Hirobo SDX 50

Net (Vrijdag avond) aangekomen bij RC Helishop: Hirobos nieuwe SDX 50
SDXbuild001.jpg

De doos :-)
Te koop als HPM mechanical mix en als SWM (CCPM) kit
Bij de SWM kit kun je kiezen of je de swash in 120 of 135 graden wilt aansturen.Ik bouw m in 135.
Het is de opvolger van de Sceadu Evo 50 en gebruikt ook veel onderdelen van de Sceadu. Hij moet vooral nog beter 'op rails' vliegen als de Sceadu endaarbij ook nog sneller reageren.overigens is de rotorkop volledig in te stellen voor alles van 3D tot beginner maar geven ze helaas alleen de basis stand op in de handleiding.

SDXbuild009.jpg

Alles netjes verpakt en genummerd per sectie.

De eerste stappen zijn de tank, servo tray en het mainframe samenvoegen. Zorg hierbij voor goede schroevendraaiers want de bouten en schroeven zijn vooral bij aanzetten zo uitgevreten
SDXbuild012.jpg

De nieuwe servo tray die volledig op de schop gegaan is in vergelijk met Sceadu. Alles mooi gegroepeerd en ook de staart servo komt bij de SWM versie in de servotray te zitten.

SDXbuild014.jpg

Het mainframe is hetzelfde als de Sceadu evo en zat dus in notime inelkaar.Tijdens het bouwen van het mainframe moet je wel goed kijken waar alle bouten en schroeven heen gaan omdat de tekening nogal druk is :-)
SDXbuild016.jpg

Hier de plaatsing van de rotoras lagers.

SDXbuild017.jpg

Het nieuwe onderstel van de SDX ziet er heel mooi uit maar is wat te flexibel. Bij een ietwat harde autorotatie landing kan ie wel eens gaan springen ben ik bang.Maar dat zien we tegen die tijd wel.
Overigens is hier goed te zien dat het frame aan de onderkant ietsje dikker is geworden bij de verbinding naar het onderstel in vergelijk bij de Sceadu.

SDXbuild019.jpg

De overbrenging van de servos naar de swash bestaat nu uit minder onderdelen dan bij de sceadu en zit perfect inelkaar.

Tijd om de kop te maken.
De nieuwe FZ-5 kop is gebasseerd op de SSZ-4 kop van de Turbulence D3.Ook een aantal onderdelen van de SSZ-4 kunnen op de FZ-5 gemaakt worden zoals de yoke en de center hub. De spindle as is van 6 mm in de sceadu naar 8mm gegaan.pitch range is +-15

SDXbuild025.jpg

We beginnen met de nieuwe tuimelschijf. Alle onderdelen voor zowel 120 als 135 graden zijn meegeleverd maar zoals je ziet word het een 135 graden swash.De buitenste ring is overigens van kunststof en de binnenring van aluminium.

SDXbuild026.jpg

De yoke bestaat heel handig uit 2 delen en zit binnen 5 minuten inelkaar. Ook de demperrubbers zijn verbeterd.

SDXbuild031.jpg

De kop in zijn geheel
SDXbuild032.jpg

Wat opvalt is hoe sterk het gebruikte kunsstof is, het is echt niet te buigen zo sterk. Op deze foto zijn ook goed de diverse mogelijke instellingen van de kop te zien.Dit is de standaard instelling voor pitch settings van +-11 tot +-13.

SDXbuild033.jpg

Center hub met de wip.

SDXbuild038.jpg

De nieuwe kop is een stuk mooier dan dan de oude FZ-4 kop.
Er zitten ook pennetjes bij de kit die op bepaalde plaatsen door onderdelen heen gestoken kunnen worden waardoor ze exact level komen te staan. dit helpt bij het maken van de stuurstangen.
SDXbuild039.jpg

hier zijn de pennen beter te zien

SDXbuild043.jpg

Alles samengevoegd

SDXbuild046.jpg

Hier kun je die handige pennetjes weer zien door de overbrenging gestoken zodat ze precies 90 graden staan.Dit maakt het maken van de stangen naar de swash tot een eitje omdat je m zo perfect level kunt krijgen.

Later meer

Gr Arjen

bijna af...
SDXbuild2001.jpg

De nieuwe staartrotor. zelfde als op de Turbulence D3

SDXbuild2002.jpg

SDXbuild2003.jpg

Deze staart bladen probeer ik een paar vluchten en dan komt er carbon op.

SDXbuild2015.jpg

zo ziet ie er nu uit.

SDXbuild2016.jpg

SDXbuild2017.jpg

De nieuwe kap en stickers zien er goed uit.

SDXbuild2018.jpg

Hier naast de Sceadu evo is duidelijk te zien dat de kap veel smaller is geworden.

SDXbuild2021.jpg

hier allebei van opzij.

nu nog de electronica inbouwen en dan wachten tot mijn zender terugkomt.

Ondertussen is wel het eerste deel van de setup binnengekomen.

full

BLS-452 op de swash
6008HS ontvanger
CY governor
Ben nu nog ernstig opzoek naar de nieuwe GY520 gyro.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ondertussen is ie helemaal klaar om te vliegen...

HMGenk003.jpg

CY hoofdbladen

De nieuwe GY520, heeeeel klein.
HMGenk007.jpg

HMGenk001.jpg

HMGenk002.jpg

Mooie carbon staart blaadjes
HMGenk008.jpg

HMGenk014.jpg

En toen kreeg ie in Genk startvrees... ben een uur aan klooien geweest maar de motor was met geen stok aan te krijgen...morgen ochtend maar weer eens naar kijken.

Dus de maiden staat voorlopig voor Zondag 10-5-09 geplanned.

Ondertussen heeft het toestel nog niet gevlogen :-(
Probleem in genk was dat het vliegwiel er niet goed opzat waardoor de koelvin klem liep op het frame. kan gebeuren.

Wat er afgelopen Zondag gebeurde mag nooit gebeuren en dat was na het aanzuigen van brandstof vergeten de knuppel terug te zetten.
Gevolg is een verbrande koppeling (gellukig wel de kop altijd goed vast.) en de elevator lever afgebroken doordat de startpin van de startmotor vloog.. :-( Stom Stom Stom :-( . 1 moment van onachtzaamheid is genoeg.

Komende Zaterdag maar weer naar Breda...voorlopige maiden in Breda of Zondag bij de club...

HEHE!
1 nieuwe koppeling en een nieuwe elevator arm later en hij vliegt.
DSC01547.jpg

Direct stabiel hangen zonder bladspoor of enige vibratie.:-)

DSC01554.jpg

Motor werkt perfect.

DSC01562.jpg

DSC01565.jpg

Volle vlucht.

DSC01572.jpg

DSC01577.jpg

Eerste indrukken: Ongeloofelijk stabiel hooveren.
Verders vliegt ie snaarstrak.
Die GY520 gyro is ook helemaal super :-) perfect doseerbaar en zeer snel. Moet ik ook eens op mijn Vibe zetten.
Ben er zeer tevreden mee en absoluut een aanrader.;-)

Mooi man, gefeliciteerd!
Ben trouwens ook heel tevreden met wat ik van de GY520 heb gezien met invliegen vanmiddag.
Zonder dat ik veel met de afstelling heb gespeeld, eigenlijk nog helemaal niet....
Inderdaad opvallend soepel en direct sturen, en rotsvast bij ieder toerental, een super ding :).

ik heb nu een kyosho caliber 30 en een bmi carboon (zeer tevreden)
en ga nu ook een sdx kopen

ik heb nu een kyosho caliber 30 en een bmi carboon (zeer tevreden)
en ga nu ook een sdx kopen

Goed bezig. ga je geen spijt van krijgen ik heb m nu al weer een tijdje en het is een probleemloze heli.
Als motor zou ik gaan kijken voor de nieuwe OS55 Hyper die heb ik vandaag in mijn Vibe getest en is geweldig.

een klein vraagje hoeveel kost de kit zonder motor,servos,...

ik heb zaterdag achter mijn hirobo sdx swm kit geweest ik en mijn pepe(hij heeft trouwens een turbulence d3ex gekocht) zijn begonnen met in elkaar steken en volgende week gaan we achter mijn os hyper 55

Back