HiModel lipo,s opgezwollen

• Topicstarter Topicstarter denny
  • Startdatum Startdatum
D

denny

Guest
ik heb ongeveer 3 a 4 maanden geleden 2 himodel lipo,s gekocht
van 3sp1 11.1V 2200mAh 20C en heb ze op de t-rex 450
zo,n 20 cycles gebruikt
maar nu valt het me op dat de pakketten iets gezwollen zijn
ze staan strak in de krimp kous en als je er in knijpt(niet te hard)
lijkt het alsof er een laagje vloeistof in de cellen zit
heb ze met de lader ontladen tot 3 volt per cel
en gebalanceerd opgeladen
er ging gewoon 2100 mah weer in en tijdens het vliegen merk ik er ook niks van
maar dan nog ik vind het maar vreemd die dikke pakketten (niet erg extreem maar wel een mm of 2)
en op de lokale vlieg club waren er al meer mensen die er last van hebben gehad

en nu is mijn vraag zijn er mensen die dit soort ervaringen met deze pakketten hebben

en of hoe komt het en vooral wat kan ik er aan doen of voor de volgende keer voorkomen

mvg

Denny Muller

ik had het ook..
maar bij mij was er gewoon 1 cels stuk en dus ookheel bol..
en nog een x ook dezelfde accu zakte helemaal in onder belasting..
ik heb nu een hextronic D9 lipo (voor de funjet ) die tot nu toe goedbevalt..
(ook de1700 mah 3 cells hi-model bevalt goed..)

Hi Model lipo's zijn relatief goedkope accus. Dat betekent dat de kwaliteit ook niet top is.
Ze voldoen wel, maar kunnen echt niet tegen zware belasting en zeker niet tegen diepontlading. 3V per cel is echt te weinig.
Cellen van deze kwaliteit moet je zeker niet onder de 3,5V ontladen, want dan zul je zien dat ze gaan zwellen. Richtllijn is niet meer dan 80% van de capaciteit van de accu gebruiken tijdens gebruik en dan weer te laden.

Ik heb dezelfde ervaring met Hi Model 4100mAh cellen op mijn Trex 600.

Mijn Hi Model packs houden het echt geen 60 cycli vol, dan beginnen het gedonder met één of meer cellen per pack die niet meer laden of sneller ontladen dan de rest, en/of geen lading meer vasthouden.

Het is echt aan te raden om ff door te sparen voor goede accu's als Flight Power of vergelijkbare kwaliteit.
Dan heb je dit probleem echt niet en ze gaan ook echt langer mee.

Ik heb ook net 2 pakketten gekocht 3s 2200mah 20c
Ik gebruik deze in een reactor van greatplanes en
haalt bij maximalen belasting ongeveer 30 ampere
Kunnen deze cellen dat wel goed aan??
Je moet bij deze belasting toch meer dan 30 cycli kunnen laden?
Ook wil ik deze in mijn sjm heli gaan gebruiken

ik heb meerdere hi-model lipo's, wel allemaal redelijk klein (1200mah 3s1p max)
geen enkel probleem mee gehad.
vlieg door tot de regelaar begint te zeuren, dan nog rustig aan vliegen en landen.
trek ook niet de max qua strom...

maar hier dus geen problemen en 50 tot 100 cicli pe raccu gehad.

bassman zei:
Ik heb ook net 2 pakketten gekocht 3s 2200mah 20c
Ik gebruik deze in een reactor van greatplanes en
haalt bij maximalen belasting ongeveer 30 ampere
Kunnen deze cellen dat wel goed aan??
Je moet bij deze belasting toch meer dan 30 cycli kunnen laden?
Ook wil ik deze in mijn sjm heli gaan gebruiken

Een ding wat ze zeker niet aankunnen is te diep ontladen. Hou dus in de gaten dat je niet meer dan 80% van de capaciteit gebruikt,
dus bij laden na gebruik mag er niet meer dan 1750mAh terug ingaan. In de praktijk betekent dat meestal dat de cellen niet onder de 3,5V (onbelast na gebruik) mogen komen.

Nogmaals, FP accu's zijn wel een grotere investering, maar per cyclus echt een stuk goedkoper. Ze zijn echt heavy duty accu's, houden hun spanning en FP kent een goede garantieregeling (= geen gezeur, gewoon vervangen) als er een zeldzame keer een cel of pack defect blijkt te zijn of te gaan.

Syt zei:

Dat bedoel ik. FP accu's gaan (bij max 80% ontlading per keer) makkelijk 200 cycli mee. Er zijn zelfs meldingen van meer dan 300 cycli

HeliEdje zei:
Syt zei:

Dat bedoel ik. FP accu's gaan (bij max 80% ontlading per keer) makkelijk 200 cycli mee. Er zijn zelfs meldingen van meer dan 300 cycli

ze doen het dan ook nog prima, en de capiciteit zit ook erg goed.. :D
het einde is nog lang niet in zicht...

Ik blijf mij verbazen over het feit dat sommige mensen hun Lipo's ontladen.
Wat is hier het nut van ????

Om de cellen "gelijk" te maken kun je beter laden met een balancer.

Waarom dan toch nog ontladen? Lipo's hebben geen last geheugen.

Hans

Ontladen als in 'gebruiken lipos in je model'..

Of testen mbv de mah meter op je lader of accu de beloofde mah haalt.

en testen of die nog wel aan de verwachtingen voldoen en kijken of ze niet verder zwellen
of als er een cel mee op houd ofzo
test ik liever als ik er met mijn neus op sta als in de lucht
maar zo als ik al zij er is niks mis met de capaciteit
of het afgegeven vermogen
ze staan alleen iets bol en en voelen zacht aan en dat is het vreemde

Het laatste wat ik van de fabrikanten van LiPos heb vernoemen is dat je óók LiPos de eerste paar keer als het ware moet conditioneren, niet om de cellen te matchen, maar omdat LiPos voor opslag voorzien worden van een chemisch goedje wat veroudering tijdens opslag moet tegengaan. Dit goedje moet eerst uit de accu, en dat gaat het best als je de LiPo de eerst 3-4x met matige stromen ontlaad. Ga je meteen met 15-20C ontlading aan de slag dan komt dit te snel vrij en geeft dit opbolling van de accu, op zich dus vrij onschuldig(in dit aspect)

Dat conditioneren helpt maar een klein beetje. In dit geval is het echter een productie fout met teveel vocht op te platen. Daardoor ontstaat er bij het laden een reactie op de platen waardoor er waterstof gas ontstaat. Dit gas wordt elke lading meer en dus je accu steeds groter. Op zich blijft je accu goed presteren maar waterstof gas is erg brandbaar wat natuurlijk niet handig is tijdens een crash (kortsluiting, lipo open, waterstof + zuurstof = knalgas enz...)

Gelukkig erkent de fabriek het probleem en lossen ze het op door een omruil actie :)

Ik zie nog steeds geen verschil tussen 15-20C ontladen en 10C (conditioneren moet met 10C of minder) want de fabriek zegt max 3C oid dus daar zit je zoiezo ver over heen. Je brandt ook geen platen schoon oid en er zit geen materiaal in wat er uit moet. Het kan zijn dat de kristal structuur zich even goed moet zetten en je accu dus beter presteerd (meer capaciteit, minder voltage drop) als je hem rustig in laat lopen :) maar op zwellen komt alleen door overbelasting trekt vaak weer weg als je mazzel hebt na afkoeling) en te diep ontladen (cellen worden afgebroken, niet herstelbaar) of een productie fout (gas productie tijdens laden)

die van mij zijn terug gegaan naar de winkelier waar ik ze gekocht heb
en het is nu wachten op antwoord

Back