hete regelaar

• Topicstarter Topicstarter steven_o87
  • Startdatum Startdatum
maar nu zit ik dus nog steeds met de vraag...

Hoe komt het dat mijn regelaar zo heet wordt?

Hoe heet is gloeiend heet ? Kan je nog wel je vinger erop houden ?
Is het niet alleen de BEC die warm wordt ?

ja ik kan m'n vinger er nog wel ophouden.
Makkelijk zelfs, maar ik ben bang dat ik als ik meer dan 30 seconden volgas doe dat ie TE warm wordt en voor het te laat is wil ik dat niet uitproberen.

Sorry, de BEC, waar moet ik dan naar kijken. sommige dingen weet ik nog niet helemaal

Het gaat gewoon over dat ijzeren plaatje wat op de printplaat zit, dat wordt warm. de printplaat zelf met alle componenten ook wel, maar minder

We weten nog steeds t naampje van de regelaar niet..

Fabrikant? Site? Waar gekocht?

Ik denk dat ie gekocht is bij Rc-technics, als ik bij google ga kijken kom ik daarop uit.
Alleen is het product er niet meer.
Het is een : 17A Basic Brushless ESC
Ik denk een soort ELE regelaar of iets zoals deze
Maar als je je vinger erop kan houden dan valt het warm worden wel mee.
Over het algemeen is langdurig statisch gas geven niet erg prettig voor de onderdelen, en zeker niet met dit weer.
Onder het ijzeren plaatje zitten je onderdelen voor a.o. de motor aansturing, meestal zit aan de andere kan de onderdelen voor de BEC (die zorgen voor de stroom toevoer van je servo's)
Maar na 10 sec bijv. kan je nog wel je vinger erop leggen ? (hoeft niet plankgas)
Als dat zo is zou ik gewoon eens proberen rustig te gaan vliegen en kijken hoe warm alles is na 1 of 2 rondjes.
Of zoals Ron zegt, even bij een club langs gaan. Dan weet je het 100% zeker.

oke, nee de bec wordt niet warm.

Nou misschien heb je me dan toch nog eens een keer overgehaald ron..
Ik ga naar een club om daar eens even te kijken.
bedankt iedergeval voor alle reacties.

Als ik een stukje eigen ervaring mag posten.

Ik had hetzelfde probleem met mijn EZ...
Regelaar lag totaal ingebouwd in de EZ en werd totaal niet gekoeld.
Tijdens het vliegen oppeens een dikke storing en de EZ reageert nergens meer op.
Later toen ik hem terug vond zag ik dat de regelaar zo heet geworden was dat hij bijna door het schuim heen gesmolten was.
Met statisch meten werd hij idd. gloeiend heet en was absoluut niet beet te pakken.
Toen ik als tip kreeg om voor koeling te zorgen heb ik een gat in de neus gemaakt en de regelaar voor dat gat geplaatst.
Sindsdien nooit meer problemen en bij tussentijdse stops voelt de regelaar lauw aan,absoluut niet heet.

Ik weet bijna zeker dat als jij vliegt en je hebt de regelaat buiten de romp geplaatst er geen problemen meer zijn.
De regelaar moet gewoon gekoeld worden.
De temp. meten op de grond werkt gewoon niet aangezien hij dan niet gekoeld wordt.
Maak anders een hele korte vlucht en voel bij het landen gelijk aan de regelaar.
Voelt het goed aan verleng dan de vlucht iets tot je uiteindelijk zeker weet dat alles goed gaat.

Ik had trouwens de zelfde regelaar als jij.

Mvg.Melvin

steven_o87 zei:
maar nu zit ik dus nog steeds met de vraag...

Hoe komt het dat mijn regelaar zo heet wordt?
Zo heet dat je makkelijk je vinger er op kan leggen na 1 minuut op 110% van het maximum vermogen tijdens vliegen in statische toestand.
In de lucht haal je dat vermogen niet eens en wanneer vlieg je langer dan 1 minuut vol gas?
Als je het niet vertrouwd ga dan naar een kleinere prop of naar minder spoed. :?

Ik gebruik de typhoon 6/15 met de tsunami 10A regelaar. Een 5,2x5,2 schroef zou 11A trekken (volgens motocalc), iets meer dan de regelaar aankan dus. Tijdens de vlucht wordt deze ook vrij heet, maar geen problemen.
Als je de motor statisch laat draaien wordt de regelaar natuurlijk niks gekoeld door de wind.... En misschien overdrijven die goedkope regelaartjes de maximaal amperage een beetje.

Back