HighLight SAL van FrankenModellbau

Toegespitst op de highlight:
Zelf heb ik geen rol-richting koppeling. Het insturen van de bocht en het rondsturen van de bocht vereist dat je zowel met richting als met rol stuurt. Dit geldt vooral voor een DLG, vanwege de lage vliegsnelheid en de lange romp. lees maar wat Mark Drela schrijft:

http://www.polecataero.com/articles/using-the-rudder-in-thermal-flying/

Flaps: Ik gebruik voor de start een paar mm up. Tijdens het thermieken gebruik ik geen flaps. Ik heb het wel geprobeerd, maar heb niet het idee dat het helpt. [/url]
 
Goede aanvulling Nico, inderdaad een zinnig artikel van dr. Drela. Wat betreft rol-richting koppelen bedoel ik daar niet mee dat je dan met alleen rol kan/moet draaien. Sowieso stuur ik het meest met richting en hoogteroer en gebruik rol alleen om de draai in te zetten of om snel van richting te veranderen. Ligt ook aan smaak, ik vind het prettiger vliegen met wat koppeling.

Het kan idd zijn dat flaps voor thermiek geen of weinig zin heben. Ik weet eerlijk gezegd niet of het SD7080 profiel van de Highlight daar profijt van heeft. Bij de Drela-profielen van mijn Blaster werkt het in ider geval wel goed.
 
Vinkie zei:
Tsja Airbus..... natuurlijk kan je zelf het wiel gaan uitvinden maar ik betwijfel serieus of je ook maar in de buurt komt van dit soort DLG's wat betreft stabiliteit, gewicht, profielzuiverheid etc. De constructietechnieken die voor dit soort modellen worden gebruikt (romp en vleugels in vormen gelamineerd) doe je ook niet even zo aan de keukentafel na. De toegepaste materialen zoals koolstof en aramide zijn ook beslist niet goedkoop. Ik ben het eens met Jorrit dat €169 + verzend niet onredelijk is.


mja ik heb er wel nog nooit een vast gehad dus ja....
hmmm aramide :? nog nooit van gehoord? wat voor een spul is dat?
ik ben een beetje eigewijs :wink: :P
 
Flaps: Ik gebruik voor de start een paar mm up. Tijdens het thermieken gebruik ik geen flaps. Ik heb het wel geprobeerd, maar heb niet het idee dat het helpt. [/url]

Ik heb een Supergee derivaat gebouwd met camber change AG profielen, die te gammel is om echt te slingeren, maar vanaf een klein elastiekje werkelijk heerlijk vliegt. Ik heb veel profijt van de flaps bij het thermieken. Het gaat daarbij niet zozeer om de lagere daalsnelheid, maar de mogelijkheid om langzaam te vliegen en nauwe cirkels te kunnen vliegen. Doordat je Clmax in de richting 1 gaat, kun je heel nauw cirkelen zonder veel hoogteverlies. Wanneer ik hoger vlieg en de bel wijder wordt, gaat de flap naar neutraal, omdat je dan rustig wat sneller kunt vliegen. Bij de hogere Re, die daar het gevolg van is, wordt de daalsnelheid ook weer beter en vliegt de kist een wijder snelheidsbereik, zolang de hellingshoek waaronder je vliegt maar niet te klein wordt. Ook het energie behoud wordt dan weer beter.

Verder rem ik op zijn Drela's (met de flaps ver naar beneden). Door voldoende (ingemixt) drukken heb je geen last van overtrekneigingen en kan de kist recht naar beneden gehaald worden (ik zet de flaps dan zelfs onder een graad of 50) en 'stilstaand' geland worden.

Ik heb ook een Highlight, maar die vliegt nog niet. Ik denk dat het profiel er minder geschikt voor is, al moet de Cl wel omhoog kunnen door een beetje flap te zetten (een graad of 3 moet kunnen, zonder de profielweerstand onevenredig toe te laten nemen). Het remmen met de flaps stijl naar beneden gaat denk ik niet met de vleugelopbouw van de Highlight.
 
Prima reacties, bedankt! Zonder Jorritz draadje te kapen wilde in Theo (zie foto) vragen, wat voor servo's je hier hebt gekozen. En, heb jij lood in de neus, of is het de truck om een zo groot mogelijk 4cellen pack (NiMh, grote capaciteit) te nemen? De triplex servoplaat ziet er ook stevig uit (stevigheid ipv lood?) Heb je dat gedaan om de neus meer body te geven? (lees: F3J steek landingen uit te voeren?)

Iemand deze dvd al besteld? http://www.modelflight.com.au/rc_model_videos/videos_dvd_handlaunched_pro.htm
Theo zei:
Geen plek? Plek zat!!!
afb4278.jpg
 
Haha.. Maakt niet uit, je 'kaapt' mijn topic niet hoor. :) Is juist handig om zoveel mogelijk HighLight informatie in één topic te hebben. Is makkelijker voor eventuele HighLight geïnteresseerden in de toekomst. :)

Zal vanmiddag even foto's posten van waar mijn romp is gebroken. Let wel; Ik maakte geen gebruik van een servoplankje, dus dit kan van invloed zijn geweest op de stevigheid. Toch zou ik een koolstof roving aanbrengen.
 
Ik gebruik de Dymonds 5,4 grams servo's. Ik heb ook een setje 4,4 grams maar deze zijn onnauwkeurig en niet aan te bevelen. Ik heb geen lood in de neus toegevoegd en gebruik 4X300 nimh celletjes. Ben in het begin gestart met een gram of 10 lood in het neusje. Hiermee kwam het CG precies volgens tekening te liggen. Bij rustig weer kan dit makkelijk nog een eind naar achteren.
Het servoplankje heb ik gewoon volgens tekening geplaatst en zorgt voor de nodige stevigheid zonder echt veel gewicht toe te voegen. Helaas zal de reparatie die ik aan de vleugel moet doen wat extra grammen toevoegen :cry:
Hij is nog steeds te koop voor een linkshandig iemand :roll:

Losse onderdelen te koop bij http://www.mibomodeli.com/show.asp?ID=65
rompje 50 euro
 
Ik gebruik de Dymonds 5,4 grams servo's. Ik heb ook een setje 4,4 grams maar deze zijn onnauwkeurig en niet aan te bevelen.

Ik ben aan het bouwen (nou ja, bouwen....) met de D47s van Dymond. Omdat de flaps toch niet stijl naar beneden kunnen gebruik ik een grote overzetverhouding waardoor de kracht gunstig overgebracht wordt. Volgens enkele scribenten in RC groups moet het goed gaan met 4 x D47.....beter dan de D54 (die ik overigens in een paar andere kistjes tot volle tevredenheid gebruik).

Iemand ervaring met de D47 voor de ailerons?
 
Theo, ik zou me bij jouw (minimale) vlieggewicht niet zo druk maken over wat meergewicht door reparatie. Ik schat dat je het met 3-5g hars moet kunnen redden. Ik kan me niet voorstellen dat je de minieme toename van de vleugelbelasting daadwerkelijk merkt in de lucht.

Wat betreft servos: ik heb lang zitten dubben voor mijn Blaster maar heb de grote broertjes van de D47, de D60's (9g) toegepast, ingebouwd in de vleugel. Maar dan hebben we het ook over behoorlijk grote flaps die wèl stijl naar beneden gaan. Die keuze heb ik gemaakt omdat ik uiteindelijk betrouwbaarheid en levensduur iets belangrijker vond dan 10g minder gewicht met het risico op regelmatig servos vervangen/repareren.

Ik heb geen ervaring met de D47/54, wel met de DS50MG (nieuwe digitale serie van Dymond, 6g) die ik heb ingezet voor het hoogteroer. Die doet het naar behoren wat betreft kracht, nulstelling en resolutie. Ik vermoed niet dat deze servo (veel) beter presteert dan de D47, hij is hoogstens wat sneller. Ik denk dat het belangrijkst is dat je wanneer je 4-6g servos toepast inderdaad gunstige overbrengingen toepast, om zo de kracht van de servo optimaal te gebruiken. Anders is het snel met ze gedaan :)

Tot slot: heeft iemand misschien ervaring met de kleine Graupnertjes (C1041 5,6g en C1081 6,2g) ?? Op papier een goed alternatief en niet duur...
 

Daar heb ik een stuk of 10 van in gebruik. Goeie servo maar wat groter dan de Dymond D47 en D54. Ik heb al GWSjes die meer dan twee jaar dienst doen en menige crash overleefd hebben. Bij het vliegen zoiezo geen problemen. Ze zitten ook in een kleine Ezwever van (schrik niet) 650 gram. Ook geen probleem en dat zou ik met de D47s niet zo snel proberen.
 
Btje zei:
Je moet toch echt eena alle berichet lezen.
Ik heb het rompje gekocht voor 30,- via airtech. Het is dan van de discus 150 maar dit is hetzelfde model.
Bram

Smaakt de koffie Bram? :morning:
Misschien zit het verschil in verzendkosten, of is mibo idd. gewoon duurder. Handig om te weten mocht airtech om wat voor reden ook niet kunnen leveren.
 
Hallo allemaal,

Heb in oktober bij Franken Modellbau een Highlight SAL besteld nadat ik deze zomer een paar keer een DLG op de heide heb zien zweven. Meteen verkocht natuurlijk!! Paar weken later, ja hoor, een groot lang pakket werd afgeleverd.

Na eerst tal van internetsite's over DLG's te hebben bekeken ben ik dan toch eindelijk voorzichtig begonnen met de bouw. (voorheen alleen electro gevlogen, komt niet op een grammetje meer of mnder aan)

Zal van mijn bouwproject proberen een aantal foto's te plaatsen, mits me dit tenminste lukt (die foto's plaatsen dan).

PS: Leuk dat er een forum is over de Hichlight SAL, ook bekent onder de naam Radina en Megalight, maar dat weten jullie natuurlijk al.

Groet
Roy

Dit is in ieder geval de link:
http://home.tiscali.nl/~jippe
 
vraag:

- Wat is de aanbevolen diepte die de "PEN" moet hebben in de vleugen voor de vleugel/romp bevestiging voor de Highlight?
- Moet deze "PEN" speling hebben in de vleugel alvorens er epoxy in gaat, of moet de "PEN" strak er in?

Groet
Roy
 
- Teveel diepte bestaat volgens mij niet. Zorg ervoor dat er in iedergeval genoeg pen in de romp steekt

- Ik zou niet teveel speling geven, want dat moet je allemaal weer opvullen met epoxy.
 
Nico Peursum zei:
- Teveel diepte bestaat volgens mij niet. Zorg ervoor dat er in iedergeval genoeg pen in de romp steekt

- Ik zou niet teveel speling geven, want dat moet je allemaal weer opvullen met epoxy.

- Heb ca 20mm de pen in de vleugel en de pen steekt er ca 15mm uit. Moet denk ik voldoende zijn.

Bedankt Nico!
 
Back
Top