Het zelf vervaardigen van de aandrijving van je modelschip.

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Danny Bimmel, 10 okt 2004.

  1. Sikko 259

    Sikko 259

    Lid geworden:
    1 sep 2004
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Holwierde
    @ F. van Gent.

    Konische tandwielen (kegelwielen) zijn ook te bestellen bij Conrad. Zie pag. 211 van de modelbouwcatalogus 2005.

    Hans
     
  2. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Om nog even op de laatste reactie van Hans terug te komen, ik weet niet of Conrad ook stalen kegel tandwielen heeft. Degene welke ik gebruik zijn van het merk Mädler en zijn in div. maten verkrijgbaar. Om te laten zien hoe mijn aandrijf unit van de Smit Frankrijk er uit ziet zal ik nu trachten om enkele foto's die ik er van heb gemaakt, op dit forum te zetten. Dankzij de medewerking van één van de forum leden zal het nu moeten lukken. Gisteren lukte het niet, omdat de bestanden te groot waren. Het is de complete unit inclusief de waterpomp en de keerkoppeling.


    Groetjes Hans.
     
  3. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Ging dus niet helemaal goed, ja, alle begin is moeilijk! Tweede poging:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groetjes Hans.
     
  4. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    En als alle ellende is vergeten en alles werkt naar behoren, dan ziet het er zo uit.

    Groetjes Hans.

    [​IMG]
     
  5. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Volgens mij mag je de Verstuivers van de Motor wel eens nakijken.
    Heb je geen Werktuigkundige aan boord.
     
  6. Redcheesehead

    Redcheesehead

    Lid geworden:
    17 jul 2005
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Margate United Kingdom
    Hallo Zoef de Haas
    Hoe is het met meneer de Uil :lol: :lol:
    En juffrouw Ooievaar :lol: :lol: :)
    Sorry kon het even niet laten.
    Een beetje veel rook uit de schoorsteen
     
  7. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Meneer de Uil gaat goed,ook met juffrouw Ooievaar, en wat de rook betreft welke schoorsteen! Het zijn er 2 dus dubbele rook. Een enkele schoorsteen kan ook goed roken als je even gas geeft.

    Groetjes Hans.

    [​IMG]
     
  8. Redcheesehead

    Redcheesehead

    Lid geworden:
    17 jul 2005
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Margate United Kingdom
    Hallo Zoef
    Kon het even niet laten :roll:
    Ik gaat dat in de Trekvogel proberen.
    Een rookgenerator te bouwen. :lol:
    Ben er echt van onder de indruk.
    Hier in England zie je het toch niet zoveel.
     
  9. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Dat is geen rookgenerator hoor maar een echt dieseltje of hoe je dat dan ook mag noemen
     
  10. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Om het allemaal wat duidelijker te maken komen hier wat foto's, om te beginnen de Ionia.

    [​IMG]

    Dit is de complete machinekamer.



    Dit is de motor, een omgebouwde OS-FS48 met waterkoeling.

    [​IMG]

    Hier de brandstof tank en de uitlaat.


    [​IMG]

    Een detail van de motor.
     
  11. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    [​IMG]

    Dit is de keerkoppeling. Let op het stuk autokachel slang voor de aandrijving. Stalen assen gingen stuk!

    [​IMG]

    Hier de keerkoppeling met de schroefastunnel en de as voor de bediening van de koppeling.

    [​IMG]

    Tenslotte hier de waterpomp, voor de koeling en de servo voor de bediening van de koppeling.

    Morgen de foto's van de Smit Frankrijk.

    Groetjes Hans.
     
  12. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo

    voor het draad snijden op een draaibank heb ik dus een stukje gemaakt dat in de opening past war je de meedraaiend center in kunt vast zetten.


    in dit stukje kan ik dus snij kussens in vast zetten

    deze zijn allemaal vandezelfde doormeter en worden door middel van een schroefje vast gezet

    de draai bank (emco) laat ik dan langzaam draaien en de slede zet ik los zodat ze kan schuiven

    ik maak de as eenbeetje konische en als het snijkussen pakt dan laat ik gewoon alles zijn gang gaan

    ik ben nu bajonet sluitingen aan het maken voor mijn duikboten
    ik kan maar 900 in de draaibank krijgen helaas dus al mijn WTC (waterdichte compartimenten ) zullen vanafnu dis 900 in diameter worden


    groeten raf
     
  13. Luit

    Luit

    Lid geworden:
    10 nov 2003
    Berichten:
    900
    Locatie:
    Rolde
    Ben ik hier de enigste die geen draaibank heeft, en zoja weet er iemand een te koop voor (natuurlijk) een schappelijk prijsje?
    Marktplaats.nl en dergelijke schiet niet op.... vreselijke rampen-sites.
    Je kunt er letterlijk nog geen hond op verkopen!

    Greetings,
    Luit
     
  14. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Luit,

    Ik heb mijn draaibankje bij Herman Buitelaar BV in Waddinxveen gekocht. Helaas zijn ze ook daar niet goedkoop :cry:. Je bent al snel €500,- kwijt voor een hobby draaibankje, het professionele spul is nog (veel) duurder.

    Het draaibankje wat ik toen gekocht heb is vergelijkbaar met de Black en Red Metalworker 200. Gelukkig heb ik er toen wel wat (niet veel :( ) minder voor betaald.

    Je kunt ook hun occasions een tijdje in de gaten houden, soms komen daar ook leuke machines voorbij met een klein mankement, wat voor ons als modelbouwers wel op te lossen is :lol: .

    Groetjes Danny.
     
  15. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Om te voorkomen dat we van het originele onderwerp afdwalen, zijn hier de foto's van de aandrijving in de Smit Frankrijk.

    [​IMG]

    Tijdens het vervangen van de koppelingsplaat zijn hier onderdelen van de koppeling.
    De drukgroep, de kopp. plaat, de drukvingers, de gaffel met hefboom en het druk lager.

    [​IMG]

    Dit is het koppelingshuis met de drukplaat.

    [​IMG]

    Hier de motor van de Smit Frankrijk.

    [​IMG]

    Aandrijvingskast naar de schroef assen. In het grijze kastje zit de ontvanger met de ontv. batterijen.

    [​IMG]

    En tenslotte een electrisch aangedreven turbo in de uitlaat. Deze zorgt er voor dat condens en olieresten niet door de schoorstenen kunnen en het hele achterschip vet zou worden.

    Groetjes Hans.
     
  16. Redcheesehead

    Redcheesehead

    Lid geworden:
    17 jul 2005
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Margate United Kingdom
    Hallo
    Waarom maak je er zelf geen een?
    Ik ben dat namelijk toch ook weer van plan. :lol:
    Neem een oude wasmachine motor
    en bouw er een.
     

Deel Deze Pagina