hextronic 8080 vs Intelli bipower special (=met balancer)

Hextronix 8080 of de intelli bipower special ?

• Total voters
    13
't wordt stilaan tijd dat ik mijn batterijen zelf ga opladen. Budget is zo'n 100€ met 50% marge.
Ik ben nieuw in het laadgebeuren en ben geen electronicus, ik heb wel een gezonde interesse...

Ik heb lipo 2s en 3s die ik opgeladen geleverd krijg en een huis-keuken-tuin lader voor de NiMh's van mijn zender die ik los laad en dan aan mekaar pruts. Mogelijk koop ik later nog eens een simpele NiMh lader.

De hextronic 8080 lijkt me heel interessant. Ik heb hier wel nog een voeding voor nodig om hem aan de netvoeding te krijgen. Ik heb nog een aantal oude voedingen liggen (van oude GSM / oude modem / .... ). Volgens de specs heb ik een lader nodig die 2A kan leveren op ergens tussen de 9 en 15 Volt. Eentje die 0.5A kan ook maar dan heb ik een langere oplaadtijd vermoed ik. Wanneer ik geen voeding in huis zou hebben en een voeding blijkbaar al snel 40€ kost dan kom ik op 65€ zonder transportkosten van UH.

Ik kwam dan ook deze lader tegen "Intelli bipower special" aan adviesprijs 115€, iets nieuw van dit merk blijkbaar, voeding, lader, balancer en stekkertjes in 1 toestel voor een aanvaarbare prijs, en bovendien nogal automatisch op't eerste zicht. Als ik een graupner 15 met balancer zou moeten kopen is het verschil groot. En ik ben dus nieuw in het laadgebeuren en een beetje bang van een graupner 15 die me niet makkelijk instelbaar lijkt voor mensen zoner electronica-opleiding, bang om batterijen naar de bliksem te helpen, en bang voor brand ...

Is dit toestel OK (website ziet er niet super-professioneel uit, maar als de laders ok zijn maakt dit niets uit) ? De hextronic is blijkbaar een analoog ding met 4 aparte laadcircuits (heb ik uit een draadje), is de intelli even goed ?
Mogelijk kan dit ding wel niet ontladen ? En weet iemand of er een handleiding van te vinden is ? (Ik heb niks gevonden op de site)

Ik vermoed dat je dit in de gewone modelbouwwinkels kan kopen, en waarschijnlijk tegen een lagere prijs dan aangegeven ?

Hieronder de info die ik gevonden heb:

Thanks !

[web:2372ec0438]http://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=2055[/web:2372ec0438]

[web:2372ec0438]http://www.simprop.de/Seiten/Modellbau/0100986IntelliBiPowerSpecial.htm[/web:2372ec0438]

Ik heb sinds een weekje die Hextronic lader. Uitermate simpel ding, en werkt prima; er kan eigenlijk niks mis gaan, er valt niks verkeerd aan in te stellen... net wat voor mij dus, voor $25,- kan je zowiezo al niet goedkoper vinden. Ik had inderdaad nog een geschikte voeding liggen, dat scheelt...
Electronisch ben ik analfabeet, dus hoe simpeler hoe beter voor mij. Moet alleen een beetje opletten als ik nieuwe lipo's koop dat ze de goede stekker hebben.

Bart Doets

X11 zei:
Volgens de specs heb ik een lader nodig die 2A kan leveren op ergens tussen de 9 en 15 Volt. Eentje die 0.5A kan ook maar dan heb ik een langere oplaadtijd vermoed ik.
Ik gebruik de Hex lader met een voeding die ik nog had liggen, maar het is nogal een blok. Ik heb ook een lichtere voeding, maar die geeft maar 1 A.
Jij zegt dat het wel kan, maar dat-ie dan langer zal laden; dat is wel een groot nadeel (ik overweeg die lichtere voeding speciaal voor als ik naar de club ben; maar juist op de club wil ik dat ze zo snel mogelijk vol zijn...)
Hoe veel langer denk je dat het duurt, twee maal zo lang?
Weet je zeker dat het kan? Ik begrijp geen moer van electronica...

Bart

bij UH hebben ze voor weinig geld nog betere laders met ingebouwde balancer.

die 5/6 of 8 cellen laders zijn kwalitatief veel beter.

beter ietsje meer investeren naar de toekomst toe.

3w_flyer zei:
Wat mag je verwachten van een lader die kwalitatief beter is? Geeft de lipo dan meer stroom? :?
Voorlopig zijn mijn dikste lipo's 3 cellen, de Hex lader kan 4 cellen aan.
Als je voor $25 een aantal jaren vooruit kan, dan zou ik niet weten waarom ik zou moeten investeren.
Tenzij je me kan vertellen dat de Hex 8080 iets essentieels mist dat ik nu al nodig zou hebben.

Ik zou trouwens graag willen weten wat er precies gebeurt als ik de Hex 8080 zou gebruiken met een voeding die 1A levert. Riskeer ik iets?

Bart

3w_flyer zei:
bij UH hebben ze voor weinig geld nog betere laders met ingebouwde balancer.

Kan je een linkje naar die laders toevoegen ?

Thanks !

En van die 0,5A heb ik uit de specs, er staat in voeding 2A of 0,5A maar of het echt goed werkt ????

Ik heb ook eens even naar deze lader gekeken, leuk ding voor die prijs hoor!
Hij kan maximaal 2A laden maar dat is voor veel mensen genoeg. Ik gebruik zelf de Simprop Bi-Power maar zou deze er best bij willen hebben. Een losse balancer kost ongeveer hetzelfde!
En als je voeding niet meer als 1A kan leveren kun je dus niet hoger dan 1A laden, maar als je zo`n 4-5A voeding van bijvoorbeeld een zendbakje neemt (staan er zat op marktplaats) kun je het dingetje optimaal benutten.

Ik gebruik de Hex lader met een voeding die ik nog had liggen, maar het is nogal een blok. Ik heb ook een lichtere voeding, maar die geeft maar 1 A.
Jij zegt dat het wel kan, maar dat-ie dan langer zal laden; dat is wel een groot nadeel (ik overweeg die lichtere voeding speciaal voor als ik naar de club ben; maar juist op de club wil ik dat ze zo snel mogelijk vol zijn...)
Hoe veel langer denk je dat het duurt, twee maal zo lang?
Weet je zeker dat het kan? Ik begrijp geen moer van electronica...

Bart

ligt eraan watvoor accu je laad.
ik hoop dat ik beetje opgelet heb bij natuurkunde, als jij een 12v voeding hebt die 1A levert, en jou lader laad een accu van 1,2 volt, met 2 volt, wil dat dus zeggen dat ie er 6A in kán stoppen, hij doet het maar met 2A (dit is natuurlijk wel zonder verlies berekend, verlies heb je altijd) dus het ligt eraan watvoor accu je wil laden.
(correct me if i'm wrong)

ik heb ooit wel grofweg gemeten wat lipo laders trekken, als je de laadcyclus strart krijg je even een piek van +/- 1.2A daarna zakt ie tot 0.4A, ik laad mijn accu's met een voeding die 0.7A levert, en dat gaat gewoon goed. (die 1.2A is gemeten met een 12v accu die 12A kan leveren)

Grt Ron

ligt eraan watvoor accu je laad.
ik hoop dat ik beetje opgelet heb bij natuurkunde, als jij een 12v voeding hebt die 1A levert, en jou lader laad een accu van 1,2 volt, met 2 volt, wil dat dus zeggen dat ie er 6A in kán stoppen, hij doet het maar met 2A (dit is natuurlijk wel zonder verlies berekend, verlies heb je altijd) dus het ligt eraan watvoor accu je wil laden.
(correct me if i'm wrong)

ik heb ooit wel grofweg gemeten wat lipo laders trekken, als je de laadcyclus strart krijg je even een piek van +/- 1.2A daarna zakt ie tot 0.4A, ik laad mijn accu's met een voeding die 0.7A levert, en dat gaat gewoon goed. (die 1.2A is gemeten met een 12v accu die 12A kan leveren)

Grt Ron

Waarschijnlijk heb je ook niet goet opgelet tijdens de natuurkunde- of elektrotechnieklessen. Dit verhaal bevat nogal wat missers. Meneer Ohm met zijn wet heeft blijkbaar toch iets heel moeilijks bedacht!

oke oke, ik zal die chagrijnige natuurkunde lerares van mij is op dr kop geven voor het slecht uitleggen!! en jammergenoeg vind meneer HAVO een onherroepelijk-toekomend-voornaamwoord belangrijker dan electrothechniek.
maar mijn theorie is toch niet hélemaal fout??

maar ik neem aan dat de voedingsspanning 12v is?? dan zou ik gewoon een accutje kopen.
een 7A loodzuur accu kost iets van €35 ofzo, die kunnen over de 12A belasting hebben.

Grt Ron (die nu zijn kerstvakantie benut met nuttigere dingen: studeren electrothechniek)

Grt Ron (die nu zijn kerstvakantie benut met nuttigere dingen: studeren electrothechniek)
Tja, misschien toch ook maar wat aandacht geven aan de spelling van het Nederlands... :-)
Bart (18 fouten in het Nationaal Dictee dit jaar)

Bantam BC6

After a long search i decided to go for the Bantam BC6 charger. It is a charger with a builtin powersupply. It also has a builtin LiPo Balancer wich works fine.

If you are on a budget (like me) this can be the one. I bought it for about €140,00 shipped.

If you are interested just look on the site www.bantamtek.com.

Good luck

Bantam BC6

Sorry voor het posten in het Engels. Ik ben zo gewend aan engelstalige forums, dat ik automatisch in het engels heb geanwoord. Ik neem aan dat het wel duidelijk is en verdere reacties zal ik in het nederlands doen.

Ik begrijp eigenlijk niet waarom je, als je "on a budget" bent, een lader van €140,- koopt als er een is van $25 terwijl die van €140 als (enige?) plus heeft dat er een voeding in zit. Dure voeding. :rolleyes:
Bart

Bantam BC6

Werken met een budget wil niet zeggen dat ik droog brood eet hoor. Ik moet alleen wat langer sparen voor een kwalitatief goede lader. Welke lader van 25 dollar kan alles wat de Bantam kan dan? Ik ben erg benieuwd. Heb ik toch niet goed genoeg gezocht blijkbaar.

Specs: Bantam BC6

- Optimized operating software

When charging or discharging, the BC6 offers an 'AUTO' function that sets the feeding current or the cell count of the Lithium battery automatically. For Lithium batteries, this can prevent an over-charging situation which can lead to an explosion should the user not set the program correctly. Every program in the unit is programmed with safety monitoring to validate the user information to ensure maximum safety. These parameters can be set by the user.

High-power and high-performance circuit

The BC6 employs a circuit that has maximum output power of 150W. As a result, the BC6 can charge or discharge up to 27 cells of NiCd/NiMH and 8 series of Lithium batteries with maximum current of 5.0A.

Individual voltage balancer for Lithium batteries inside

Built into the BC6 is an individual-cell-voltage balancer. No external balancer is needed when charging Lithium batteries (LiIo/LiPo/LiFe) for balance charging. Below if the cell connection diagram.
Balance individual cells on discharge

The BC-6 also can monitor and balance individual cells on Lithium batteries during the discharge process. If the voltage of any one cell varies abnormally, the process will be stopped with an error message.

-Accept various types of Lithium chemistries

The BC-6 can accept three types of Lithium batteries - LiIo, LiPo and LiFe. They have different characteristics by their chemistry.

Lithium battery 'Fast' and 'Storage' mode

'Fast' charge reduces the charging time of Lithium batteries and 'Storage mode controls the final voltage of the battery for long time storage.

Data store/load

Up to 5 data memories. Each memory can be recalled at any time you need without reprogramming.

Cyclic charging/discharging

Perform 1 to 5 cycles of charge>discharge or discharge>charge continually for battery refreshing and balancing.

PC based analysis using USB communication

For the advanced user, the BC-6 offers an optional PC based program that can analysis the characteristic of the battery through the USB port. It shows a graph of voltage, current, capacity and temperature curves. It also shows the individual voltage of each cell in the Lithium battery pack.

Robust outer aluminum case

High-quality aluminum case is durable and very efficient to cool out the internal heat

Alvast bedankt en nog de beste wensen allemaal.

in plaats van een bi-power special heb ik de Jamara x-peak 230 gekocht. hetzelfde toestel, maar 25 euro goedkoper. als ik me niet vergis is het gewoon een OEM lader. Hyperion heeft er namelijk óók 1, moet wél 40 euro meer kosten ;-).
Natterer was de leverancier.

Back