hextronic 8080 vs Intelli bipower special (=met balancer)

Hextronix 8080 of de intelli bipower special ?

• Total voters
    13
't wordt stilaan tijd dat ik mijn batterijen zelf ga opladen. Budget is zo'n 100€ met 50% marge.
Ik ben nieuw in het laadgebeuren en ben geen electronicus, ik heb wel een gezonde interesse...

Ik heb lipo 2s en 3s die ik opgeladen geleverd krijg en een huis-keuken-tuin lader voor de NiMh's van mijn zender die ik los laad en dan aan mekaar pruts. Mogelijk koop ik later nog eens een simpele NiMh lader.

De hextronic 8080 lijkt me heel interessant. Ik heb hier wel nog een voeding voor nodig om hem aan de netvoeding te krijgen. Ik heb nog een aantal oude voedingen liggen (van oude GSM / oude modem / .... ). Volgens de specs heb ik een lader nodig die 2A kan leveren op ergens tussen de 9 en 15 Volt. Eentje die 0.5A kan ook maar dan heb ik een langere oplaadtijd vermoed ik. Wanneer ik geen voeding in huis zou hebben en een voeding blijkbaar al snel 40€ kost dan kom ik op 65€ zonder transportkosten van UH.

Ik kwam dan ook deze lader tegen "Intelli bipower special" aan adviesprijs 115€, iets nieuw van dit merk blijkbaar, voeding, lader, balancer en stekkertjes in 1 toestel voor een aanvaarbare prijs, en bovendien nogal automatisch op't eerste zicht. Als ik een graupner 15 met balancer zou moeten kopen is het verschil groot. En ik ben dus nieuw in het laadgebeuren en een beetje bang van een graupner 15 die me niet makkelijk instelbaar lijkt voor mensen zoner electronica-opleiding, bang om batterijen naar de bliksem te helpen, en bang voor brand ...

Is dit toestel OK (website ziet er niet super-professioneel uit, maar als de laders ok zijn maakt dit niets uit) ? De hextronic is blijkbaar een analoog ding met 4 aparte laadcircuits (heb ik uit een draadje), is de intelli even goed ?
Mogelijk kan dit ding wel niet ontladen ? En weet iemand of er een handleiding van te vinden is ? (Ik heb niks gevonden op de site)