High power laders

Met de komst van snel laadbare accu's (5C of meer, danwel A123 of lipo) is het van belang om ook high power laders te hebben die dit dan ook daadwerkelijk aan kunnen.

Hier zit nu dan ook het probleem. Op dit moment zijn er veel laders met vermogens tussen de 50 en 350w. Met die 350w laders kun je 3s5000 op 5c laden maar als je grotere pakketten (meer cellen) wilt laden dan gaat de laadstroom al snel naar beneden.

Dan kun je zeggen neem twee lader maar stel dat je er eentje wil om grote pakketten snel te laden. Ik weet van het bestaan van 600-1500w laders die je instelt via een PC interface (maar dat lijkt me niet heel praktisch).

Mijn vraag is dan ook wat zijn er op dit moment voor lader opties om grote pakketten gebruiksvriendelijk en snel te laden? Wat zijn jullie ervaringen en welke laadopstellingen nemen jullie mee naar het veld?

Ik zal dan ook zelf beginnen met mijn laadopstelling:
- graupner ultra duo plus 40 (250w vermogen, max 10A laadstroom) https://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=6443
- stroomvoorziening een 12v loodaccu (aanwezig op het veld) of
- 3S 10Ah lipo (2x 3s5000 in parallel)

Dit is dus niet genoeg om grote pakketten te laden (meer vermogen en groter laadstroom noodzakelijk).......

schulze heeft er eentje van 2*320W ,
die moet jouw pakketten wel snel kunne laden omdat je de uitgang parallel kan schakelen .
nu ja die zal je niet hebben voor 300 euro denk ik .
hyperion heeft een 720i . net , die kan je ook aan elkaa rhangen , maar dat moet je beide pakken wel apart laden en daarna terug parallel schakelen , ook niet echt zo handig .
dus als budget geen probleem is of wel schulze ofwel eentje van deze Ulltrapowercharger

'NipponDave', de spreker op RCGroups voor Hyperion zegt daar in een draadje over dat de hogere vermogen laders nog niet commercieel interessant zijn gezien de kostprijs voor de hoogvermogen electronica. Wel geeft hij aan dat elk jaar die componenten goedkoper worden. Hyperion zal steeds met sterkere laders komen als zij die voor ongeveer dezelfde kosten kunnen fabriceren.

Ik vind zelf de iCharger 208B+ geweldig. Is super klein en laadt daarbij op maximaal 20A bij maximaal 350W. Maximaal 8s, gewoon bij hobbycity gehaald. Ik ben echt meer een type voor kwaliteit en was bang dat deze lader nix voor mij zou zijn, is echter gewoon helemaal top!!

'NipponDave', de spreker op RCGroups voor Hyperion zegt daar in een draadje over dat de hogere vermogen laders nog niet commercieel interessant zijn gezien de kostprijs voor de hoogvermogen electronica. Wel geeft hij aan dat elk jaar die componenten goedkoper worden. Hyperion zal steeds met sterkere laders komen als zij die voor ongeveer dezelfde kosten kunnen fabriceren.

Maar voor een 40 euro kunnen we wel regelaars kopen die tot 50A aan kunnen...... :confused:

> Het gaat om een goede efficiente high power booste
Maar bij 220V laders heb je geen booster nodig , kijk naar PC voedingen
daar zitten zze voor weinig geld al op 1-2kw

voor grote packs uit een stuk, heeft volgens mij alleen hyperion een oplossing voor op het veld met een goede interface.
2x EOS 0720i NET3 DC INPUT in serie.

Ik zelf heb twee iCharger 208B, maar koop dan ook geen grote packs uit een stuk maar bijvoorbeeld 2x 5S 5000mAh, en die zitten in 17 minuten vol ( kan nog sneller, maar nog niet gedaan )

Bart,

Dat klopt maar de meeste mensen hebben liever 12-28V ingangs spanning..... dat is handiger met een auto accu edg.

Ik denk dat een krachtige 220V only lader niet zoveel duurder hoeft te zijn. Voor 200-250 euro moet je toch aardig wat kunnen maken......

Al eens nagedacht over hoeveel stroom je gaat trekken als je op 12 volt gaat laden?
Als je geluk hebt dan kan je na een paar keer laden nog net je auto starten.
Ik heb al eens aan Schulze gevraagd wanneer ze met een grote lader kwamen.
Het antwoord was dat ze er mee bezig zijn maar de tegenvraag was, welke voedingbron ik wil gebruiken.

Emcotec had wel een lader die 1500 watt kan leveren.
Hij zou in augustus uitgeleverd worden maar tot nu toe niets meer van gehoord.
Ingansspanning was 100-300 volt DC, prijs rond de 1200 euro.

Op het moment zit ik te kijken naar dit soort dingen:
AC/DC

Ik werk bij dit bedrijf en we hebben er net een cursus over gehad.
Dit soort MIP's zouden wel bruikbaar zijn, alleen zit je met het probleem dat je 220V en een laptop bij de hand moet hebben.

GJ

Hier loopt een dicussie over het ontwerp van de Pulsar 3 met ingebouwde balancer.
Er wordt hier ook over vermogens gesproken van 600W+ en bijbehorende problemen.

Deze lader is wel in ontwikkeling maar het lijkt vooralsnog stil omtrent een mogelijke release datum.

Ik denk dat de eerste die komt met een 600W+ 12S lader goede zaken doet. Op dit moment is 2 packs in serie gebruiken zodat je ze op 2 laders kunt laden (bijvoorbeeld 2 gekoppelde Hyperion 720's) de enige echte goede oplossing om met 500W te laden.

Misschien moeten de 10 en 12S sticks gewoon uitgevoerd worden met 4 voedingskabels i.p.v. 2 zodat ze toch op 2 laders geladen kunnen worden. 2 korte en 2 lange. Dan koppel je de korte 2 aan elkaar in de heli en los aan de lader. In sommige helies is een stick toch wat gemakkelijker te wisselen dan 2 losse packs. (Dit kun je natuurlijk zelf ook maken).

Dat laptop gedoe snap ik niet. Bouw er dan een display en een chip in....... zo moeilijk is dat niet.

Ik denk dat de eerste die komt met een 600W+ 12S lader goede zaken doet. Op dit moment is 2 packs in serie gebruiken zodat je ze op 2 laders kunt laden (bijvoorbeeld 2 gekoppelde Hyperion 720's) de enige echte goede oplossing om met 500W te laden.
Volgens 'NipponDave van Hyperion' in dat eerder genoemde draadje is de volgende lader die op de markt komt de 720 duo. Dus twee maal 720 in een huis. Daarna de 1420. Een en ander niet op korte termijn.

Hoi ,

Als deze highpower laders op de markt komen hebben we nog een probleem over : de mensen die op het veld laden trekken in 1 of 2 ladingen de auto accu helemaal leeg .
De loodaccu's vinden het nu eenmaal niet fijn om gedurende een lange tijd een hoge stroom te leveren .Oplossing : agregaat en een dikke 220V voeding meeslepen .

Ik hou het voorlopig bij de Hyperion duo en dan maar wat meer lipo's meesjouwen naar het veld .

Henk

Tja, linksom of rechtsom, we moeten zeulen. Zelf sleep ik sinds kort 40kg Deep Cycle AGM lood accu(s) (2 keer 55Ah) mee. In serie gezet is dit een goede bron voor mijn Hyperion laders.

Back