdag, moest ik die dag het vliegen afsluiten met een onvrijwillige landing. Een stuurfout of door uitvallende ontvanger? Wel... ik was de controle kwijt... en ging pardoes met de kist de akker in...

    Engelenhandjes in de vorm van een baal stro hebben de kist wonderwel opgevangen. Aanvankelijk leek er geen schade te zijn.... te mooi om waar te zijn... helaas... whip lash!
    Barsten en kreukels net voor het kielvlak. Zonde. Nieuwe kist.

    Bij de F5B meeting bij de Modelvliegclub Kennemerland volgepropt met nuttige tips van Gerben, Gert-Jan en anderen. We gaan maar eens aan de slag.

    O ja, nog even. Alle tips zijn welkom, en alles ter lering van de lezer.
    Hou het kort en bondig (ga ik ook proberen...) en een foto verteld meer dan duizend woorden.

    Reparatie
    Met een beetje wrikken en torderen, duwen met een vouwbeen heb ik de breuken zo goed mogelijk weer terug in het gareel gedrukt.
    Waar dat minder goed lukte, met een scherpe passerpunt in de breuk, het geheel zo goed mogelijk gericht.

    Om weer enig verband in de romp te krijgen, adviseerde Gerben de barsten te lijmen met dunne CA.

    Om de romp goed te kunnen reparen moet de gelcoat worden verwijderd tot aan de glasvezel. De gelcoat laat zich lastig verlijmen, te hard en te glad.
    Met het verwijderen van de coating komt ook de omvang van de aanvankelijk niet zichtbare schade goed naar boven. Breuken en kreuken tonen zich als witte adertjes door het glasvezel verstekte epoxy. Verder trof ik te veel luchtbelletjes in de epoxymat.

    De rompjes van de F5B zijn dunwandig, het afschuren moet dan ook met beleid worden gedaan.

    Gebruikt Proxxondremel met schuurtonnetjes op niet te hoge snelheid, beeldhouwers vijlen/raspen en zelfklevend schuurpapier.

    Onderstaand enige foto's. Tot zover!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
    Cnn vindt dit leuk.
  2. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat ziet er alvast goed uit!

    Heb je al een idee waar je deze kleur oranje gaat vinden om de reparatie straks netjes af te werken?

    Groet,
    Gerben
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hallo Gerben,
    Ha, dank! Zoals je al zei... die witte adertjes kunnen groter zijn... was ook zo.
    Verder heel veel belletjes op deze plek in de mat. Slappe hap. Ik sta er van te kijken.

    Kleur? Laat ik aanmaken in PU of 2K lak. Stabilo of afdekkapje onder de densitometer. De computer van de verfzaak doet de rest. Bossina in Groningen, speciaalzaak. Die kunnen dat goed. Komen ze er niet uit, dan ga ik wel naar de autospuiter. 250ml is ruim voldoende... hopen dat ze dat willen aanmaken.
    Ik heb de RAL waaier er nog niet eens langs gelegd. Wellicht een standaard kleur?
    Hebbes! Waarachtig RAL 2009.

    Lak aanbrengen: Spuiten met een Badger potje of gewoon met een penseel. Heb hier nog wel een set marterhaar....
    Als de lak mooi dun is, vloeit dat mooi strak. Twee laagjes en e.v. Comandant.
    Denk niet dat het nodig is om eerst een ets-primer aan te brengen.

    Andere optie is beletteringfolie voor auto's. Dat plakt als een tierelier, en heeft een goede elasticiteit. Als je de vorm een beetje netjes trimt, geeft ook dat een hele nette oplossing. Spul weegt nauwelijks iets.

    Ik hoop dat ik donderdag weer een paar stapjes kan maken.
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 19 aug 2009
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bas, de kleur is inderdaad standaard.
    Ik heb hem ook hier als Vorgelat.
    Je kan ook polyester gelcoat inkleuren en dat erop zetten.
    Dat is eigenlijk gewoon Vorgelat.

    Ik zou trouwens geen Commandant gebruiken, zit vaak siliconen in en dan hecht er niet echt iets op.
     
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik meen dat Commandant siliconenvrij is. Hoort alleen was in te zitten, puur natuur.
    Anders verloopt de cutting van de lakken niet goed, soms moet een spuiter erna weer verder.
    Ik heb nog een pot uit het jaar 0. Ik kijk nog even wat er op de moderne blikken staat.

    Epoxy inkleuren? Geen gek idee... maar je verliest aan sterkte niet?
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, geen epoxy maar polyester gelcoat.
    Dat is hetzelfde materiaal als de oranje laag die er standaard op zit.

    Spuiters gebruiken vrijwel geen commandant meer, dat was uit de oorlog, werden tanks mee opgepoetst.
    Ze gebruiken nu 3M.

    GJ
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Huh... zijn die Gelcoats van polyester?
    Ik dacht dat dat ook epoxiden waren. Holy mix!

    3M? Zeer veel... maar niet altijd :p

    Ik ga donderdagavond hopelijk weer verder met experimenteren.

    Nu vlot weer verder met boeken maken.
     
  8. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Hey, ik denk ik schrijf nog maar even wat. Het is hier zo stil in het forum.

    Verf enzo zou ik me niet druk om maken. Is leuk als hij er mooit uitziet maar het gaat om het vliegen. Heb je mijn kist gezien?! ;)

    Ik vindt de reparatie tot nu toe erg professioneel gaan. Zoiets zie je misschien in een zweefvliegtuig werk plaats. Helemaal top.

    De vraag is meer, hoe ga je het nu versterken? Buitenkant of binnenkant of bijden? De romp is glasvezel en geen Kevlar? Lijkt me dat een paar laagjes 25 grams glas wel zou moeten werken. Misschien aan de binnenkant lekker een hele grove mat koolstof-aramide mix stoppen in de vorm van een rolletje en goed nat maken.

    Gewicht?! Minder lood in de staart nodig! ;)

    Jos
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hallo Jos,
    Wel ik had nog een hoop werk staan op de studio dat er eerst door heen moest.

    Ben vanmiddag net begonnen met het maken van een proef-ballon.
    Heb de romp op het gekneusde deel overgetrokken met plasticzak en stift voor een sjabloon.
    Ben nu aan m'n derde balon bezig.
    Eerste uit te dunne zak, tweede uit oracover, derde nu uit dikker plastic.

    Hoe doe ik dat? Wel met twee velletjes Kalkeerpapier...(of gevouwen)
    met daarop getekend het sjabloon. De twee laagjes plastic er tussen, met de soldeerbout op 250 graad langs de lijntjes. Natuurlijk een tuitje voor de lucht.
    Pompje erop.

    Dan doordrenkt weerfsel om de geblazen ballon... wellicht wat vinylalcohol-losmiddel... goedje samenknijpen en hopla door de romp heen sjorren met een trektouwtje uit het servogat in de staart, ander kant duwen met de luchttoevoer buis.
    In mijn dromen lukt dat perfect... was mijn plan. Moet geen kliederboel worden.
    De overdruk in de romp hoeft minimaal te zijn.

    Optie... zat er ook over te denken om em toch door te zagen, later dan weer met een mof vast te zetten.
    De romp moet ik dan wel goed gericht kunnen houden.
    Dat zou kunnen met haakse beugeltjes die je aan de vleugelbevestiging en stabilo bevestiging schroeft. Punten aftekenen op een werkplank, daarna het mes in de staart.
    Dan kom je beter bij de breuken van binnenuit.
    De mof zelf werkt dan versterkend in de staart.
    Gr Bas
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wat doen jullie toch allemaal moeilijk.
    Gewoon doen zoals Gerben zei, mijn oude Hawk is beter dan ooit.

    GJ
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zo... het strijken van een nieuw balonnetje kost minder tijd dan het tikken van een berichtje.
    Plastic van een ARF verpakkings zak. Mooi stevig. Lekt of ploft niet meer.
    Als de vrouw des huizes thuis is van zal ik even met haar Nikonnetje een paar macro's kieken.

    Methode Gerben is prima. Maar ik wil even onderzoeken of nog andere tijdrovende manieren zijn. Zit in m'n karma.
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Maar ik snap al dat gedoe met papiertjes en zo niet.
    Je neemt een modelleerballon, die pomp je eerst helemaal op.
    Dan laat je hem leeglopen
    Dan een heel klein beetje lucht erin, dat de vorm erin zit.
    Daar doe je een weefseltje omheen, dat leid je de romp in, eventueel een lang buisje of zo in de ballon doen.
    Als het weefsel op de plek zit, ballon naar 0,5 bar brengen en de zooi laten drogen.
    Klaar.

    Een ballon lost uit zichzelf (latex) dus je hebt geen pva of zo ook nodig.

    GJ
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zo nummer drie is ook geploft. Maar in de romp!
    Iets te veel druk. Dat is te regelen...Maar ik krijg het wel op z'n plaats!
    Doorvoer met een Sullivan buis... zonder trektouwtje! Als de gesmeerde boterham.

    Nu ga ik een Komo zak proberen. Wegens het contrast. Je ziet de transparante ballon amper!
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb nog wel modelleerballonnen voor je hoor, zwarte!.

    GJ
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Oh ja,

    Bas, als je echt van binnenuit wilt werken... nog 1 tip.
    Je kan het makkelijkst de verlijming van het kielvlak achterin proberen los te maken, dus dan kan je via de achterkant van het kielvlak naar binnen en niet via het servogat.
    Dan kan je wel een mof inschuiven.
    En de beste methode op die manier is:

    Maak een kokertje van geimpregneerd weefsel (uitgestreken met een plastic kaart zodat het weefsel zo droog mogelijk is) en laat dat kokertje geleren.
    Als het wat sterkte van zichzelf heeft dan schuif je door het kokertje een ballon, in de ballon een buisje, dat via de achterkant erin en als het weefsel op zijn plek zit, de ballon opblazen tot maximaal 0,3-0,4 bar.
    Dat zo uit laten harden.

    GJ
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Helaas heb ik geen modelleerballonen kunnen kopen.
    IK kan het proberen met een feest ballon.
    De barsten zitten niet alleen in de buis, maar ook in het kiel vlak... immers?!

    Dat licht laten geleren is een goed idee.
    Wellicht kan ik een combinatie-sprongetje maken met de DIY ballon als matrijs vooraf... laten geleren... inbrengen... feestballon opblazen?

    Als ik de staart ga opensnijden kom ik er niet per-sé beter bij. Er zit een ligger in de staart. Wel als ik de buis doorsnij.

    Ik ga het gewoon proberen. Ik zie wel waar het schip strand.
    Lukt het niet? Vliegen met de oude klomp.
    Nieuwe romp aanschaffen. Mal maken... (methode GJ) en betere romp uitgieten. Kost wel bakken tijd... maar dat heb je iets waarmee je een tik kan uit delen :D

    Jongens! Geen zorgen maken. Het is een leuk klusje!
     
    Laatst bewerkt: 28 aug 2009
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb van de S14 toch maar geen mal gemaakt.
    De tijd en het geld zijn het niet waard, je koopt voor onder de 100 euro een nieuwe romp met ingebouwde servo.
    Ik ben wel hard bezig met de romp van Jos, maar aangezien ik soms wel een zeikerd ben duurt het even, er zaten nog te veel pitjes en zo in de oude romp en dat wilde ik er eerst uit hebben.
    Dus morgen gaat is voor de laatste keer langs korreltje 1500 en dan de deelplaat in.

    Voor degenen die nog niet weten hoe je een romp moet afmallen.. een stukje wat ik een paar jaar geleden gemaakt heb:

    Bouw van een rompmal*


    GJ
     
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ha! Juist ja! Mooi werk Gert-Jan!
    Maar dat uurtarief... dat klopt. Een nieuwe is eigenlijk goedkoper.
    Moet het geen bagger wezen.... zoals ik nu in handen heb.

    Ik geloof dat de komozak gaat werken. Sealt goed af, plastic vloeit mooi tussen het kalkeerpapier....

    Effe verder pielen!
     
  19. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Toch leuk om te volgen die draadjes. Ieder heeft zo z'n eigen manier en wil dingen proberen die zelf bedacht zijn. Ik ben net zo. Het 'risico' is natuurlijk wel dat je meer repareert dan echt nodig is. In de Surprise neus komt ook extra weefsel terwijl dat eigenlijk niet eens echt nodig is misschien, maar ja je moet wat te leren hebben natuurlijk.
     
  20. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Als ik dit zo alles lees dan ben ik blij als ik strakt mijn eigen rompjes kan lappen. Als er dan schade is (vaak) dan pak ik gewoon een nieuwe. Koste slechts materiaal en tijd was ik wel heb. Dan is het tenminste weer als nieuw.

    GJ, ik zal maandag (UK Nationals) kijken of ik die lelijke oude romp to over de 45 beentjes kan drukken. Dan moet het met die nieuwe romp vast nog een beentje of 2 beter gaan. Komen we al in de richting van een kans hebber in Muncie.

    Jos
     

Deel Deze Pagina