Hitec 725BB winch van 3,5 a 4 turns naar 180-graden ???

• Topicstarter Topicstarter mive
  • Startdatum Startdatum
M

mive

Guest
Kyosho beveelt voor de Fairwind een standaard zeilservo ipv winch aan. In mijn recent gekochte Kyosho Fairwind echter zat al een mooie Hitec 725BB winch. Nou weet ik dat een winch eigenlijk een 'closed loop' vereist waaraan de schoten kunnen worden vastgemaakt. En zo'n closed loop zit er helaas nou net weer niet in. De schoten worden nu bijna rechtstreeks naar de trommel van de winch geleid.

Dat levert twee vragen op:

Vraag 1
Is dit niet heel erg storingsgevoelig? Als één of beide schoten niet precies goed op de trommel draaien, dan kan de boel toch behóórlijk aan gort trekken? Bestaan hier slimme oplossingen voor die géén 'ingewikkelde' closed loop vragen?

Vraag 2
In wedstrijdmodificaties wordt wel vaak een (maar dan net even anders geplaatste) Hitec zeilservo aangeraden, die werkelijk als twee druppels water lijkt op mijn 7255BB winch, échter dan met een totale verstelling van 90 graden (ipv mijn 3,5 x 360 graden) en met een flinke twee-armige verstelboom op de trommel geschroefd. Met weerstandjes of iets dergelijks op het printplaatje in die aanbevolen zeilservo wordt dan de totale uitslag vervolgens van 90 naar 180 graden gemodificeerd. Als dát mogelijk is, hoe kan ik dan mijn 1260 graden naar 180 terugbrengen (makkelijkst zou uitslagbegrenzing zijn op computerzender, maar die gebruik ik niet).

Vraag 1. Ik denk dat het simpeler is om bovendeks de fokkeschoot aan de grootschoot vast te maken en dan de grootschoot op de lier te zetten. Je houdt de zaak op spanning door een stuk elastiek (hengelsportwinkel) bovendeks aan de schoot vast te maken.

Overigens is een closed loop niet ingewikkeld. Je maakt een blokje (katrol) een eind van de lier in de boot vast (onderdeks). Een kant draait op de lier en de andere van de lier af. Je moet aan het niet halende part een veertje, elastiekje oid in de loop zetten. Dit vangt het lengte verschil op in het halende en gevende deel. Als je tevreden met de loop bent (dwz het loopt er niet af, het werkt goed etc.) dan zet je de gecombineerde groot- en fokke schoot aan de loop vast (aan het halende deel).

Je moet dus nooit de fokkeschoot en de grootschoot apart op de lier zetten.

als je meer info wil, laat dat dan even weten.

Vraag 2 heb ik geen antwoord op.

Groet
Wim Bakker

Back