Het zelf vervaardigen van de aandrijving van je modelschip.

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Danny Bimmel, 10 okt 2004.

  1. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Allemaal,

    Zoals beloofd een topic over de hele aandrijving van mijn Smitwijs Singapore.

    De schroefassen

    Gereedschap;
    - Draaibank (met beitel natuurlijk),
    - Snijplaathouder,
    - Snijplaat M5,
    - Snijolie,
    - Bankschroef.

    Materiaal;
    - Zilverstaal as 6mm,
    - Schroef.

    Dit is eigenlijk een heel simpel klusje, maar om dit topic zo compleet mogelijk te maken hier ook even een stukje over. Ik gebruik een zilverstaal as met een diameter van 6mm en een Raboesch vierbladsschroef met een diameter van 90mm. Natuurlijk is dit allemaal afhankelijk van je eigen model.

    Het schroefdraad van de Raboesch schroef is M5 en de as in 6mm, er moet dus draad gesneden worden. Als je M5 schroefdraad wilt sijden moet de as 5mm zijn, dus heb ik met behulp van de draaibank 35mm van het einde van de as 5mm gemaakt. Daarna de as in de bankschroef geklemd en een snijplaathouder en snijplaat M5 gepakt. Normaal gesproken zou je nu het draad moeten kunnen snijden, maar dat lukte mij niet :( . De snijplaat kreeg maar geen grip op de as, dus heb ik het begin van de as (ongeveer 10mm) 4,5mm gemaakt in plaats van die 5mm (de eerste 10mm van de as is dus 4,5mm het volgende stuk 25mm is wel gewoon 5mm). Nu pakte de snijplaat wel makkelijk en heb ik het draad in de as gesneden. Gebruik wel wat snijolie en haal de snijplaat ook af en toe even terug om de spaanders af te voeren. Nu had ik dus wel een stuk 4,5mm en een stuk 5mm, dat laatste stuk heb ik er afgezaagd zodat ik 21mm overhield. Daarna nog even het begin van het schroefdraad schuin gesneden met de draaibank omdat het schroefdraad door het zagen was beschadigd.

    Het resultaat;
    [​IMG]

    Zo, dat waren de assen. Straks het aftoppen van de schroeven.

    Danny.
     
  2. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Aftoppen van schroeven

    Gereedschap;
    - Draaibank (met center),
    - Kraspen,
    - Schuifmaat,
    - Dremel met schuurtrommel (407) en schuurband korrel 60 (408),
    - Bankschroef,
    - Schuurpapier korrel 120 op latje gelijmd.

    Materiaal;
    - Schroef,
    - Schroefas.

    Het aftoppen van de schroef is een stuk lastiger dan het maken van een schroefas en je bent er ook wel even mee bezig.

    We beginnen met het aftekenen van het stuk wat van de schroef af gehaald moet worden.

    [​IMG]
    Hiervoor hebben we de draaibank, kraspen en schuifmaat nodig. In plaats van een beitel wordt de kraspen in de beitelhouder van de draaibank geklemd. Vervolgens zetten we in de klauwplaat van de draaibank een center of iets dergelijks. Mijn schroeven zijn 90mm en moeten 83mm worden, dus wordt de afstand tussen de center en de punt van de kraspen ingesteld op 41,5mm.

    [​IMG]
    Nu klemmen we de schroefas met daarop de schroef in de klauwplaat. Nu bewegen we de klauwplaat met de hand en door het support van de draaibank heen en weer te bewegen kunnen we met de ingeklemde kraspen heel netjes aftekenen wat er van de schroef afgehaald moet worden. Is dit eenmaal gebeurt kan de schroefas met daarop de afgetekende schroef uit de klauwplaat gehaald worden.

    [​IMG]
    Nu klemmen we de schroefas met de schroef in een bankschroef. Dan is het tijd geworden voor de Dremel. In de kop van de Dremel draaien we de schuurtrommel met een schuurband (korrel 60). Met de Dremel op snelheid 2 schuren we alles tot het afgetekende lijntje weg, en zijn we klaar zou je denken.

    [​IMG]
    Je kunt nog zo netjes schuren met de Dremel, maar de schroef zal nooit echt helemaal netjes rond worden dus werken we de schroef nog even af. Hiervoor heb je een latje en een vel schuurpapier nodig. Op het latje lijm je het schuurpapier en het geheel zet je vast in de beitelhouder van de draaibank. Nu laat je de draaibank draaien, laat je het schuurpapier tegen de schroef aanlopen en beweeg je het support heen en weer.

    [​IMG]
    Na het schuren haal je de schroefas met de afgetopte schroef uit de draaibank en haal je nog even een vijltje langs de zijkant van de bladen zodat ze niet meer scherp zijn en dan is dit het resultaat (mooi hè? :wink: ).

    Waarschijnlijk morgen de schroefaskoker :D ,

    Danny.
     
  3. Hannibal

    Hannibal Guest

    Je lunt ook je schroef op schroefas opstelling plaatsen, schuurschijf op de kolomboormachine, kolom aan, motor aan as en aan en kolom langzaam tegen draaiende schroef aan drukken.
     
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Mooi werk Danny, en een duidelijke 'gebruiksaanwijzing' !
     
  5. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Allemaal,

    Dat is inderdaad ook een optie, maar dan moet je wel oppassen dat de kracht op de bladen van de schroef te groot wordt, anders breken ze af :( . Daarom moet je ook niet met de draaibank en een beitel proberen om de schroeven af te toppen. Als je dat namelijk iets te snel doet vliegen de bladen je om de oren :? .

    :pim:

    Groetjes Danny.
     
  6. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Dit is wat ik noem : vakwerk!
    Echt een duidelijke uitleg van het hele proces.

    Groetjes,

    Droop
     
  7. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Danny,

    een paar dingen:
    ten eerste: Prima uitleg :!:
    Leg je ook nog uit hoe je de schroefas kokers maakt?

    dan
    Gelukkig een vulkuil dicht gegooid waar ik in getrapt zou zijn; bedankt!

    en ten derde:
    Zou je de titel niet aanpassen naar een algemenere titel?
    Zo bereik je alleen mensen die naar de Smit Singapore zoeken.
    Een algemene titele (en een sticky?) zijn op zijn plaats.

    Wim
     
  8. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Of dit verwerken in een FAQ, wij de modelvliegers hebben hier denk ik ook wel wat aan.

    Hoef je de prop daarna niet opnieuw te balanceren?
     
  9. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Inderdaad Theo, dit is FAQ-werk.

    Om de modelbouw-faqs wat populairder te maken zouden deze m.i. gevuld moeten zijn met dit soort handleidingen/tips/trucjes of hoe men het ook wil noemen. Voor modelvliegen zou er dan ook nog een manier opgegeven kunnen worden om de props na het aftoppen te balanceren.
     
  10. DreBo

    DreBo

    Lid geworden:
    4 dec 2002
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Brunssum
    Hoi Danny,

    ik heb mijn schroeven op ongeveer de zelfde manier af getopt.

    Ik heb alleen de rest stukjes er niet afgeschuurd maar afgesneden met de dremel en toen in de kolom boor netjes rond gemaakt.
    Ben van 120 terug gegaan naar 97 mm.

    Uit balanceren hoef je niet meer als je de krachten op de bladen maar lag houd. Het is meestal toch redelijk dik messing en dus stevig.

    André
     
  11. DreBo

    DreBo

    Lid geworden:
    4 dec 2002
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Brunssum
    Eh Danny,

    nog effe een tip meegeven voor je lagers in de askoker.

    Gebruik rvs lagers en momteer een twee keerringen voor het lager.
    Span de as ook op in de axiale richting en bij de schroef vrij van de as anders krijg je het krijs geluid dat mijn Smit Siberie maakte op de werkschependag.

    Heb mijn lagers vervangen en eindelijk de axiale lagers, in twee richtingen, ingebouwd. en toppie hij is weer geruisloos.

    André
     
  12. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Allemaal,

    Was er vandaag mee begonnen, maar m'n draaibank deed een beetje vreemd dus ben ik gestopt :( . Er is iets mis met de klauwplaat, eerst eens even uitzoeken wat er precies aan de hand is voordat ik verder ga en de boel sloop.

    Ik ga de titel even aanpassen :D .

    Vinden jullie dit echt een FAQ? ( :oops: ) Ik heb het eigenlijk op het forum gezet zodat jullie kunnen zien hoe ik het heb aangepakt en jullie mij ook tips kunnen geven over hoe het beter kan, zodat we allemaal weer wat leren van elkaar :D . Het nadeel van een FAQ is (vind ik) dat je eerst het hele verhaaltje krijgt van diegene die de FAQ heeft geschreven en dat daaronder de reacties staan. Omdat ik in dit topic de hele aandrijving van mijn Smitwijs Singapore (dus ook de roeren, straalbuizen, het plaatsen van de schroefassen enz. enz.) wil laten zien zal dat een grote lap tekst worden zonder dat daar ergens reacties van jullie tussen staan. Wat ik dus eigenlijk bedoel is dat forumleden de FAQ doorlezen en op mijn manier aan de gang gaan zonder dat ze eventueel een reactie van jullie hebben gelezen die beter en/of makkelijker is.

    Ik ben het wel met jullie eens dat er niet veel FAQ's worden geschreven, dus als jullie echt willen dat dit een FAQ wordt wil ik dat natuurlijk best doen :D .

    Kijk dit is dus metteen zo'n reactie als ik hierboven bedoelde. Ik heb al RVS lagers, maar keerringen was ik helemaal vergeten :oops: . Aan de overgang tussen as en schroef had ik dan wel weer gedacht :D , daar heb ik nylon ringetjes voor gekocht. Die komen dus tussen de as en schroef zodat ze elkaar niet beschadigen en geen krijsend geluid gaan maken, maar goed dat komt terug in mijn stukje over de schroefaskokers :wink: .

    Bedankt voor jullie reacties, morgen eerst mijn draaibank eens nakijken en misschien dan weer een vervolg.............. :wink:

    Groetjes Danny.
     
  13. mennojan

    mennojan Guest

    Netjes Danny :thumbsup:.
     
  14. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Nog enige tips. Voor het draadsnijden hoef je niet de as in de bankschroef te zetten. Zet de as in de draaibank en maak er een zoek kantje aan dwz. dat het uiteinde van de as enigszins taps gemaakt wordt. Zet de snijplaat in de houder en houd het geheel tegen het begin van de schroefas. Neem nu het losse support waar normaal de boorkop in gaat en druk dit, uiteraard zonder boorkop, tegen de snijplaat. Draai nu de klauwplaat met de hand rond terwijl de snijplaathouder met een doekje op het bed rust en draai daarbij het losse support steeds iets aan zodat dit gelijk mee loopt met de schroefdraad. Is zo ongeveer 10 MM gesneden dan gewoon alleen met de snijplaat verder tot de gewenste lengte. Op deze manier zal de schroefdraad altijd recht op de as gesneden worden. Wat het nawerken van de schroeven betreft, kan dit ook op de draaibank gebeuren. Is de grove maat bereikt zoals eerder is beschreven dan kan zonder probleem de rest worden afgedraaid. Men moet wel zeer zorgvuldig te werk gaan en de schroef ook goed inspannen. Ik draai de schroef op de schroefas tot ongeveer de helft. Hierna gaat het in de klauwplaat welke net vast is aangezet. Hierna neem ik het meelopend center en plaats dit in het schroefas gat. Draai nu het center aan en zet dan de klauwplaat goed vast. Met een goed scherpe beitel wordt nu eerst de bank met de hand gedraaid zodat de schroefbladen, meestal is dat er één, de punt van de beitel net raakt. Stel de maat in op nul en draai niet meer dan 0.1MM tegelijk af tot dat de juiste diameter is bereikt. Meestal zijn dan ook alle bladen net even geraakt. Maak van de gelegenheid gebruik om even de stand van alle bladen te controleren, door de beitel zo in te stellen dat de meest uitstekende bladen net worden geraakt. Met een klein tangetje is het dan mogelijk om alle schroefbladen in de juiste stand te krijgen. Overbodig te vermelden dat dit uiteraard met de hand moet geschieden! Hierbij heb ik dus mijn methode weergegeven. Het afdichten van de schroefas tunnel kan je ook met ringen van teflon doen. Draai deze op de juiste maat en maak het asgat 0.3 MM kleiner. Met enige moeite zal dat stijf om de as zitten. Zet een messing ringetje tussen de schroef en het teflon en draai de contramoer zo vast dat het geheel stijf tegen de schroefas tunnel zit. Draai nu de schroef er op en draai de contramoer iets terug zodat de schroef geborgt zit. Door de stuwdruk van de schroef zal het teflon dienst doen als druklager en vrijwel geen water doorlaten. Er mag dus geen radiale speling in zitten anders gaat het toch lekken bij het achteruit varen.

    Groetjes Hans.
     
  15. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Allemaal,

    Kijk dat zijn ook weer hele handige tips van Zoef de Haas :D . Misschien een idee om dit topic te gebruiken om ervaringen uit te wissellen over het zelf maken van de aandrijving van je modelboot en dan later jullie werkwijze vergelijken met die van mij zodat we dan een complete FAQ kunnen maken.

    M'n draaibank heb ik gisteren nagekeken en opnieuw afgesteld en doet het beter dan hij ooit geddaan heeft :D . Nu eerst even een boorkop zoeken om op de plaats van de center te zetten. Voor mijn schroefassen moet ik namelijk vrij nauwkeurig gaten boren in een staaf messing met een diameter van 20mm. Ik heb het al met de kolomboormachine geprobeerd, maar dat was niet echt een succes :( .

    Nog even geduld dus voor het verslag van de schroefassen,

    Groetjes Danny.
     
  16. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Messing staf is dikwijls niet zuiver rond. Ook de maat is niet exact. Voor het zuiver werken is het nodig om er enkele of soms een tiende van af te draaien. Span het afgedraaide deel in de klauwplaat en richt het zorgvuldig uit desnoods met een meetklok. Moet er een gat precies in het midden komen, gebruik dan een centerboor om de eerste aanzet te geven. Boor het gewenste gat 0.5 MM kleiner en neem dan een ruimer. Zo zal een spiegelglad gat ontstaan wat ook nog eens exact aan de maat is en een as er spelingsvrij in past. Gaten die ineens op maat worden geboord zullen altijd iets groter uitvallen.

    Groetjes Hans.
     
  17. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Hallo zoef kan jij mij vertellen waar ik koniche tandwielen kan kopen
     
  18. Redcheesehead

    Redcheesehead

    Lid geworden:
    17 jul 2005
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Margate United Kingdom
    Hallo Danny Bimmel
    Inderdaad een stulje vak werk.
    Zo het zelf niet kunnen.
    Daar komt ook nog bij plaatsgebrek voor draaibank. en heb ook geen draaibank.
    Maar dat is weer een andere zaak.
    verder 10 uit 10 voor jouw uitmuntend werk.
     
  19. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    @ F van Gent.

    Konische tandwielen heb ik gekocht bij de firma Koppe aandrijf techniek in Wassenaar. Zij zijn gevestigd aan de Hallstraat en hebben ook een website.

    Groetjes Hans.
     
  20. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk

Deel Deze Pagina