Hexa spider

Zo :)
Na een tijdje te hebben gevlogen met mijn quad, en een aantal mooie crashes gehad te hebben is het tijd om langzaam te gaan werken aan mijn eind-doel :) Een Hexa Spider.

Ik ben van plan om het frame te maken van Carbon (2,3mm dik).
Het ontwerp komt af van de hexa die in Camaroon die mooie filmopname heeft gemaakt.
De armen wil ik maken van 10x10 aluminium, in de toekomst zal dit wellicht nog worden vervangen door carbon.

Een van de carbon plaatjes is vandaag binnen gekomen, gelijk heb ik de mal er op gemaakt om deze uit te zagen.

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik... als hardwerkende student... ben ook vandaag weer druk in de weer ;)

full

full

full

Die mondbescherming moet nog aan worden gewerkt... morgen ff langs de "De echte doe-het-zelver ken niet zonder..."

Over de armen ben ik nog aan het twijfelen.
Wellicht in het begin 10x10 alu en eventueel later carbon.

1 van de frame delen is al helemaal uitgezaagd, vandaag heb ik nog een stuk carbon binnen gekregen.
Dus nu is deel 2 aan de beurt :)..

Deel 1:
full

full

(als beide delen klaar zijn worden ze tegelijk afgewerkt om precies de zelfde vorm te krijgen :) )

Dat zijn vrij stevige props lijkt me, ik zou eerst eens kijken hoeveel ampere 1 motor met zo'n prop trekt. Wat voor lipo ga je gebruiken?

Uitgaande van de gegevens op HK:
Data ;
Prop size: 10x5
RPM: 7100
Max Curr: 14.5A
Thrust: 710g (1.51lb)

Zal dat denk ik rond de 15a zitten per motor...

LIPO ben ik nog niet over uit...
Wellicht ga ik de onderdelen van mijn quad gebruiken maar dan is de lipo wat zwakjes.

Momenteel ben ik armen aan het uitzoeken/bedenken.

Zoals het er nu naar uit ziet worden de armen de volgende lengtes:
voor: 22cm
midden: 32cm
achter: 38cm

ik vraag me alleen af of dit gaat werken :)

weet iemand of er een speciale verhouding moet zitten in de armen?

Momenteel ben ik armen aan het uitzoeken/bedenken.

Zoals het er nu naar uit ziet worden de armen de volgende lengtes:
voor: 22cm
midden: 32cm
achter: 38cm

ik vraag me alleen af of dit gaat werken :)

weet iemand of er een speciale verhouding moet zitten in de armen?

Volgens mij moeten de hartafstanden gezien vanaf de motoren in 6 gelijke delen verdeeld worden over de "cirkel" van 445mm.
Zie mijn onderstaande tekening. (als mijn quad klaar is staat deze als project te wachten)

Bij mij zijn de armen b.v. 153mm, 236mm en 253mm lang. (dit is afhankelijk hoe de bevestiging op de baseplate is.

full

Zo komen de 8" prop's ook niet tegen elkaar.

klopt bij een spider zitten alle motoren netjes binnen een cirkel op gelijke afstand van elkaar......het is dus eigenlijk gewoon een symmetrische hexa, maar het frame is uit het midden verplaatst.....

Heel goed, let op de afstand motor tot motor en welke grootte prop's je van plan bent te gaat gebruiken.

ik denk gewoon dat ik even kijk hoe lang de armen waren van die waar ik het design van geleend heb.
en dan doe ik er bij alle armen gewoon even veel cm bij tot de props passen.
op deze manier weet ik zeker dat de armen in verhouding tot het frame en elkaar gelijk blijven.

Het frame is nu volledig uitgezaagd, ik moet nu nog de randjes mooi afwerken :)
Foto's volgen zodra ik in de buurt kom van mijn fotocamera..
Morgen ga ik eens kijken naar de lengtes van de armen.

Beide frame delen uitgezaagd, ze moeten wel nog worden afgewerkt.

full

(Bovendeel links, onderdeel rechts)

Back