hete regelaar

• Topicstarter Topicstarter steven_o87
  • Startdatum Startdatum
S

steven_o87

Guest
Ik vlieg de combinatie

HET-rc Typhoon 6/15
17A Basic Brushless ESC
5x5 prop
LiPo 11.1V 1700MAH (12C)

en nou wordt mijn regelaar echt gloeiend heet als ik de motor zelfs maar 1 minuut volgas laat draaien op de grond.
Gevlogen heb ik nog niet met het vliegtuig waar het inzit.
Kan het kwaad dat er zo veel warmte vrijkomt?
De regelaar zelf zit helemaal buiten het vliegtuig voor koeling, ook met wat minder warm weer heb ik er last van.

is dit schadelijk?

Je zit zeer waarschijnlijk op de limiet van de regelaar. Meet je amperage eens.

De 6/15 zou, mi. maximaal 12 ampere mogen trekken. Qua prop mag het geen probleem zijn.

ik heb geen meter die dat kan meten..
zou het tijdens het vliegen genoeg koelen om de regelaar niet stuk te laten gaan? Misschien op snelheid heeft de prop ook wat minder weerstand??

Wat kan er gebeuren als ik het niet meet en toch ga vliegen

Ik weet niet hoe de ESC gemonteerd zit, maar probeer hem eens te voorzien van wat koelwind. Mooi nacahappertje maken op het rompje of iets dergelijks zodat de regelaar constant voorzien wordt van frisse lucht. Zorg dat je achter een uitlaat-gat hebt voor de lucht, anders zorgt het alleen maar voor weerstand en geen extra koeling.

Je zou een goedkope multimeter kunnen halen bij de lokale bouwmarkt, die doen tegenwoordig nog geen €10,- meer voor een digitale versie. Paar kabeltjes solderen en serieël mee laten meten terwijl je statisch gas geeft. Voor nog geen €15,- zet je zoiets in elkaar. Heb je in ieder geval een indicatie van het ampèrage die je trekt.

De regelaar zelf zit helemaal buiten het vliegtuig voor koeling,

Ik weet niet hoe de ESC gemonteerd zit, maar probeer hem eens te voorzien

Niet goed gelezen... Al je regelaar zo heet word na 1 minuut vrees ik idd dat je aan de limiet van de regelaar zit. Maar op zich kan het geen kwaad als je zeker weet dat je regelaar een thermische beveiliging heeft EN die ook tijdig in werking gaat. Met goedkope regelaars wil dat al eens te laat gebeuren.

Tijdens het vliegen gaat je verbruik wat zakken en mogelijk ook de bedrijfstemperatuur. Nog een optie is spelen met de motortiming mogelijk staat deze nu te veel.

TM

ik heb thuis een multimeter maar volgens mij gaat die maar tot 200mAh.
Ik koop wel een nieuwe maar kan je dan misschien het schema'tje voor mij tekenen hoe ik dat aansluit zodat ik zeker weet dat ik het goede meet ? :roll:

Er zijn maar 2 servo's aangesloten, ook als ik Geen of minder of andere servo's aansluit wordt de regelaar warm.

En ja dat is alleen wanneer ik hem volgas statisch laat draaien.

oh shit waar ik nu ook in een keer achter kwam is dat ik de regelaar in had gesteld op 2 cellen lipo i.p.v. 3 cellen lipo. Ik was vergeten het jumpertje eraf te halen.

Helaas heb ik hem even ontkoppeld en is het al te laat om dit snel even aan te sluiten. Maar zou dat het probleem kunnen zijn?

nee.

zo te lezen ook geen BEC probleem. Ik zou toch de motorstroom gaan meten. Deze meter moet je dan in serie zetten met de regelaar. (je hebt wel een meter nodig die min. 20A kan meten)

Nee, die jumper zorgt alleen maar voor de afslag van de regelaar op 2s en op 3s.
Ik denk ook dat je op het max zit van je regelaar.
Probeer er eens een zwaardere regelaar aan te hangen (even lenen ergens indien mogelijk) en kijk dan even wat ie doet.

edit : michiel b, je was me net voor :wink: ....

is toch normaal dat ie statisch warm wordt? zolang di niet extreem heet wordt.. ik zou gewoon eens proberen een minuut of 2 te vliegen, landen en dan voelen..

bedankt voor alle reacties, ik koop vandaag even een meter en kijk dan even wat ik het beste kan doen..

ik heb vandaag een paar zaken bezocht waar ze multimeters verkochten, maar deze gaan maar maximaal tot 2 ampere.

Of kijk ik verkeerd?
Heb hier een multimeter die tot 200mAh gaat.

Anders meet ik het een keer in een modelbouwzaak.
Vandaag gelukkig wel gevlogen met m'n andere wing op een sp400..
Baal er zo van dat ik m'n nieuwe "schatje" nog niet kan vliegen, vooral met dit lekkere weer...

De meeste gaan tot 10A (mijn 2,50 euro multi zelfs)
Wil je mogelijk meer meeten ga dan gewoon erg langzaam tot de 10A kun je iig beter gokken en kortstondig kan 12 oid vaak ook wel.

Ik ken iemand die een tsunami 10 met die motor en een 4,7x4,7 op 3s gebruikt, nog geen problemen.

steven_o87 zei:
ik heb vandaag een paar zaken bezocht waar ze multimeters verkochten, maar deze gaan maar maximaal tot 2 ampere.

Of kijk ik verkeerd?
Heb hier een multimeter die tot 200mAh gaat.

Anders meet ik het een keer in een modelbouwzaak.
Vandaag gelukkig wel gevlogen met m'n andere wing op een sp400..
Baal er zo van dat ik m'n nieuwe "schatje" nog niet kan vliegen, vooral met dit lekkere weer...
Je kijkt verkeert.
Voor groter meet bereik moet je een meetsnoer in een ander gat steken.
Kijk dus naar de waarde die bij dat gat staat. :D

Ik zou toch even naar een ervaren elektrovlieger of club gaan. Je hebt blijkbaar (nog) weinig elektro kennis, kans is groot dat je iets verkeerd aansluit en daarmee iets (multimeter?) sloopt. Ook al geven wij je hier adviezen en en diagrammen zoals hier boven.

Ik heb als kind geprobeerd te meten hoeveel stroom er uit een stopcontact komt, exit multimeter. Het is toch nog goed met me gekomen, elektrotechniek is uiteindelijk mijn opleiding geworden.

t is ook wel goed met mij gekomen.. :D

Ik heb t kunnen meten met m'n nieuwe meter van €2,98 die tot 10 ampere idd gaat. 12 ampere trekt het motortje statisch volgas met een volle accu. daaraan mag het dus niet liggen. De timing(waar ik overigens weinig verstand van heb, iemand ?uitleg? hierover) kan ik volgens mij niet instellen op deze regelaar. Wel heb ik bv nog een spitz 10 met bijpassende regelaar liggen maar ik denk dat qua snelheid de typhoon beter zal zijn.

Iemand nog ideeen? anders ga ik er maar gewoon voor en voel ik na 2 minuten even hoe warm de regelaar is.
Bouwverslagje van dit hele onderwerp komt trouwens binnenkort weer bovenaan in het electro forum. heb al een tijdje niet meer geupdate..

Bedankt voor alle goede hulp iedergeval

Back