Hi-start voor lichte toestellen

stef stuntpiloot

Forum veteraan
Ik heb gezocht maar kan het niet vinden, heeft iemand voor mij een tip waar ik een histart vandaan kan halen of van kan maken voor mijn zwevertje van 120 cm span? Het is een 2kanaals zwevertje.

Alvast bedankt

Misschien is dit een idee

Shamrock-Modelbouw
Het kost een paar duiten maar dan heb je ook nog een elastiek voor andere grotere modellen
Geschikt voor zwevers tot 2 kilo.
Gewoon een beetje spelen met de aantal passen die je neemt
Eerst klein beginnen.
Komt hij niet hoog genoeg, een aantal passen erbij.
Nog steeds niet hoog genoeg? Nog een aantal passen erbij.
Enz enz enz totdat je helemaal tevreden bent.

Misschien een doosje postelastieken kopen, aan elkaar binden, stuk nylon lijn eraan van 50 meter en je kan beginnen.

Er zijn ook nog zwaardere als de standaard postelastieken te krijgen (dus sterker)

Ik heb hier een Great Planes Fling mee omhoog gekregen en dat ging al behoorlijk hard;)

Kan je altijd later nog een dure high start kopen

groet en succes

Terence

Beide goede ideejtes, ik begin met het laatste aangezien ik daar een doos van heb liggen, werkt het niet ga ik door naar optie 1. Is zo'n parachute belangrijk of kan het ook zonder?

De parachute zorgt dat de lijn vanzelf weer in de windrichting komt te liggen. En ook niet onbelangrijk; dat je hem weer terug kan vinden voor je volgende start (je kijkt immers naar je vliegtuig dus je ziet niet altijd waar hij neerkomt). Zeker in wat hoger gras zoek je je anders het apelazerus.
Je kunt ook een gekleurd lint aan de lijn doen (bijvoorbeeld 30cm van dat rood/witte afzetlint), dat wil ook wel.

Ik heb onze UHU trouwens eerst ook met 240 elastiekjes afgeschoten, zie

Laatst bewerkt door een moderator:
kan, ik heb 17kg zoutwaterlijn (echt heel erg dun) en dat is meer dan sterk genoeg voor een 2kg vliegtuig.
In ieder geval bepaalt de lijn voor een groot deel hoe hoog je komt.

Back