Hexacopter met Arducopter FC + H550 V2 Frame

de fouten kwamen vooral door het APM board.. veel te veel dingen om met 8bit te verwerken..

er was een gepoorte versie van multiwii voor de apm bordjes... nagenoeg dezelfde problemen kwamen weer aan het licht. (spontaan in een death wobble gaan, pos hold wat tot raket acties leidde, spontaan wegvliegende multi's dat soort ellende)

een goed werkende arducopter(NG) dus op minimaal een 16bits bordje is niet te vergelijken met een Naza eerder met een wookong. maar dan veel goedkoper en met meer functies.

arducopter(NG) heeft 5 verschillende PID settings, 1 set instellen heeft effect op de de andere omdat het met verscillende PID loops werkt die met elkaar werken.
en daar gaat het ook vaak fout. plus je hebt wel zo een ongelovelijke berg parameters die je moet instellen dat je tijden en tijden bezig bent om dit allemaal af te stellen..
een wookong vlieger is al een week aan het vliegen (en al dan niet geld aan genereren) terwijl je met arducopter(NG) nog steeds aan het tunen bent. (en misschien door de bomen het bos niet meer ziet.

Ik ben nogal van de tweaking en tuning, dus dat komt wel goed ;P
En anders haal ik wel een keer een Naza als blijkt dat ik echt verder wil me de hobby.

Ik was nog even aan het kijken naar de motorisering en de props.

Op dit moment heb ik de NTM Prop Drive Series 28-26A 1200kv 18A staan, echter volgens eCalc ga ik met een 10x6 prop dan in de problemen komen op 3S en wat load.

h9MkC.png

Als ik een motor pak met een iets lagere RPM/v, en een iets hogere current rating, kom ik er wel. b.v. de Turnigy D2836/9 950KV 23A. Het blijkt dat grotere props efficienter zijn om te hoveren, dus een dikke 12" prop erop, maar met een kleine pitch (zodat het vermogen binnen de perken blijft). en Tadaaa:

QtLzC.png

Goed idee toch? Kijk naar die dikke extra payload. Okay, ik lever een beetje vliegtijd in, maar in ruil daarvoor kan ik wel 2 colaflessen optillen..

Laatst bewerkt:
Hmm, net even berekent, 12" props passen niet op de hexa, omdat ze elkaar dan FYSIEK raken, het maximum wat past is 10,8 inch. dus het word een 10x6. Ik ga morgen even nadenken over een ander frame of andere props/motors.

Ik zit te twijfelen. Als ik 12" props wil halen en voldoende payload wil hebben voor een camera ga ik een groter frame nodig hebben. bv die Talon Hexa van HW. Punt is dat m'n hele Hexacopter dan wel erg duur word, en ik twijfel of ik daarmee wil "starten".

Ik denk dat ik 2 frames ga halen, 1 quad frame, en daarna de Talon. Nadeel is dat de motoren dan echt -niet- efficient vliegen op de quad, omdat ze bedoeld zijn voor load + hexa, maar dan kan ik even "goedkoop" oefenen voordat ik full hexa ga.

Frame heb ik al uitgezocht, aangezien het toch een trainer is, en hij is super goedkoop, een goedkoop houten frame:

Waarschijnlijk komen er 10" props op. Nog even uitzoeken :)

Ik weet niet of dat verstandig is vanwege die cone-vormige downwash, en laat ik nou niet gelijk allerlei experimentele constructies gaan bedenken als beginner :P

Ik heb gekeken, maar er is eigenlijk geen goede manier om deze motor (geschikt voor de hexa) fatsoenlijk te laten werken op een quad. Hij heeft een behoorlijk grote propeller nodig om enigzins fatsoenlijk te functioneren, en het maximum wat de quad kan hebben is 10". Dat geeft me 3 opties:

Andere motor zoeken die werkt op de quad en de hex.
Toch direct voor de Hexacopter gaan.
De hexa even uit m'n hoofd zetten en een quad bouwen.

De verstandigste optie is natuurlijk de laatste, maar die negeren we straal, dus ik ga toch maar direct voor de hexacopter :yes:

Dan nog maar even met het goedkope frame en een 10x6 propeller, dan zit m'n throttle level voor hover op 58%, dat is nog wel te doen, dan kan ik later eventueel een carbon frame kopen en de dikke 12" props erop zetten.
Hij kan met het goedkope frame dan ook nog wel een kilo extra payload hebben, dus kan ik iig een vast gemonteerde GoPro op kwijt.

Sowieso moet ik nog even wachten, de 30A Blue Series ESC is op dit moment in de backorder bij HK.

Laatst bewerkt:
Waarom bestel je eigenlijk niet gewoon zo'n cloon DJI frame vanop Goodluckbuy ofzo?

Die houten frames zou ik laten voor wat ze zijn. Als je daaraan moet beginnen herstellen...
Anders gewoon zelf een frame maken: GFK 1mm voor je basisplaat en voor de armen 10 x 10 aluminium Hornbach.
Goedkoop, crashbestendig, robuust, makkelijk om mee te werken.

Maak het niet te moeilijk, keep it simple...

Vandaag bestelling gedaan van alle spullen uit m'n startpost die ik nog moest bestellen. Uit eindelijk toch voor het H550 frame gegaan. De gene met power distributie PCB staat op backorder, dus heb ik even degene zonder PCB gekocht. Misschien koop ik de PCB versie als nog, of pak ik een ander power distributie bordje.

Nu afwachten of we ook onder de duoane door vliegen :rolleyes: Laatste keren mocht ik elke keer gewoon betalen.

Weet iemand de pinout van de GPS poort op de APM 2.5 ? Ik kan het echt nergens vinden, door meten heb ik al ontdekt dat de GND op pin 1 , en de Vcc op pin 5 zit, maar waar zitten de Tx en Rx ??

Zo, inmiddels werkt de GPS! Ik ga binnenkort een verslagje ervan plaatsen in de startpost zodra ik hem weer aan kan passen.

Ik ben nu bezig met m'n D8R-XP ontvanger aan het flashen voor 27ms 8 channel CPPM. De zender heb ik al geflashed met er9x en werkt samen met FrSky telemetry.

Tevens is er een nieuwe voorraad BlueSeries ESC's ontvangen bij HobbyKing, mijn order is nu compleet, dus ik verwacht dat hij binnenkort verstuurd word, en dan kan ik over een weekje of 4: BOUWEN! :D

Back