himax motor begint te vibreren op 3/4 gas

• Topicstarter Topicstarter Acropilot
  • Startdatum Startdatum
A

Acropilot

Guest
Hey,

Zoals topic titel vermeld heb ik in mijn funcub een raar probleem, heb altijd prima gevlogen met mijn funcub tot gisteren, ik wou opstijgen, snel nog even volle gas testen en plots begint de himax motor op 3/4 gas te vibreren / luid geluid te maken, ik heb de as al gechecked, maar die is niet scheef (4mm as krijg je moeilijk scheef neem ik aan) verschillende props getest (11x5.5 zoals ik al jaren gebruik op dezelfde type himaxjes (die van de acromaster)) en al verscheidene propadapters, maar het probleem blijft voort duren.

Iemand enig idee wat die himax bezielt? Heb hem gisteren ook volledig uit elkaar gehaald en er is intern niks verkeerds mee...

vriendelijke groeten!

Je motor zit niet meer vast genoeg waarscheinlijk .
De motor opname moet je aan het model beter/meer vast zetten.

Mvg Johan

Alles zit zo vast als het maar kan, dus dat zal het vrees ik niet zijn.
zou die as dan toch wat verbogen zijn bij een of andere slechte landing? ik zie het allesinds niet met het blote oog..

Lagers waren tip top in orde, en dat truukje van dat spiegeltje heb ik gisteren ook geprobeerd en niks gevonden.
Zou het kunnen zijn dat het een of andere instelling van de regelaar is?

Heb net een as van hetzelfde type himax motor die gisteren nog gevlogen heeft in de stukke himax gestoken en het fenomeen doet hem nog steeds voor, dus het is zeker geen scheve as. Alle lagertjes zien er ook gewoon prima uit.. Wel merk ik dat als de spinner met de prop erop draait die wat scheef loopt, maar hoe kan dit? geen scheve as, en aangezien het een outrunner is zie ik het buitenste stuk gewoon recht/normaal draaien. Heb zoals vermeld ook al meerdere spinners gebruikt.
Hij zakt ook helemaal weg in toerental, en de funcub begint enorm hard te vibreren, als ik de motor open doe zie ik nerges sporen van schuren of slijtage, motortje is 3 maand oud en heeft al 50 keer gevlogen ofzo zonder problemen.

Zit het asje nog goed vast op de bel? Die kleine inbusjes willen wel eens los lopen. Net vast genoeg voor weinig toeren. slippen bij meer gas. Heb dat al meerdere keren gehad. Vastdraaien met wat Locktite.

daar zal het niet aan liggen neem ik aan aangezien ze fabrieks uit al met loctite waren vastgedraait en toen deed dit probleem zich al voor :)

en toen deed dit probleem zich al voor
Ik snap niet helemaal wat je zegt....Hij heeft het toch altijd goed gedaan?
heb altijd prima gevlogen met mijn funcub tot gisteren
Dan kan de as eerst goed hebben vast gezeten en nu gaan slippen. Ik heb het met een Typhoon wel eens na een jaar gehad....

En anders: Elapor wordt na verloop van tijd wat slapper rondom de zwaar belaste delen. Onze Acromaster is na verloop van tijd ook meer geluid gaan maken. Dat bleek een klein scheurtje in de neus te zijn. Na herstel met wat koolstof en secondelijm was het over.

Ik bedoelde, sinds dat het voorviel (gisteren dus) was ik nog nooit aan die inbusjes geweest, dus die zaten nog vast met loctite toen de motor begon te trillen.

zal morgen eens kijken en eventueel de inbusjes veranderen door anderen, maar ik denk niet dat dit verklaart dat ik mijn spinner wat zie wankelen?

Laatst bewerkt door een moderator:
heb hem net eens laten draaien zonder prop of spinner erop, en ik merk nergens iets verkeerds, zelf op hogere toeren niet... very weird!

Als je spinner wat scheef zit krijg je onbalans van prop en of van de spinner die je dan ook moet balanceren.

groetjes Johan

controleer je hele neus van het model. Ergens zal wel een scheurtje zitten in het schuim. Maar controleer ook alle lijmverbindingen van de motorbevestiging en de plastic balkjes die de motorkrachten naar de romp moeten leiden. Als daar niet voldoende secondenlijm is gebruikt bij het verlijmen dan gaat dat los zitten met deze gevolgen. Laat daar overal nog eens secondenlijm langs/tussen lopen.

Ik heb dit ook gehad met mijn acromaster, Plotterwelt heeft gelijk.
bij mij leek ook of de motor nog vast genoeg zat, uiteindelijk was gewoon de elapor versleten van de neus, waardoor de motor niet genoeg vast is.

zal dit meteen eens doen! en tegelijkertijd ook eens de motor met prop laten draaien op een testbank :)

Is blijkbaar een gekend fenomeen dat die funcubs hun motormount maar aan de slechte kant zijn, motor, zelfde prop en zelfde spinner draaien perfect op de testbank, ben nu carbon en triplex aan het epoxyen in de neus van de funcub, en heb dat plastieken bevestigingsstukje veranderd door een magnesium plaatje, we zullen daarna wel zien wat het zal geven :)

Back