HexaCopter Ontwerp Start

Hallo iedereen,

Aangezien ik momenteel niet verder kan met de bouw van mijn CNC machine ben ik maar eens begonnen met een volgend project, het wordt een hexacopter.

Mijn plan is om eerst meer te leren over BLDC motoren, ESC's en alles wat erbij komt kijken, proefondervindelijk leren gaat mij het beste af, daarom maar meteen gestart met wat dingen te tekenen. Ik heb wel een elektronica opleiding gehad, programmeer wat microcontrollers en ik weet ook wel hoe motoren werken ;)

Echter onderdelen op elkaar afstemmen heb ik nog geen ervaring, dus tijdens dit process mogen jullie rustig kritiek, tips en ideeën geven.

Mijn plan is als volg: Ik wil een hexacopter bouwen om met een HD camera rond te vliegen, ik heb gekozen voor hexa door een middenweg te nemen van kosten, liftvermogen en complexitie. Naar mijn mening is een hexa dan het beste.

Als "brain" (zo noemen jullie het geloof ik) wou ik de openpilot gebruiken, heb de software eens even bekeken en dat ziet er wel erg simpel uit, hoezo moeijlijk gaan doen als er al een simpele oplossing is, op dit gebied tenminste :cool:, het mechanische gedeelte wil ik wel zelf ontwerpen en maken. Heb toegang tot een CNC frees (over een tijdje heb ik er zelf één), conventionele frees en draaibank.

Zo nu dan maar eens de eerste "schetsjes":

Image%20001.png

Image%20002.png

Zoals jullie zien wil ik hem inklapbaar maken ivm transport, zodat ie overal mee heen kan :D. Momenteel is het frame opgebouwd van 3mm alu-plaat (is dit te dik???). Het gewicht gaat wel nog omlaag omdat het meeste materiaal uit de platen wordt gehaald, maar dat is van latere zorg. De armen worden ook nog verandert om ze lichter te maken, nu zijn ze massief 20x20mm, beetje overkill en veel te zwaar lijkt mij.

Image%20003.png

Dit is de schets met props, motoren staan in een 650mm diameter cirkel, heb nu 11" props (neem aan dat de 11" voor de lengte van de hele prop staat, en het getal na de "x" voor de spoed, klopt dat?). Zouden jullie een andere combinatie nemen, bijv omdat de achterste props (boven in de schets) boven de romp hangen.

Voorlopig even genoeg gepraat en gevraagt, hoop dat jullie nog opmerkingen/tips over mijn ontwerp hebben.

Gr Kevin

Laatst bewerkt:
Zo he, das nog eens een binnenkomer!
Mooi ontwerp, vooral het opklapbare spreekt me wel aan.

Ik ga dit volgen. ;)

Bedankt voor de reacties, leuk dat ik meteen 2 volgers heb :D

De 2 propellers die over het midden heen gaan (zijn trouwens de achterste propellers ;), de langste armen is de voorkant) is inderdaad een twijfel puntje, als ik nu eens het midden aanpas zodat het midden de rondingen van de props volgt, is dat dan beter? Hoeveel ruimte zou ik tussen prop en midden moeten houden?

Gr Kevin

Die 3mm plaat maakt het allemaal veelste zwaar, 1 of 1.1/2 mm is meer dan voldoende. Voor de armen zou ik kokerprofiel pakken. (Hornbach alle soorten en maten)

Hmm, eens kijken wat ik nog aan Alu heb liggen, ik probeer altijd bouwmarkt materialen te vermijden. Neem liever fatsoenlijk aluminium.

Het idee is om het frame uit te frezen en het daarna dmv nokken en gleuven in elkaar te zetten en dan te TIG lassen, zodat er een stevig geheel ontstaat, daarom zou ik ook liever wat dikker alu willen gebruiken, 1mm alu is een stukje lastiger te lassen.

Ik ben me een beetje aan het orienteren op de motoren die ik wil gaan gebruiken, nu heb ik volgende motor gevonden:

HobbyKing Online R/C Hobby Store : KD 36-16M Brushless Outrunner 1050Kv

KDA36-16M
Constant: 1050kv
Battery: 3Cell Lipo (or NiMH equivilent)
Operating Current: 22A
Peak Current: 29A
Suggested Prop: 11x5
Suggested ESC: 40A

KDA36-M
Shaft Size: 5.0mm x 20mm
Motor Dimensions: 37.4mm x 36mm
Weight: 116g

Is deze motor bruikbaar, of kan ik beter een andere nemen? Ik wil de 11x5 graupner E-Props gaan gebruiken omdat ik hier toch wel goede dingen over lees.

Zo ik heb nog even verder getekend, achteraan is een stuk uit het midden verdwenen om de luchtstroom de ruimte te geven.

Image%20005.png

Verder de details van een paar aluminium delen uitgewerkt en een acryle kwart bol erop gezet om de camera achter te monteren. Ook nog even een carbon "romp" getekend.

Motoren ben ik nog niet helemaal uit, lees over alle motoren wel goede en slechte berichten... daar moet ik dus maar nog over nadenken, meschien nog iemand tips? Ik schat dat hij 3 kg vliegklaar gaat wegen, kom ik dus ongeveer uit op 500 gram stuwkracht per motor om te hoveren.

Laatst bewerkt:
Wel een hele wilde nieuwe manier om tegen een hexacopter aan te kijken moet ik je zeggen. ;)
Landen lijkt me best lastig zo, maar daar zal ongetwijfeld nog wel iets voor verzonnen zijn.

Lekker fris ontwerp, ga zo door!

Voor het landen wordt inderdaad nog iets bedacht, het is echter ook moeilijk vliegen zoals hij nu in het plaatje staat, zitten maaR 2 armen zonder motoren aan... :p

hoe groot gaat deze rakker worden??
ik zou de platen nog wel gaten in maken anders wordt het erg zwaar en 3mm alu weegt veel steveel.

Hey,

De motoren staan in een 650mm diameter cirkel, dus hij wordt 65cm van motor tot motor. De middenplaten worden ook nog zo bewerkt als de armen. Maar eerst wil ik de armen afmaken, daarna gaan we over naar het middengedeelte, hier wil ik namelijk gelijk plekken maken voor alle onderdelen, accu('s), ontvanger, openpilot printje etc etc. Eén achterste arm (zwart gedeelte in de tekening) weegt 80 gram. Nu is dat wel de kleinste van de 3.

Als hij 3KG vliegklaar gaat wegen, is dit dan te doen? Hoeveel wegen jullie copters?

Ik ben ook met een frame begonnen voor een quadcopter met 660 mm tussen de motor assen.

Hoop hem onder de 1500 gram te houden .

Mvg Johan

Back