Hitec HS-65HB servo Failure

Beste helivliegers

Ik vlieg anderhalf jaar een Trex450se V2 met 3x Hitec HS-65HB op de swashplate niks mis mee, maar afgelopen weekend ging het mis, geen stuurfout dat was overduidelijk en geen zenderstoring 2,4Ghz en spanning oké, na een bocht was er geen controle meer, de heli ging over het veiligheidshek richting de parkeerde auto’s dus snel kilswitch geactiveerd .
Schade viel mee een rotorblad, flybar, en nog wat onderdeeltjes en een servo Hitec HS-65HB waarvan de tandwielen waren gesneuveld.
Vaak is niet te achterhalen wat er mis ging maar deze keer is het zeker een servo probleem.
Na de tandwielen van de servo te hebben vervangen en weer met div. nieuwe onderdelen te hebben gemonteerd en alles aangesloten blijkt er nog een servo het gewoon niet werken.
Misschien van de crach ?
Na deze te hebben gedemonteerd en getest met Jeti-box die als servotester kan fungeren gaf de servo geen kik, kabelbreuk, nee want als de servoarm wat druk kreeg begon deze licht te bewegen maar met heel weinig kracht.
Servo open geschroefd, op het oog was geen kabelbreuk of los contact, als ik het tandwieltje van het motortje een zetje gaf begon deze te lopen maar zeker niet van harte .
Kreeg een vermoede dat het motortje de dader was, deze voorzichtig opengemaakt en met een loep de sleepcontactjes (bij grotere motoren koolborstels) bekeken die bestaan uit twee sleepcontacten met 3 vingertjes, deze waren wat aangeslagen en de commutator kon je wat sleepsporen zien, wat er te zien valt zo ontzettend klein is deze motor.
Doormiddel van wat waterproofschuurpapier de commutator heel licht opgeschuurd en als weer gemonteerd en wat denk je, de servo werkt weer zoals het moet.
Niet dat ik hem terug zet in de Trex maar het is gebleken dat de levensduur erg kort is, vindt ik.
Mijn vraag is aan de forumleden hebben jullie ook deze ervaring met Hitec servo’s of is dit een toevals treffer, ben wel van plan alle Hitec servo’s te vervangen door een ander merk heeft iemand een suggestie voor betere en betrouwbaardere servo,s.

Groetejs JF
 
Ik denk dat je hier puur toevallig tegenaan bent gelopen. Van deze servo's worden er honderden, zo niet duizenden per dag geproduceerd en toevallig heb jij een slecht exemplaar. Lijkt me ook niet de reden om direct deze servo als onbetrouwbaar te bestempelen. Vele duizenden vliegen met deze configuratie. Het is en blijft electronica en daar kan wel eens iets mee mis gaan. Ik zou zeggen, vervang die servo (omdat je aangeeft korte levensduur neem ik dus aan dat je garantie hebt), voorval zo snel mogelijk vergeten, en gewoon lekker weer gaan vliegen.

John
 
Ik gebruik zelf de metalgeared broertjes van de HB, de HS-65MGs, servos op mijn 450SEV2. En hoewel ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben over de servos is mijn tot zover enige crash (even afkloppen) ook veroorzaakt door een defecte HS-65 op de swash. Toch zou ik de servos niet bestempelen als slecht, het is precies zoals JohnA zegt, soms tref je een slecht exemplaar.. Van de één schiet er tijdens de vlucht een ballinkje los, bij een ander rookt z'n ESC uit etc etc, jammer genoeg hoort het er een beetje bij.
 
Wij hebben ook niet echt de meest veilige hobby gekozen...
Bij een storing of hapering kun je hem eenmaal niet even netjes parkeren, zoals bij een auto..


Ik vlieg zelf ook met de HS 65MG, nooit last van gehad.
Werken allemaal nog perfect.
 
Ik heb ooit eens bij een winkel gevraagd hoeveel Hitecs er terugkwamen omdat ze defect waren, dit vanwege een gerucht over digitale Hitecs.
De winkel was W&W modellbau, niet 1 van de kleinste.
Ze kregen er nooit 1 terug, ook nooit klachten.
Dus je hebt dan gewoon pech of je moet de oorzaak ergens anders zoeken (hoger dan 6V voedingsspanning?, trillingen?)

GJ
 
Back
Top