HiModel motor1611Kv (Bi Night Tekening op pagina 6,film op7)

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door DennisK, 2 jan 2007.

  1. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Hey,

    Beste wensen allemaal.

    Ik had een vraagje, ben een tijdje nogal inactief geweest op elektro gebied en heb eigenlijk weer zin om een klein vliegtuigje te maken oid.

    Nu zijn de motoren en accu's nogal vooruit gegaan maar wil wel eerst weten of het goed is wat ik wil hebben en wat ik er van kan verwachten.

    Wil een klein depron modelletje maken van hooguit 150 gram.

    Het hoeft niet persee recht omhoog te kunnen maar wil wel wat over hebben.


    Dus ik zat te denken aan de volgende setup.

    Motor

    http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=23_30&products_id=1403
    [​IMG]

    Accu

    http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=35_68&products_id=702

    [​IMG]

    Regelaar

    http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=23_31&products_id=1416

    http://www.rctechnics.nl/images/FLY12A.jpg

    Prop 8x4 GWS of APC 8x4,3

    Kan ik hier wat mee of is het troep? Vind het namelijk wel erg goedkoop allemaal.
    Typhoon motortje kost 3x zoveel in dezelfde klasse.

    En wat kan ik verwachten aan statische trekkracht?

    Oh ja en is die cheap graupner LiPo lader nog wat?
    http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=35_69&products_id=594

    Mijn Graupner Duo Plus II kan geen LiPo's laden en weet niet of er een upgrade Eprom voor te krijgen is.





    Groeten Dennis
     
  2. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Hai Dennis,
    Ziet er goed uit. Dit setje zal prima voldoen denk ik zo. Voor wat meer power kan je nog naar 3S. ook handig als je geen plek heb voor een grote prop.
    Verder dus prima setup idd.
    Er is idd een extreme ontwikkeling geweest de laatste tijd. Dit soort motortjes worden in grote aantallen en versies gemaakt. Lopen behoorlijk zuinig met achterlijk vermogen. Het hoeft gelukkig allemaal niet meer zo duur te zijn!

    Wat ga je precies bouwen?
     
  3. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Weet nog niet precies wat ik wil maken. iig iets wat langzaam kan.
    Dus zit te denken aan een dubbeldekkertje. Vrij compact maar toch een hoop vleugel oppervlak.
    Wil toch proberen om een vleugelbelasting van onder de 10gram/dm2 te krijgen.

    dus dan moet het al snel 15dm2 vleugeloppervlak worden. Al schat ik met een beetje geluk dat het modelletje zo'n 120 gram zou gaan wegen.

    motor + prop 30 gram
    regelaar 10 gram
    accu 25 gram
    servo's 2 a 3 stuks 20 gram
    ontvanger 10 gram

    = 95 gram.
    Dan zou het modelletje nog 25 gram mogen wegen. is vrij krap aan denk ik.
     
  4. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    ik heb met zoiets een Little BlowFish gemaakt van 129 gram vliegklaar :).
    Er is veel mogelijk!

    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=33968&highlight=blowfish

    Heb je trouwens al vliegervaring en op zoek naar een shocky? Dan is de Little BlowFish misschien wel wat?
    Anders zou ik zeker voor een rustiger type gaan, OF iets vergelijkbaars uit je duim zuigen en dan een liftend profiel erin gooien. Beetje de vleugelvorm van een slowstick pakken. Heb je bijna geen vermogen nodig om te vliegen :).
     
  5. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Ik vlieg al een goeie 10 jaar met wat ups and downs qua periodes.

    Voor ik wist wat indoor vliegen was en ooit het bestaan hoorde van parkflyers vloog ik al rond met piepschuim en een stukje staf balsa.
    Je moet een beetje creatief zijn als je nooit brandstof mag vliegen door wat gedoe op het veld.

    Vind dit soms toch leuker aangezien het makkelijk mee te nemen is en je bijna overal kan vliegen.

    Maar goed ik kan dus wel vliegen.

    Siteje van mij is....(doe er alleen niets meer aan)

    http://home.zonnet.nl/d.knoppers/

    Heb nog een paar platen depron staan 3 en 6mm en een berg tempex dus kan zat fabriceren.

    [​IMG]

    Hier gooi ik ook maar ooit een een borstelloze in met Lipo.
    Vlieg hem nu met een ikarus 1:3 speed 280 en 350mAh niCd's en dan vlieg het nog bij goeie weersomstandigheden een minuut of 15 a 20.
     
  6. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Haha, ik zie het, daar ben je nog 23 :)

    Maar goed, vliegervaring genoeg dus! Dan zou ik zeggen: probeer eens zo'n setup op zo'n leuk dubbeldekkertje als hierboven! Ben benieuwd :). Mijn shocky kon ± 10 min vliegen, maarja, wel met allerlei prophangzooi ertussendoor. dus dat zuipt nog wel...

    Begin maar vast met de bouw :)
     
  7. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Nee, die zijn er niet.
    Je kan wel een soort omruil actie doen bij graupner. Dus dan krijg je wel een nieuwe. De oude gooien zei dan voor jouw weg...

    Kost wel veel geld helaas. meer dan €100 dacht ik, maar dat weet ik niet zeker meer.
     
  8. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Dan kan ik net zo goed een Graupner Ultramat 14 nieuw gaan kopen voor 80 euro.

    Wel balen dat ik net 2 weken een netvoeding van 6/8A gekocht hebt (na 6 jaar) omdat die Duo plus geen 230 aansluiting heeft

    Aangezien ik hier toch nu een topicje heb lopen.

    Hoe zit dat met die balans mudule's snap wel waarvoor het dient maar hoe noodzakelijk is het om je accu's in leven te houden.
     
  9. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    over balanseren zijn eindeloze discussies te vinden hiet op het forum.

    Voor kleine 2 cel accu'tjes hoeft het niet per sé. De balancer is dan duurder dan een paar accu's. Hoe meer cellen in serie, des te groter de kans op onbalans natuurlijk is.
    In 90% van de gevallen is het voldoende om eens in de zoveel tijd eens de cellen apart te meten en eventueel ff bij te laden.

    Als je begint met bv 6cellen van 6000mah van 300 euro, dan begrijp je wel dat een balanser geen overbodige luxe is en ook een goede investering. (nee, heb ik nog niet..).

    Die kleine spotgoedkope esky ladertjes balanceren dacht ik ook..
     
  10. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Losse (op 12-15V=accu) aan te sluiten LiPo laders koop je voor een paar tientjes .... (o.a. van Graupner de "LiPo charger 4" Best.-Nr. 6437 EUR 20,50 (adviesprijs) kan 1-4S Lipo's laden tot 3A) ........ maar ook van die "losse" printjes laders die je met jumpers insteld kosten weinig en werken goed .... en balanceren heb ik zelf de afgelopen 5 jaar nog nooit gedaan (er zitten ook geen stekkertjes voor balanceren op mijn packs's ;-)) .....
     
  11. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
  12. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Die ELE 2s350 pakketten zijn echt prul, ik heb er 4 nieuw gekocht, allen waren rot. Zelfs halfgas (+/- 5A) zakten ze na enkele seconden in. Later heb ik Graupner 2s350 pakketten gekocht en het probleem was over. Het motortje is opzich wel vrij zwaar, maar als je gewicht bespaart op andere dingen dan moet het wel lukken.

    Grt.
     
  13. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Zijn er nog lichtere dan? iig niet bij hun op de site volgens mij?

    Accu was ook meer een optie maar dan weet ik dat.

    HImodel LiPo 7.4V 460MAH (15C) is goedkoper en heeft meer capaciteit. Alleen de max stroom ligt wat lager.

    Kleinere type LiPo 7.4V 250MAH (15C) is nog een stuk lichter ook. Dus voor een klein ligt modelletje is dit ook nog een optie. En als de snelheid wat hoger mag zijn (buiten enzo) dan kan er altijd nog een iets zwaardere in.
     
  14. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Niet bij rctechnics nee..... :wink: :lol:

    Grt.
     
  15. narfer007

    narfer007

    Lid geworden:
    31 jan 2005
    Berichten:
    453
    Locatie:
    Zoetermeer
    Hoi Naamgenoot.

    Ik heb ook dit motortje en regelaar,
    in een modelletje van ongeveer zo'n gewicht (denk ik, heb um niet gewogen)
    En bij mij gaat ie recht omhoog met een gws 7x3,5

    Maar als je geen wedstrijden vliegt, is het volgens mij wel goed spul.
     
  16. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Heb je nog meer goeie(kope) sites?

    Zoals ik al zei, ben er even tussen uit geweest en ben me nu een beetje aan het orienteren.
    Koop liever niet zomaar iets. Wil eerst alles weten. Geef soms liever 1 keer meer uit dan 2x goedkoop en daarna nog een keer het duurdere.
     
  17. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Het hangt er een beetje vanaf wat je wilt, als je een echt licht model onder de 150 gram wilt, dan zul je met een 24grams motortje te zwaar uitkomen, de Himodel 12A regelaar bij Marijn (rctechnics) is wel een hele goede. Ik gebruik hem samen met een 11grams FlyWare MicroRex motortje. De towerpro 5grams servo's bevallen mij ook erg goed, ook voor de F3P wedstrijden, met mijn BlingBling zit ik op 129 gram. Stel dat je gewoon een formaat buiten-shockflyer wilt zoals bijvoorbeeld de Ikarus Yak of F3A, dan kun je zeker terecht bij rctechnics, een 24grams motorje is ideaal dan, als je het slim doet kom je rond de 150/160 gram met goede en betaalbare spullen. Die keuze moet je dus eigenlijk eerst maken :)

    Grt.
     
  18. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Nou ik heb er echt geen idee van hoeveel trekkracht die motoren hebben tegenwoordig.

    Vroeger was je op een speed 280 direct al blij als je er meer dan 70 gram uit kreeg.
    Nu ligt het helemaal anders.

    En wat ik wil, tjah dat weet ik nog niet. Als ik met een klein motortje en dergelijk een 3d kistje kan maken is het goed maar een lekker traag vliegend vliegtuigje zodat je in kleine ruimten nog goed weg kan komen is het ook best.
     
  19. moos

    moos

    Lid geworden:
    27 jul 2003
    Berichten:
    446
    Locatie:
    Gelderland
    Beste wensen allemaal,

    Misshien geen slecht idee als iemand een link of site weet met de specs en het vermogen van deze motor
    en icm 2/3s prop 8*4~9*4?

    Ik ben nl ook opzoek naar een goedkope oplossing voor een "outdoor" shockalike
    span ~80.
    Gewicht zonder elektronika is ~80gram (bipe)

    Groets,
     
  20. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Laat ik de vraag maar even anders stellen.

    Ik wil een modelletje die hard kan maar ook langzaam en volledig aan de motor moet kunnen hangen.

    Model wordt denk ik dan een Depron Bi-plane met een spanwijdte van zo'n 70cm en een koorde van 20cm.... ofwel 28dm2 totaal.
    Met een gewicht van hooguit 200 gram.

    Welke motorisering kom ik dan op uit.

    Typhoon 5-3 met 3cells lipo gok ik zo.
     

Deel Deze Pagina