Hij is weer bij de ALDI, de figuurzaag.

Jazeker. Dit ding is erg handig, en kwalitatief erg goed voor z'n prijs! Staat mooi stevig, zaagt goed en netjes. Prima ding, zeker een aanrader! :!:

Peter.

Ik heb ruim een jaar geleden een figuurzaag bij de ALDI gekocht. Hij doet het prima, alleen kan ik niet met de rechtgeleiding werken, want als ik via dat ding een rechte lijn wil gaan zagen, wijk ik steeds van de zaaglijn af. Waarschijnlijke oorzaak de te dunne figuurzaagzaagjes welke bij de machine geleverd wordt.

Ton.

Volgens mij kun je niet langs een geleider zagen.
Ik heb het ook wel eens geprobeerd.
Komt omdat die smalle blaadjes gaan verdraaien (bv door met een houtnerf mee te lopen).
Uit de hand corrigeer je dat, langs een gleider wordt het alleen maar erger.

Heb er ook een en wat Erwin meldt is juist...
Voor het handwerk echter een heel makkelijk ding voor weinig geld ;)

Peter

Ik heb een één, maar je moet heel erg langzaam zagen anders loopt de zaag direct van de lijn. Het is dus echt een "figuurzaag" en geen rechtelijnen zaag.

Dat is echt onzin. Je kunt op zo'n figuurzaag in theorie prima rechtlijnig zagen, alleen heeft de zaag ondersteuning nodig. Hij mag geen speling hebben op de bevestigingspunten, daardoor gaat hij afwijken. Een zaag zoekt namelijk altijd de makkelijkste weg, namelijk tussen de houtnerf door. Met een lintzaag kan men ook goed in rechte lijnen zagen al zit je met een onnauwkeurige tollerantie vergeleken met een cirkelzaag. Het is maar net welke eisen je stelt aan het zaagwerk dus. Geef het zaagblad rustig de tijd om zich een weg door het materiaal te banen, dan zal hij uitstekend recht zagen met geleiding. Mits de speling van het zaagblad is geminimaliseerd althans.

Knap van je dat je dat kan! Misschien met balsa wel, maar niet met triplex of kunststof. Ondanks het feit dat ik al jaren lang en van jongs af aan heb gefiguurzaagd met een Dremel en met verschillende materialen is het mij nog nooit gelukt om met die rechtgeleiding zuiver recht te zagen. Ook met deze nieuwe van Aldi niet. Sterker nog, ik heb op een modelbouwbeurs ook eens gevraagd bij een gerenomeerd bedrijf of ze eens wilden demonstreren met een Hegner. Met veel pijn en moeite kon men in zeer dun materiaal een "rechte"lijn zagen en dat duurde nog ook nog eens een tijdje. Je kon toen beter met de hand zagen, want dat ging sneller en... rechter.

Ton.

Even terug komen op het "recht" zagen.
In het grijze verleden heb ik dezelfde vraag eens op een Amerikaans forum gesteld. Ook ik kon niet rechtuit zagen; alleen door het materiaal schuin aan te voeren kon ik rechtuit zagen. Dit zou komen doordat de tandjes van de zaagbladen maar 1 kant op gezet zijn. Ik zeg erbij: deze info is al vele jaren oud. Het kan zijn dat er nu zaagjes zijn met tandjes die beide kanten op gezet zijn.

Wanneer de tandjes inderdaad aan een kant gezet zouden zijn, zou je alleen met een geleider kunnen zagen (wel recht dus!) wanneer deze geleider niet parallel aan het zaagblad staat, maar onder een hoek ermee. (Zou je zelf even moeten bepalen welke hoek dit is.)
Ik heb geen rechtgeleider bij mijn zaag (een Delta), dus kan het niet proberen. Wie wel?

Wim

Hoi,

Ik heb hem! Hij zat in een vrij grote doos dus het viel niet mee om hem op de scooter naar huis te vervoeren (hierbij dank aan mijn vriend die dit voor me heeft gedaan :-D), maar hij staat nu te pronken op de hobbykamer en mijn eerste pogingen om recht te zagen zijn prima gelukt zonder trucjes te hoeven toepassen.
Ik mis alleen een voetpedaal zoals bij een naaimachine...

Verder: ik zit op een flatje en wil geen ruzie met mijn buren. Dit machientje maakt niet zoveel decibellen, maar dreunt wel lekker door, iemand tips over geluidsisolatie?

Anne

D'r zijn speciale rubberen doppen die je bv. ook onder de wasmachine ed. kunt leggen. Volgens mij bij de Gamma en dergelijke.
Zelf heb ik een rubbermat onder m'n zaag liggen, maar het helpt niet zo veel.

Wim

Ik heb 'm ook net gekocht, maar er zaten rubber doppen bij die je onderop kunt schroeven.

Werkt goed trouwens, ik wou dat ik 'm eerder had aangeschaft.

Back