High Current NiMh batterij

• Topicstarter Topicstarter Jan_elektro
  • Startdatum Startdatum
J

Jan_elektro

Guest
Sinds kort ben ik gestart met modelvliegen, en heb al "redelijk" geinvesteerd in vliegtuig, lader, zender etc.
Echter, graag wil ik mijn toestel upgraden met een betere elektromotor, maar heb (nog) geen zin om te investeren in dure lipo's en bijbehorende lader. Daarnaast zijn 8 AA cellen qua gewicht geen probleem voor mijn toestel.

Onlangs heb ik Sanyo HR6 NiMh accu's (2500 mAh) aangeschaft, maar heb het gevoel dat deze onvoldoende stroom leveren voor mijn aan te schaffen motor (10 - 15A wil ik kunnen leveren).

Op een aantal plaatsen vond ik verwijzingen naar NiMh accu's die meer stroom kunnen leveren: Er werd geschreven over Sanyo 3300 HV, GP accus en Aero SC 3000 HP accu's.

Daarover heb ik de volgende vragen:
- Heeft iemand ervaringen met deze of andere NiMh accu's die meer dan 10A (zonder te veel capaciteitsverlies) kunnen leveren?
- Waar kun je deze accu's krijgen?
- Heeft iemand ervaring met de Sanyo Twicell? In de specs vind ik niet terug hoeveel stroom deze zouden moeten kunnen leveren.
- Is (als gewicht geen rol speelt) een NiMh een goed alternatief voor Lipo?

Alvast bedankt voor de tips!

Jan.

Penlites zijn niet echt geschikt voor 10A. Deze zijn wel leuk voor voor digitale foto camera's ed.
Als je dezelfde capaciteit wil in een cel die meer stroom kan leveren, zal de accu wel flink zwaar worden! Dat zal je goed in de gaten moeten houden. Er zit natuurlijk wel vrijveel kwaliteit verschil in sub-C cellen, maar voor jouw toepassing zal je dat verschil niet snel merken. Ik zou dus gewoon lokaal voor een aanbieding zoeken of iets in die trand.
Maar het zullen echt wel dikkere cellen moet worden, AA cellen zijn alleen voor huishoudelijk gebruik, of voor ontvangeraccu.

Dank voor de tips!

En wie mij gaat leren vliegen... Het vliegen lukt me (met dit toestel) al aardig!

Jan

Beste Jan, ik kan je wat betreft NiMH accupacks geen gouden tip geven.Maar kan je wel vertellen uit eigen ervaring waarmee ik tot op heden zelf zeer tevreden over ben.
Ik gebruik NiMH accupacks waarvan de cellen van het merk GP zijn.Doe dit naar volle tevredenheid al zo'n dikke 2 jaar en dat heeft mij tot nu toe nog de overstap belemmerd naar lipo gebruik.
Ik gebruik NiMH acupacks van 9,6volt 1300 mill-ampere.Dit zijn 8 cellen packs die ik gebruik met brushless set ups.
Kan je vertellen dat dat fantastisch werkt. Volgas vliegen kan ik zo'n 6 minuten doen, en als ik relaxed rondtokkel met af en toe zweven erbij (vlieg ook met Delta's) dan kan de vluchtduur wel oplopen tot 12 minuten.(gemeten met stopwatch)
Er zijn behoorlijk wat redenen waarom ik zelf nog steeds NiMH accupacks gebruik.Lees het verschil wat er bestaat tussen NiMH's en Lipo's op dit forum maar eens door, dat zegt al genoeg.
De enige reden voor mij om de 'noodgedwongen' overstap naar lipo's te moeten maken is, omdat ik eens wil overstappen naar een zwaardere brushless motor voor in mijn Funjet.Dan zijn Lipo's zeker qua presteren beter dan NiMH's. ( wel jammer hoor )
Ik kan wel pagina's vol schrijven over NiMH's en mijn ervaringen daarmee.Mocht je specifieke vragen hebben, stuur me dan maar een PB'tje. Vr Gr Dylan.

Hoi Jan! Kan het even niet laten.Ben net terug van heerlijk een stukkie wezen vliegen.Er stond een stevig windje (rond windkracht 3-) en had ontzettend veel zin om met mijn Swift II te gaan vliegen.Als ik met mijn Swift II vlieg dan wissel ik dat af met de ene keer lekker vol gas rond te jakkeren en de andere keer door heerlijk op de wind rond te zwabberen.
Daarstraks wilde ik toch even uittesten hoelang ik nu precies met een Swift II gevoedt door een 1300milli-ampere NiMH acupack in de lucht kon blijven.
Nou Jan, Kan je vertellen; Behoorlijk lang!! Ik vloog met een accupack 1/4gas en probeerde met behulp van steeds maar de neus van het toestel in de wind te gooien om zo hoogte te krijgen.Dat lukte gestaag behoorlijk.Op zo'n 100 meter hoogte (hoog genoeg voor een Swiftje van 810mm) probeerde ik het toestel op constante hoogte te houden.Dat lukte goed.Met nog steeds 1/4 gas erop.
Dat hield ik maar liefst met constant draaiende motor 14 minuten en 55 seconden vol.
Kunnen jullie nagaan hoe heerlijk relaxed vliegen dat was.In 1 woord genieten.en dat alles met een eenvoudige Vleugel van 810mm span en dan gevoedt door een hele economische NiMH accu van alleen maar 1300 milli-ampere.
Wat mij betreft hoop ik dat NiMH's nooit zullen uitsterven.
Vr Gr Dylan.

Back