HighLight SAL van FrankenModellbau

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Jorrit, 22 aug 2005.

  1. Hay Kuip
    Oke zo hebben we een duidelijker omschrijving van de roeruitslag vast gelegd
    In drela's SuperGee gebruik een anderen omschrijving van +/- dan de uitleg die jij er aan gaf
    Vandaar de verwaring misschien.
     
  2. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Na het begin van de reparatie op de vorige pagina maar eens wat foto's van het eindresultaat.

    Servoplankje uitgesneden uit een stukje gelamineerd carbon weefsel. Zorgt voor zeer veel zijwaardse stijfheid in de romp. Het is een beetje wit uitgeslagen door alle CA dampen, maar het voldoet prima. Kijken hoe het zich houdt de komende tijd...
    [​IMG]

    Alle servo's ingebouwd.
    [​IMG]

    GFK strookje vervangen door een reststukje carbon, tevens ook nylon boutjes ipv stalen imbus.
    [​IMG]
     
  3. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Vanmiddag weer wat gegooid met de Highlight, en wat op de staartbuis begon als een twijfelachtig wit plekje werd langzaam maar zeker een scheurtje. Het is niet door en door, al denk ik niet dat het verstandig is om er nog even mee te gooien. ;) Ga dat stuk wel met rovings en CA verstevigen, kijken of dat wel houdt.

    [​IMG]
     
  4. peter.c

    peter.c

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    602
    Locatie:
    balen
    hallo ik heb een hichligt ben er eigenlijk niet tevreden van denk dat het aan het profiel licht hij is te koop
    peter.cuypers3@telenet.be of kontact via forum
     
  5. peytr

    peytr Guest

    Da's grappig :roll:!

    Ik vind mijn highlight best goed vliegen, maar hij kan niet in de schaduw staan van mijn eigenbouw met AG profielen. De AGs reageren ook veel beter op camber change. Ik had ook het idee dat de profielen niet je van het zijn, al moet ik wel zeggen dat ik em steeds beter aan het vliegen krijg. Had het tot nu toe voor me gehouden omdat ik niet wilde zeuren.

    Wat me aan de vleugel opvalt is dat de LE een nogal merkwaardige vorm heeft, die meer bepaald lijkt door hoe de helften uit de mal kwamen dan op wat er op het profiel hoort. Volgens mij is ie te scherp en schuren kun je er niet aan, denk ik (of durf ik niet). Wanneer je met X-foil eens kijkt wat er bij verschillende snelheden met een scherpe neus gebeurt, dan is dat inderdaad niet fijn.

    De prijs laat zich dus mogelijk alsnog verklaren. Al vind ik em lang niet slecht genoeg om em weg te doen. Maar wanneer je een Taboo klaar hebt liggen, of iets dergelijks dan kan ik me het wel voorstellen.
     
  6. peter.c

    peter.c

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    602
    Locatie:
    balen
    ja inderdaad wat je zegt is juist te scherp aan voorlijst ,vind dat hij seeds beter gaat maar verliest in het bochten werk regelmatig te veel hoogte
    verkiesmeer de strak van ag profielen wat me nog opvalt is bij elk ander weer hij ander vlieggedrag vertoont
     
  7. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Ik kreeg van mijn techneut te horen dat mijn vacuumpomp klaar is. Ik kan dus beginnen met de maak van de supergee vleugel. Deze komt op mijn Highlight. Ik verwacht dat dit een enorme verbetering zal zijn.
     
  8. peter.c

    peter.c

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    602
    Locatie:
    balen
    daar ga je heel tevreden over zijn theo heb heb een maand geleden het zelfde gedaan die ag profielen zijn het beste voor mij toch
     
  9. kuip

    kuip

    Lid geworden:
    4 okt 2005
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Haaksbergen
    Mee eens, ik ben ook niet geheel tevreden over het bochtengedrag,
    tevens vind ik de effectiviteit van het richtings roer te klein.

    Verder bevalt de Highlight me toch prima.

    Zeker gezien de prijs/ kwaliteits verhouding.

    G.J
     
  10. peytr

    peytr Guest

    Twee suggesties om het ding beter aan het cirkelen te krijgen ofwel het strerke dalen in bochten te verminderen. Wanneer ik tijd vind zal ik ze zelf eens proberen:

    Inmixen van flap bij hoogteroer a la F3B: trekken = meer camber en v.v. Best kans dat dat werkt want het wegvallen in de bochten kan te maken hebben met te lage Cl om korte bochten te vliegen. Liefst alleen in de thermiekvliegfase. Moet zelf nog een flapmixertje aanmaken waarmee dat kan, want ik wil het ook op andere kisten proberen.

    Zit het em in een overtrek van de naar binnen wijzende vleugeltip dan wordt het erger met het inmixen van flap;

    Strategisch plaatsen van turbulators in de vorm van trip strips. Mocht het inmixen van flap niet helpen dan heeft het waarschijnlijk iets te maken met de bovengenoemde overtrek van de binnenste tip bij bochten of cirkelen. Mogelijk kan dat verbeterd worden door op de buitenste 1/4 van de vleugel een turbulator te plaatsen, net voor het hoogste punt van het profiel (bovenzijde vleugel). Een turbulator levert in principe wel wat weerstand bij snelle vlucht (en dus bij de weg omhoog) maar bijzonder veel is dat niet.

    Voor alle duidelijkheid: Op deze kist geen van beide geprobeerd.
     
  11. peter.c

    peter.c

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    602
    Locatie:
    balen
    bedankt voor tip van de tubalatoren peytr maar weet dat het plaatsen van turbalatoren niet simpel is staan ze 1mm verkeert heeft men er meer last van dan zonder denk gewoon ,heb bij mijn vleugels 2mm wachout genomen ,oke heb klein beetje minder lift op de tip maar het vlieggedrag is een groot verschil
     
  12. kuip

    kuip

    Lid geworden:
    4 okt 2005
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Haaksbergen
    Ik heb de stoute schoenen maar eens aangetrokken en heb van de L.E de
    ergste scherpte af geschuurd.

    echt in vorm schuren gaat natuurlijk niet, maar het lijkt als of er door de mal nog een klein scherp randje op de L.E zit...........Die is nu weg dus.

    eens kijken vandaag of ik enig verschil merk.

    G.J
     
  13. peter.c

    peter.c

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    602
    Locatie:
    balen
    is goed idee peytr heb er ook al gedaan ,kon niet te diep schuren eigenlijk te weinig ,heb nu op voorlijst een tape geplaatst ,heb al gegooit merk niet veel verschil
     
  14. kuip

    kuip

    Lid geworden:
    4 okt 2005
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Haaksbergen
    Na het schuren van de L.E heb ik wel het gevoel dat hij zich beter gedraagt in de bochten, hij vliegt iets rustiger naar mijn idee.

    Jippie daar gaat hij weer..............
    [​IMG]

    G.J
     
  15. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Hi,

    De "Franken Modellbau Highlight" kun je tegenwoordig een stuk voordeliger kopen in Engeland. Daar gaat ie onder de naam "Radina" van de hand. Probeer eens "www.acemodel.co.uk" Voor een slordige 150 euri krijg je een zelfde kist ..........
    Of zit ik er nou echt zo heel veel naast ?

    arno888
     
  16. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    @Arno

    Welkom op dit forum!!
    Nee je zit er niet naast. De Highlight is hetzelfde als Radina, Solo, Discus150, Megalight en nog vele anderen.
     
  17. peter.c

    peter.c

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    602
    Locatie:
    balen
    wil eventjes iets kwijt laat je niet verleiden aan goedkope prijzen dit zijn meestal zwaardere toestellen ,dat is het verschil, vriend van me heeft ook goedkopertoestel gekocht in dordmund ook 155 euro, maar weegt wel af 315 gr groot verschil tegenover 270
     
  18. peytr

    peytr Guest

    Da's interessant (het zit er natuurlijk dik in dat er gewichtsvariatie is). Ik bestelde er vorig jaar drie of vier en vroeg Staufenbiel of er iets van wegen gedaan kon worden......dat kon niet. Heb de mijne echter af kunnen bouwen op net wat minder dan 270 gram. De andere kisten weet ik niet.

    Over die turbulators en verkeerd plaatsen: Ja helemaal mee eens, het is ook een beetje wild. Toch wil ik het eens proberen. Ik heb ze zitten op een mini (met een feitelijk te dik profiel) en daar doen ze hun werk wel, maar je hebt er inderdaad snel meer last dan plezier van.
     
  19. peter.c

    peter.c

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    602
    Locatie:
    balen
    zit ook op dat gewicht ,zou het erg vinden dat men een goedkoper toestel koopt dat na inbouw veel te zwaar uitkomt, is een ricico
    peytr laat iets weten over je test met tubulatoren, als men kan verbeteren moet je het doen
     
  20. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Hi Peter,
    Dit zou natuurlijk kunnen zijn; aan de andere kant kan ik me maar moeilijk voorstellen dat alle te zware kisten onder een andere naam naar Engeland geëxporteerd worden............
    Die lage prij is trouwens een "Summer Sale" bij Acemodel !
    Arno
     

Deel Deze Pagina