Hete accu's

• Topicstarter Topicstarter lievenwa
  • Startdatum Startdatum
L

lievenwa

Guest
als ik met mijn e-revo heb gereden en als mijn accu's op zijn
dan zijn deze gloeiend heet zelfs de krimpkous dat om het accu zat is zelfs gesmolten. Wat zou ik hieraan kunnen doen
het zijn 2 team corally 3600 mAh 7.2v accu's
alvast bedankt lieven

het zou misschien kunnen komen dat de draad van de accu naar de regelaar te korts is. ik weet niet hoe lang ie van jou is?

Kabels kan je nooit te kort hebben :) Hoe korter hoe beter.

Het lijkt erop dat je de accu's helemaal leeg trekt of de accu's kunnen het vermogen niet goed aan.

Kijk eens of je accu nog steeds zo heet is als je wat eerder stopt of tussentijds even voelen hoe warm hij is.

Ook zwaar belasten (dus veel optrekken) vergt veel stroom uit je accu's die de accu lekker opwarmen. Zo warm dat het krimpkous smelt is in ieder geval niet goed.

Als je hete accu's hebt, dan is er maar één reden. Je vraagt meer stroom dan de accu kan leveren. Dat kan je oplossen door een betere accu te nemen, een met een lagere inwendige weerstand. Of de belasting verminderen door een andere tandwielverhouding te kiezen of de motor te vervangen.

Of een accu met een grotere capaciteit. Daarmee kun je langer rijden EN de accu kan een grotere ontlaadstroom aan.
Lees ook de accu FAQ, zal je veel problemen besparen:
Modelbouw FAQ's - Modelbouwforum.nl
-> Accu's en laadtechnieken
-> De Nikkel-Metaalhydride accu.

Voor alle duidelijkheid, 'belasting verminderen': een kleiner tandwiel op de motor of een groter tandwiel op de wielas. Of banden met een kleinere diameter.

Als je met nieuwe accu's nog steeds een de grote vertanding hebt (te grote pinion of te kleine Spurgear) dan worden wat zwaardere accu's ook heet. Zeker als die van jou nu zo heet worden dat het krimpkous smelt.

Vertanding aanpassen (dus minder zwaar belasten) is veel beter. Andere accu's kan altijd nog. Probeer je pinion (kleine tandwiel) een met twee tandjes minder. Kijk of je accu's dan nog steeds warm worden.

Inderdaad, vertanding aanpassen, dan pas grotere accu's. Ik wilde even alle mogelijke oplossingen geven. Maarrrrrr, ... vergeten, loopt de hele aandrijving wel licht genoeg? Staan bv. de tandwielen nmiet te strak tegen elkaar? Lopen de asjes licht (ik ken de auto niet)? Kogellagers etc.etc. Test elk onderdeel van de hele aandrijving op lichtlopendheid. Daarvoor moet de die delen wel van elkaar loskoppelen.
Andere mogelijkheid: je motor is te heet geweest, daardoor zijn je magneten (permanent!) verzwakt en daardoor zal stroom ook toenemen.

Back