HiModel motor1611Kv (Bi Night Tekening op pagina 6,film op7)

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door DennisK, 2 jan 2007.

  1. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
  2. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Komt mij heel bekend voor....

    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=600404#600404

     
  3. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Haha, dan heeft 1 van de 2 copy/paste gedaan :D

    Dat hij met deze props veel stroom zou trekken had ik al een vermoeden, vind ruim 700 gram trekkracht ook nogal veel voor een 40 grams low budget motortje.

    Maar idd mijn gevoel zegt dat ik op 2 cellen beter af ben. Was ook de tip van RC technics na mn mailtje.

    Ik houd jullie op de hoogte.
     
  4. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Leuk idee om de trekkracht te zo meten. Motortje zal het heus wel ff aankunnen en met 3D vliegen vlieg je amper volgas dus het zou kunnen maar niet langdurig.



    Heb net ff nog gekeken met dat calculatortje Met een 8x3.8APC SF op 8500rpm ((1611KVx6,6Vx0.8factor) zou hij op 506 gram zitten.
    Op 6500rpm nog 282 gram trekkracht.

    GWS is een stuk slechter: @8500rpm 364 gram en @ 6500rpm 209 gram. Zal wel minder stroom vragen denk ik.

    Maar ja dat is weer theorie. We gaan het boeltje gewoon meten als ik alles binnen heb.

    Wordt iedereen er tenminste een beetje wijzer van.
     
  6. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Hoi,

    Heb mn spulletjes weer binnen en heb zojuist een beetje gemeten.

    Lipo 2S 1300mAh 1611KV Himodel motortje.

    7x4 APC 8,4 A a 325 gram
    8x 3,8 APC 11,6A a 425 gram

    8x4 GWS 8,9A 375 gram
    8x4,3 GWS 9,8A a 400 gram.

    Kan wat meer of minder zijn kwa trekkracht maar iets in die richting.

    Aangezien volgas toch bijna niet voorkomt denk ik dat APC 8x3,8 wel mogelijk is. Binnen de marges zou GWS 8x4,3 het beste zijn.
     
  7. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Net gevlogen met 2S en 8x3,8 APC maar vond het niet echt denderend.
    Trekkracht is wel voldoende maar het toestel vesnelt heel traag en voor de motor het zelfde.

    Misschien eens nadenken over een 7x5 prop ofzo. Ga nog eerst even kijken wat hij met de GWS propjes doet.

    Tips en ideeën weer welkom
     
  8. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Tips en idee:

    [GVideo]http://video.google.com/videoplay?docid=538079952709055245&hl=nl[/GVideo]

    Zelfde motortje met een 3S 1000mah lipo (ipv 2S), APC-E 6x5,5 prop doet 10A.
    Ik schat zo'n 400 gram trekkracht, (toestel in video is 300 gram, en gaat ongelimiteerd loodrecht omhoog)
    Doppler meting gaf een snelheid van 75 km/u aan.

    Vincent
     
  9. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Denk dat die 6x5.5 iets te veel van het goeie is maar kan het ooit wel eens proberen.

    Heb er gister avond nog even weer een GWS 8x4.3 op gezet en die klinkt toch beter dan die APC.
    Toerental ligt iets hoger zo te horen en zoals mn vorige meting scheelt het niet zo heel veel met de APC.
    Dus als het vanavond windstil is probeer ik dit nog even.

    Vind het wel handig als het vliegtuigje een beetje versnelt als je op het gas gaat, dan heb je tenminste weer snel druk op de roeren.
    Want ondanks dat ik maar 320 gram had met 3S trok hij veel harder recht omhoog de lucht in dan nu met 425 gram.

    Volgende week ga ik wat bestellen bij conrad en dan bestel ik meteen een toerentellertje mee. Dan kan ik wat meer meten.

    Ach ja het is een beetje Trial And Error om op het goeie uit te komen. Als iemand anders er ook maar wat wijzer van wordt.

    Nog even over het vliegtuig zelf. Hij vliegt opzich goed maar denk dat een enkel vleugeltje het beter doet voor 3D omdat er dan meer snelheid nodig is om normaal te vliegen dan met een dubbeldekkertje. Voor ik hem nu op zn kant kan gooien moet ik het vliegtuig eerst wat extra snelheid geven want rechtdoor kan hij extreem langzaam als het moet.

    Volgend projectje dus: Iets van een Extra 300 modelletje. 3mm depron met zo'n 1540Kv motortje en 3S accu.


    BTW, wat zijn de eigenschappen van die Thin Electric props van APC?
     
  10. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Inmiddels gevlogen met de 8x4,3 GWS en dat vliegt toch beter dan de APC dus dat probleem is verholpen.

    Vandaag een groter hoogte en richtingsroer gemaakt.

    Hoogteroer was wat traagjes en richting mocht ook wel wat sneller.
    En het richttingsroer bewoog wat raar. ene kant was de stuur resolutie veel hoger dan de andere.
    Probleem was dat het heveltje te ver van het scharnierpunt afzat. Dit dus ook meteen aangepast.

    Nu nog zelf wat meer lef krijgen om lager te gaan en meer te doen maar vind het altijd zo'n zonde om hem in puin te vliegen.

    Vanaaf nog ff snel gevlogen maar waaide te veel. Roeren waren iig wat directer.


    Heb net nog een site gevonden voor 3D instructies.
    http://www.blaineaustin.com/3d_tips.htm

    En hier wat filmpjes op de sim:
    http://www.youtube.com/profile_videos?user=BigNed1

    Daaruit maak ik een beetje op dat mn zwaarte punt wat naar achter moet.
    Dus dat ook maar eens proberen om te kijken of hij dan wat "makkelijker" vliegt
     
  11. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Ik heb een Nasty gebouwd en zo juist mijn eerste half uur met een 3D kist gevlogen.
    Set up
    400 gram vliegklaar met 20c 2s 1000mA HM lipo
    Toch 1/4 uur in de lucht geweest op een lading dus gemiddelde stroom 4A en volgas 13A.
    Prop 9x4.7 op een eigen bouw dubbele 24mm stator cd rom met 17 windingen.
    Deze kist vliegt erg goed moet ik zeggen. :)
     
  12. tomcat be

    tomcat be

    Lid geworden:
    8 feb 2006
    Berichten:
    362
    Locatie:
    herenthout(belgie) vliegveld: EBZR
    hey zou dit kistje ook fatsoenlijk vliegen met een brushed motor
    moet niet oneindig vertikaal maar een beetje prophangen zou leuk zijn(eerst nog wat oefenen maar swat)

    zo ja welke dan en welke prop
    mss speed 400?

    en ik denk dat er dan ook wel een vertraging op moet

    en ik heb wel interesse in een pdf'je
     
  13. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Nee te veel toeren met kleine prop en te zware motor en te weinig trekkracht.
    Met vertraging lukt dat wel maar door slijtage en kosten van vertraging is de stap naar brushless al snel een betere optie. :wink:
    Heb wel draadje met veel filmpjes en info op RC groups.
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=390003
     
  14. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Modelletje ofwel ik begin(t) het steeds beter te doen. Krijg een beetje meer vertrouwen in de vliegeigenschappen. Heb nog niet echt gekke dingen gezien behalve mijn eigen stuurfoutjes.

    Dus net de tekeningen bijgewerkt (aanpassingen hoogte en richtingsroer) Dus dan kan ik misschien van de week nog de tekening online gooien in A4tjes formaat voor de liefhebbers. Moet je wel even zelf alles aan elkaar tapen en uitlijnen.

    Zou alleen de staafjes koolstof van het landingsgestel door trekken tot de bovenste vleugel ipv te stoppen in de romp.
    En wil je hard en extreem dan kan een koolstof liggertje in de vleugel geen kwaad.



    Heb nog niet echt een goeie naam verzonnen maar aangezien hij uit zwart depron is gemaakt zat ik zelf te denken aan:

    "Bi Night"

    Dus niet By maar Bi ivm dubbeldekkertje.
    Doe er maar niet naar googlen want dan kom je op rare websites uit :lol:
     
  15. tomcat be

    tomcat be

    Lid geworden:
    8 feb 2006
    Berichten:
    362
    Locatie:
    herenthout(belgie) vliegveld: EBZR
    =( da's jammer want ik vind 90 euro voor een brushless combo wel erg duur mss als iemand iets goedkoper weet liefst rond de 30-40 euro
     
  16. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
  17. tomcat be

    tomcat be

    Lid geworden:
    8 feb 2006
    Berichten:
    362
    Locatie:
    herenthout(belgie) vliegveld: EBZR
    zaalig heel erg bedankt maar ik heb hier een 2s 800mah lipo liggen zou dit ook gaan met bijvoorbeeld 10*7.4 slowfly(heb ik ook)

    heel erg bedankt
     
  18. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
  19. tomcat be

    tomcat be

    Lid geworden:
    8 feb 2006
    Berichten:
    362
    Locatie:
    herenthout(belgie) vliegveld: EBZR
    zeer bedankt

    ik heb hier een paar 4.5 grams servo'tjes liggen van bidproduct
    zijn deze goed voor zowel rudder,hoogte en rolroeren?

    als ik hem +-300 gram krijg zou dat goed zijn dan?

    nu enkel nog een pdf'je :roll:
     
  20. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Voor een dergelijke lichte setup lijken die servo's mij prima.

    {topic hack} Als je niet kan wachten op de PDF, kan je altijd nog de 22" Tensor downloaden, zie de link in mijn onderschrift {/topic hack}
     

Deel Deze Pagina